Święto wyścigów górskich już za tydzień

FIA Hill Climb Masters:  organizowany od 2014 wyścig mistrzów jeszcze nigdy  tak dobrze nie zasłużył na swoją nazwę: ilość i jakość startujących w portugalskiej Bradze aut, kierowanych przez najszybszych kierowców startujących w  międzynarodowych  i krajowych samochodowych wyścigach górskich  jest rekordowa.

 9 i 10 października w Bradze zmierzy się 158 z kierowców z 19 państw, zgłoszono 15 drużyn rywalizujących  w Pucharze Narodów. 27 zgłoszonych samochodów napędzanych jest  silnikami V8  organizatorzy spodziewają się  dziesiątek tysięcy widzów.

            Do Portugalii jedzie wyjątkowo mocna polska ekipa. 14 kierowców uzyskało możliwość startu w tym prestiżowym wyścigu, zajmując czołowe miejsca  w FIA EHC (Mistrzostwa Europy FIA w Wyścigach Górskich), FIA IHC ( Międzynarodowy Puchar FIA w Wyścigach Górskich) oraz w Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski. W tym utytułowanym gronie znajduje się jedna dziewczyna: Anna Gańczarek – Rał ( Honda Civic), która reprezentować będzie Polskę w rywalizacji Pań. W kategorii U – 25 Polski Związek Motorowy nominował młodego kierowcę z Krosna, Jakuba Ulanowskiego ( Mitsubishi Lancer). Ani i Kubie kibicować będą pozostali członkowie National Team Poland: jadący Mitsubishi Lancerami Konrad Biela, Szymon Łukaszczyk, Michał Ratajczyk, Daniel Stawiarski -  Mistrz Polski GSMP 2021, Dubai (Mistrz Europy 2021 w Gr. 2), kierowcy Fordów Fiesta Mariusz Stec (7 – krotny Mistrz Polski GSMP) i Sebastian Stec, kierowcy BMW Bartosz Grzelecki i Jacek Madziara, Wojciech PUMBA  Janicki (VW Scirocco), Piotr Ilnicki (Honda Civic) i kierujący potężnym Lamborghini Hurracan Jędrzej Szcześniak, wielokrotny mistrz Polski w wyścigach torowych, pojawiający się także na trasach GSMP.

Jak będzie wyglądał ten wyścig w oczach komentatorów FIA?

KATEGORIA 1: WYBUCH MOCY

            Sześćdziesiąt pięć samochodów z nadwoziem zamkniętym, zarówno turystycznych, jak i GT, będzie rywalizować w kategorii 1 i zostanie podzielonych na grupy od 1 do 5 według skali wartości wyliczonej wg. „Performance Factor”. To  wprowadzona w zeszłym roku nowa metoda klasyfikacji aut, : polegająca na przypisaniu samochodom oceny osiągów na podstawie parametrów, takich jak masa, silnik, podwozie, skrzynia biegów czy  dodatki aerodynamiczne.Te parametry są wprowadzane do komputera online (www.fiaperformancefactor.com), który przypisuje każdemu samochodowi wartość „Pf”. Wartość ta jest następnie wykorzystywana do podziału pojazdów na różne grupy, w krokach co 40 punktów Pf, przy czym Grupa 1 łączy najbardziej ekstremalne auta  (Pf od 1 do 39).

Jednym z uroków wyścigów górskich  jest to, że łączą samochody z różnych wyścigowych serii. W Bradze paleta będzie bardzo szeroka, między autami i GT, Mitsubishi Lancerami o potężnej, sięgającej 1000 KM mocy   które entuzjaści wspinaczki górskiej lubią nazywać „Bergmonsterami”,  po takie konstrukcje,  jak Alfa Romeo 4C Picchio włoskiego kierowcy Alessandro Gabrielli.

Samochody Mitsubishi Lancer, które niegdyś królowały w rajdowej i wyścigowej  Grupie N, skupiającej auta produkcyjne, obecnie  przeszły przez ręce  konstruktorów - czarodziejów, którzy przekształcili je zarówno pod względem wizualnym , jak i mechanicznym. Szwajcar Ronnie Bratschi i Polacy Michał Ratajczyk, Daniel Stawiarski, Szymon Łukaszczyk i „Dubaj” dysponują samochodami  o sile stratosferycznej.

Oczywiście kierowcy samochodów GT nie oddadzą łatwo dawnego prymatu. . W Bradze w rękach Francuza Ronalda Garcèsa (Audi R8 LMS Ultra), Włocha Luki Gaetani (Ferrari 488 Challenge), Francuza Nicolasa Wervera (Porsche 997 GT2), Hiszpana Manuela Avilesa (Ginetta G55) i Polaka Jędrzeja Szcześniak (Lamborghini Huracan) będą grosnymi konkurentami dla polskich Lancerów.

 

KATEGORIA 2: kolejny pojedynek  FAGGIOLI - MERLI

            Po ponad dziesięciu latach dominacji w Mistrzostwach Europy i Włoch Simone Faggioli i Christian Merli są faworytami w Kategorii 2, prototypów i jednomiejscowych pojazdów z nadwoziem otwartym ( bolidów), zgodnych z przepisami FIA.

Oprócz wspomnianych mistrzów, jest jednak wielu innych pretendentów do miejsc na podium w Portugalii, z Włochami Domenico Cubeda i Diego Degasperi, czeskim kierowcą Petrem Trnką oraz francuskim duetem Sébastien Petit i Fabien Bourgeon na czele. Wszystkich ich łączy wybór sprawdzonego wolnossącego 3-litrowego silnika V8,   rywalizować z nimi będą kierowcy bolidów z najnowsze silnikami z ograniczonym przepisami  turbodoładowaniem: m.in. i Hiszpan Josebie Iraoli i włoski juniorLuigi Fazzino.

Kategoria 2 wyróżnia się różnorodnością, zaliczne  są do niej  jednomiejscowe bolidy  różnego pochodzenia (F.3000, F. Nippon, F3, F. Gloria, F. Renault), czasami są to lekkie i zwinne prototypy z silnikami motocyklowymi, takie jak BRC Suzuki turbo hiszpańskiego mistrza Javiera Villi, Silver Car EF10 Suzuki turbo Andorryjczyka Raula Ferre czy Osella PA21 JrB BMW mistrza Luksemburga Canio Marchione, Włocha Samuele Mirko Cassibby i Hiszpana Cesara Rodrigueza

 

KATEGORIA 3: PRAWIE DLA KAŻDEGO

            Wyścigi górskie umożliwiają uprawianie sportów motorowych przy niskich kosztach, jednak od wszystkich zawodników  wymagają identycznej koncentracji i umiejętności. Podczas FIA Hill Climb Masters kategoria 3 składa się z małych i średnich samochodów turystycznych, których kierowcy  rywalizują w  mistrzostwach krajowych. W tej kategorii zgłosiło się siedem z czternastu kobiet-kierowców biorących udział w zawodach oraz niektórzy z najlepszych juniorów poniżej 25 roku, wybranych przez narodowe federacji

 

KATEGORIA 4: RYWALIZACJA   FRANCUSKO-BRYTYJSKA

            Kategoria 4 jest zarezerwowana dla jednomiejscowych i sportowych samochodów, specyficznych np. dla wyścigów  brytyjskich; ze względów regulaminowych auta, którymi ścigają się kierowcy na wyspach nie mogą brać udziału w  Mistrzostwach Europy FIA. Mógłyby kwalifikować się jedynie do grupy  „Unlimited”, powszechnej w USA, np. podczas wyścigu  na Pikes Peak.

Brytyjczycy mają zupełnie inne przepisy techniczne dla aut wyścigowych, podobnie jak  bardzo specyficzne są tamtejsze zawody: krótkie, wąskie  trasy  na prywatnych drogach.

Stosunek mocy do masy tych samochodów jest po prostu oszałamiający, z ponad 650 KM, czasami napędzanymi metanolem, z masą często nire przekraczającą  420 kilogramów. Do Bragi przyjedzie co najmniej ośmiu kierowców z brytyjskiego Top 10 2021,, w tym Wallace Menzies, Alex Summers, Sean Gould, Trevor Willis, Dave Uren, Paul Haimes, David Warburton i złoty medalista 2018 Will Hall.

W porównaniu z brytyjskimi jednomiejscowymi samochodami Gould, OMS, DJ czy Force, samochód sportowy Nova NP01-2 trzykrotnego mistrza Francji, Geoffreya Schatza, wygląda bardzo konwencjonalnie. Jednak różni się od samochodów kategorii 2 ze względu na silnik -  turbodoładowaną Orekę wywodzącą się z Rallycross, bez ograniczenia dopływu powietrza do turbiny, na co  zezwalają na to francuskie przepisy. Z pakietem aerodynamicznym podobnym do Oselli i Normy z Mistrzostw Europy, ale ze znacznie większą mocą, Schatz będzie nie tylko zdecydowanym faworytem w kategorii 4, ale także  pretendentem do podium. Inne typowe francuskie samochody dodadzą tej kategorii egzotycznego charakteru:  Osella PA30 Cyrille Frantza lub 4-litrowe  BMW V8 Norma M20 FC Kevina Petita, podobnie jak Maltańczycy, jeżdżący zwinnymi Radicalami lub Empire o mniejszej pojemności. W tej kategorii znajdzie siętakże  kilka tych małych, zamkniętych prototypów z głośnymi silnikami motocyklowymi, znanymi jako „CM”, popularnymi w Hiszpanii, Francji i Portugalii.

           

PROGRAM

            Po pierwszej serii Badań Kontrolnych w czwartek 7 października po południu, BK będzie kontynuowane w piątek 8, dzień  zakończy się uroczystą paradą kierowców i narodów w centrum Bragi.

W sobotę 9 października trzy podjazdy treningowe, które rozpoczną się o  10 rano.  Wielkie ściganie odbędzie się w niedzielę 10 października, przed zawodnikami trzy podjazdy wyścigowe; w klasyfikacji indywidualnej kierowców najlepszy czas  z trzech podjazdów wyścigowych zadecyduje o rankingu i przyznaniu złotych, srebrnych i brązowych medali w każdej z czterech kategorii. Z kolei w przypadku Pucharu Narodów ranking zostanie ustalony na podstawie najlepszego wskaźnika regularności kierowców,  skupionych w czteroosobowych teamach,  wyznaczonych przez poszczególne  federacje.

Więcej informacji: :

FIA : https://www.fia.com/events/hill-climb-masters/season-2021/fia-hill-climb-masters

Facebook : www.facebook.com/FIAHCM

Organizator (CAM): www.hcmasters2021.com

PZM: www.pzm.pl

PZM: gsmp.pzm.pl

Facebook: www.facebook.com/gsmp.pzm

 

Samochody: 
Źródło zdjęcia: 
Share

News

Kajetanowicz wspiera WOŚP
Zaledwie dwa tygodnie po zakończonym Rajdzie Monzy Kajetan Kajetanowicz i... więcej
Inter Europol Competition wraca do Asian Le Mans Series w 2022!
Polski zespół Inter Europol Competition wystawi swój prototyp klasy LMP3 w... więcej
Gala zakończenia sezonu 2021 w Sporcie Samochodowym za nami
W dniu 20 listopada 2021 roku w Centrum Olimpijskim w Warszawie odbyła się Gala... więcej
Mistrzowie MX-5 Cup Poland uhonorowani
W minioną sobotę w Centrum Olimpijskim w Warszawie odbyło się uroczyste... więcej
Marczyk zadowolony ze swoich postępów
Mikołaj Marczyk sezon 2021 w Rajdowych Mistrzostwach Europy zakończył na... więcej
Kajetan Kajetanowicz wicemistrzem świata! Kolejne podium polskiego duetu w WRC!
Polacy dopięli swego! Po fenomenalnym sezonie i emocjonującym finale Kajetan... więcej
Biuletyn PZM Nr 24 - Październik 2021
No i mamy jesień. Na dworze coraz zimniej i dni stają się coraz krótsze. Pora... więcej
Marczyk trzeci, Gospodarczyk wicemistrzem Europy
Aleksiej Łukjaniuk i Aleksiej Arnautow wygrali Rajd Wysp Kanaryjskich, finałową... więcej

Strony

- Archiwum