Goodyear FIA European Truck Racing Championship w Polsce

Runda serii Goodyear FIA European Truck Racing Championship po raz pierwszy w historii odbędzie się w Polsce. Najmocniejsze pojazdy ścigajace się na europejskich torach wyścigowych pod patronatem FIA w czerwcu przyszłego roku zawitają na Tor Poznań.

Rozmowa z Markiem Nawareckim, Dyrektorem działu Sport & Touring Cars w FIA.

Jak ocenia Pan dodanie rundy w Poznaniu do kalendarza serii Goodyear FIA European Truck Racing Championship?

Runda Goodyear FIA ETRC przynosi dla Polski dyscyplinę sportów motorowych, która jest bardzo popularna w tej części Europy, a która w Polsce jak dotąd nie zagościła.

Polska ma tradycje i doświadczenie w organizowaniu imprez należących do mistrzostw FIA – początkowo były to Rajdowe Mistrzostwa Europy, następnie runda WRC oraz Baja Poland, która jest częścią Pucharu Świata FIA w Cross-Country – natomiast jak dotąd nie było w Polsce międzynarodowej serii FIA w wyścigach płaskich, dlatego będzie to coś nowego dla organizatorów i polskich kibiców. Mam nadzieje że będzie to rownież okazja żeby przybliżyć tę dość szczególną dyscyplinę wyścigową polskim aktorom sportu motorowego, a być może także otworzyć nasz kraj dla innych międzynarodowych serii wyścigowych.

Czym tak naprawdę są wyścigi ciężarówek i seria Goodyear FIA ETRC?

Wyścigi ciężarówek na poziomie europejskim mają dość długą już tradycję, bo wszystko zaczęło się w drugiej połowie lat 80.

Obecnie jest to seria, która jest bardzo ściśle powiązana z branżą transportową. Widać to bardzo wyraźnie podczas rund odbywających sie w Le Mans czy też na Nürburgringu, które należą do tych cieszących się największym zainteresowaniem, i które to zawody potrafią gromadzić przeszło stutysięczną widownię. Przy okazji często odbywają się zloty ciężarówek, targi branżowe, a nawet koncerty. Widać, że gross ludzi to ludzie związani z branżą i ludzie pasjonujący się ciężarówkami.

Pod tym względem Polska wpisuje się w te mistrzostwa idealnie, gdyż jeśli chodzi o branże transportu drogowego to – pomimo faktu, że cieżarówki w sektorze prywatnym mają u nas dość krótką historię – jesteśmy jednym z czołowych krajów w Europie, a nasi kierowcy pracują w całej Unii Europejskiej i nie tylko.

Jakie pojazdy ścigają się w mistrzostwach Goodyear FIA ETRC?

Są to ciągniki siodłowe o masie 5300 kg i mocach oscy­lujących w granicach 1200KM, co czyni je najcięższymi i najmocniejszymi z samochodami rywalizującymi na torach wyścigowych Starego Kontynentu. Są to pojazdy prototypowe, jednak zbudowane przy użyciu wielu seryjnych podzespołów, co ma na celu ograniczenie kosztów uczestnictwa. Odwołując się do terminologii rajdowej, powiedziałbym, że ciężarówki są bliższe grupie A aniżeli N.

Co ciekawe, w mistrzostwach tych duży nacisk położony jest na nowe technologie oraz uczynienie rywalizacji przyjaznej środowisku naturalnemu. Przykładowo, w ubiegłym roku to właśnie wyścigi ciężarówek były pierwszą kategorią FIA, która przeszła na biopaliwo w 100% pozyskiwane z surowców odnawialnych.

Od przyszłego roku, regulamin techniczny dopuszczać będzie zaś ciężarówki o napędzie elektrycznym oraz hybrydowym obok tych napędzanych silnikami spalinowymi, co również będzie czymś nowym w świecie FIA.

Ponadto oficjalny dostawca ogumienia, Goodyear, poddaje zużyte opony wyścigowe recyclingowi. Opony przechodzą bieżnikowanie, a następnie trafiają do ciężarówek wykorzystywanych w branży transportowej.

Wszystko to czyni ten cykl wyjątkowym i odróżnia go od innych dyscyplin sportu samochodowego, podobnie zresztą jak sama walka na torze, która z perspektywy widza jest czymś spektakularnym i niepowtarzalnym.

Samochody: 
Źródło newsa: 
Źródło zdjęcia: 

News

Komunikat GKSS PZM nr 6/2024
Informujemy, że Komunikat Głównej Komisji Sportu Samochodowego PZM nr 6/2024... więcej
Wyścig górski Prządki na wydłużonej trasie!
Do 21. Wyścigu Górskiego Prządki 2024 pozostał niecały miesiąc.... więcej
Fundacja PZM: 1.5 proc. ma znaczenie
Okres rozliczania dochodów za 2023 rok to okazja do wsparcia potrzebujących... więcej
Tymek Kucharczyk z pierwszym zwycięstwem w brytyjskiej Formule 3
Tymek Kucharczyk zdominował rywalizację w sobotę i odniósł swoje... więcej
Madziara i Pawłowski najszybsi na inaugurację sezonu Millers Oils HRSMP
13 odcinków specjalnych w Górach Sowich wyłoniło najlepsze załogi 52.... więcej
52. Rajd Świdnicki: wyszarpane zwycięstwo Marczyka i Gospodarczyka
Zdecydował finałowy oes! Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda... więcej
52. Rajd Świdnicki: etap dla Grzyba i Biniędy
2015, 2016, 2018, 2020 i 2023 – w tych latach Grzegorz Grzyb... więcej
25 historycznych rajdówek na inaugurację sezonu Millers Oils HRSMP
Samochody rajdowe w Polsce już dawno skończyły zimowy sen. Do ... więcej

Strony

- Archiwum