Piąta wygrana Karola Krupy w tym sezonie

Karol Krupa (Skoda Fabia CT) lider klasyfikacji generalnej Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski po 10 rozegranych dotychczas rundach, umocnił się na pierwszym miejscu wygrywając także 11 rundę GSMP, podczas Jubileuszowego, 25. Grand Prix Sopot – Gdynia. To już piąta wygrana Krupy w tym sezonie. Na starcie do sobotnich zawodów stanęło 44 kierowców.

W upalną sobotę 13 sierpnia kierowcy mieli do przejechania 4 przejazdy liczącej 3050 m. trasy, rozpoczynającej się w Sopocie i kończącej w Gdyni. Osoby nie znające topografii Trójmiasta dziwią się, że właśnie nad morzem rozgrywać można wyścigi górskie. Tymczasem wiodące na szczyt otaczających Gdynię, Gdańsk i Sopot wzgórz morenowych ulice znakomicie nadają się do rozgrywania tego typu zawodów; raz do roku, w sierpniu, Sopot zmienia się w polskie Monte Carlo.

Na szybkiej fragmentami trasie (prędkości najszybszych aut sięgały 240 km/h) organizatorzy ustawili dwie szykany, spowalniające jazdę. I właśnie jedna z szykan było powodem wydłużenia przerwy pomiędzy dwoma podjazdami treningowymi. Po pierwszym kierowcy zgłosili potrzebę oznakowania dojazdu do szykany znakami stosowanymi w wyścigach górskich przed zakrętami ( oznakowanie 150, 100, 50 m do szykany), co sprawnie działające służby techniczne Automobilklubu Orski, organizatora zawodów wykonały.

Poranny pierwszy podjazd treningowy przeszedł bez szczególnych zdarzeń, w drugim dwa razy przerywano podjazd celem usunięcia z trasy aut, które miały awarię techniczną. Pierwszy podjazd należał do Sebastiana Steca (Ford Fiesta), który osiągając średnią prędkość 124 km/h pojechał szybciej od Krupy o 0,4 sekundy, Trzeci czas miał Jędrzej Szcześniak (Lamborghini Huracan Super Trofeo). W drugim podjeździe Krupa przyspieszył o ponad 3 sekundy, zostawiając za sobą Steca i szybkiego weterana wyścigów górskich, Romana Barana ( Mitsubishi Lancer).

W pierwszym podjeździe, na pierwszy zakręcie trasy zawieszenie i obudowę skrzyni biegów swojego Renault Clio zniszczył, podczas kolizji z krawężnikiem, Grzegorz Kluza. Podjazdu nie ukończył, z przyczyn technicznych jeden z liderów GSMP, Szymon Piękoś ( Mitsubishi Lancer). Znów najszybciej pojechał Krupa, wyprzedzając Steca i Szcześniaka. Za ich plecami trwała ostra rywalizacja. Kierowców z czasami od piątego do dziesiątego dzieliły zaledwie  2 sekundy! O piąta lokatę walczyli pojawiający się w wyścigach górskich raz do roku Michał Sowa ( Ford Fiesta), Bartłomiej Madziara ( Porsche 991 GT3 CUP), Paweł Wójtowicz ( Porsche 944 CUP), Mariusz Biały ( BMW E 30 SS4), Krzysztof Chorąży ( Mitsubishi Lancer EVO 4) i Tomasz Myszkier, który rozbił swoją Skodę Fabię na początku sezonu, i na swoim terenie wystartował Fabią pożyczoną na Słowacji.

Drugi podjazd wyścigowy po przejeździe aut klasyfikowanych w GSMP Hist. został wstrzymany z powodu…kobiety, która usiłowała wjechać samochodem  na trasę wyścigu od strony mety. Nie chciała uwierzyć, że podczas zawodów jest to raczej niemożliwe i dopiero osada Safety Car zmusiła ją do zaniechania realizacji  pomysłu. Podjazd wznowiono, na trasie pojawiły się startujące w przodzie stawki Fiaty 126, których w Sopocie w tym roku było wyjątkowo dużo – pojawili się bowiem zawodnicy nie startujący w innych wyścigach tego sezonu. Uprzedzając fakty odnotować trzeba, że w grupie 12, w której startują „maluchy” rundę wygrał Paweł Kopacz, wyprzedzając nieoglądanego w innych wyścigach Daniela Bachledę i kolejnego weterana – Mariusza Borczyka.

Drugi podjazdy wyścigowy to znów najlepszy czas Krupy, który urwał kolejne 1,5 sekundy w porównaniu ze swoimi poprzednimi przejazdami i wyprzedził Steca i Piękosia, którego serwis zdołał naprawić zepsute auto.

W klasyfikacji generalnej 11 rundy GSMP zwyciężył Karol Krupa, z czasem łącznym 2:48,416, wyprzedzając Sebastiana Steca (2:54,966) i Jędrzeja Szcześniaka (2:59,213). Pierwsza piątkę uzupełnili Roman Baran i Krzysztof Chorąży.

W przerwie po zakończeniu podjazdów treningowych i po uroczystym otwarciu zawodów, na trasie pojawiła się kawalkada zabytkowych  Volkswagenów Golfów. To było swoiste podziękowanie dla dyrektora 25  wyścigów w Sopocie, Lecha Orskiego, kiedyś znakomitego kierowcy rajdowego, kojarzonego przez miłośników historii rajdów samochodowych właśnie z VW Golfem. Na trasie pojawiły się także gokarty z odrodzonego w Gdańsku klubu Gepard, szkolącego wyścigową młodzież.

W niedzielę rozegrana zostanie 12 Runda GSMP, pierwszy podjazd treningowy rozpocznie się już o godz. 8:30. Po zakończeniu zawodów, ok.14:30 ceremonia wręczenia nagród; trzech najlepszych kierowców klasyfikacji generalnej wyścigu oraz trzech najlepszych w klasyfikacji narodowej swoje puchary odbierze w muszli koncertowej przy sopockim molo o godzi. 17:30, podczas uroczystego zakończenia Jubileuszowego, 25. Grand Prix Sopot – Gdynia.

Samochody: 
Źródło newsa: 
Źródło zdjęcia: 

News

Komunikat GKSS PZM nr 6/2024
Informujemy, że Komunikat Głównej Komisji Sportu Samochodowego PZM nr 6/2024... więcej
Wyścig górski Prządki na wydłużonej trasie!
Do 21. Wyścigu Górskiego Prządki 2024 pozostał niecały miesiąc.... więcej
Fundacja PZM: 1.5 proc. ma znaczenie
Okres rozliczania dochodów za 2023 rok to okazja do wsparcia potrzebujących... więcej
Tymek Kucharczyk z pierwszym zwycięstwem w brytyjskiej Formule 3
Tymek Kucharczyk zdominował rywalizację w sobotę i odniósł swoje... więcej
Madziara i Pawłowski najszybsi na inaugurację sezonu Millers Oils HRSMP
13 odcinków specjalnych w Górach Sowich wyłoniło najlepsze załogi 52.... więcej
52. Rajd Świdnicki: wyszarpane zwycięstwo Marczyka i Gospodarczyka
Zdecydował finałowy oes! Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda... więcej
52. Rajd Świdnicki: etap dla Grzyba i Biniędy
2015, 2016, 2018, 2020 i 2023 – w tych latach Grzegorz Grzyb... więcej
25 historycznych rajdówek na inaugurację sezonu Millers Oils HRSMP
Samochody rajdowe w Polsce już dawno skończyły zimowy sen. Do ... więcej
Inauguracja w Świdnicy – startuje sezon rajdowych MP
W sobotę, 27 kwietnia rusza 69. już sezon Rajdowych Samochodowych... więcej

Strony

- Archiwum