Drive It Day po polsku

Ruch weterański w Polsce ma już blisko 50 lat, a jeden z najstarszych rajdów pojazdów zabytkowych – Rajd Poznański - w tym roku obchodzi swoje 40-lecie. Ludzie zafascynowani zabytkowymi pojazdami realizują swoje pasje pracując w ciszy swoich garaży, a efekty swej pracy prezentując na zlotach i pokazach. Każdego roku odbywa się w Polsce ponad sto imprez, na których każdy może zobaczyć i docenić dorobek pasjonatów historycznej motoryzacji – a są nim tysiące odrestaurowanych samochodów, motocykli, rowerów, a także traktorów i innych pojazdów mechanicznych.

Polski Związek Motorowy, który zrzesza kluby działające na polu pojazdów zabytkowych, inspirowany działaniami Międzynarodowej Federacji Pojazdów Historycznych (FIVA) podejmuje kroki mające na celu popularyzację ruchu weterańskiego. Jednym z takich projektów jest happening pod nazwą Drive It Day.

Ideą tego wydarzenia jest zapełnienie dróg jak największą ilością pojazdów zabytkowych, przez jeden wyjątkowy dzień traktowanych jako użytkowe także w tych sytuacjach, w których na co dzień spotyka się samochody współczesne: w drodze do pracy, sklepu, kina, w zwyczajnych powszednich aktywnościach. Te piękne samochody pojawią się na parkingach pod miejscami pracy czy centrów handlowych, zatem w miejscach, gdzie nikt się ich nie spodziewa. Będą zaskoczeniem i przyciągną uwagę ludzi, także tych, którzy nigdy nie byli świadkami zlotu czy rajdu pojazdów zabytkowych. Na ulicach naszych miast, miasteczek i wsi pojawią się setki, a może i tysiące pięknych, historycznych pojazdów.

W ten sposób chcemy pokazać, że ruch weterański to nie jest marginalna nisza, lecz olbrzymia machina, która wciągnęła do działania tysiące ludzi. A działań tych nie można nazwać inaczej, niż opieka nad skarbami dziedzictwa kultury. Historia motoryzacji to przecież historia kultury, historia wzornictwa użytkowego i przemysłowego, a także historia postępu technologicznego i zmian naszego środowiska. Rola pasjonatów, pracujących nieustannie nad jej zachowaniem, jest bezdyskusyjna i absolutnie bezcenna. Drive It Day jest znakomitą okazją, by pokazać skalę naszego ruchu.

 

Zapraszamy wszystkich posiadaczy zabytkowych pojazdów do udziału w Drive It Day. Niech 5 czerwca będzie wielką, zbiorową manifestacją naszej obecności.

 

 

Stanisław Keck

Podkomisja Dziedzictwa Kulturowego Głównej Komisji Pojazdów Zabytkowych PZM

Poznań 27.03.2013

Pojazdy zabytkowe: 
Share

News

Biuletyn PZM - Grudzień 2019
Koniec roku! Okres świętowania oraz podsumowania mijających 12 miesięcy. Nie... więcej
27 grudnia 2019 r. Biuro ZG PZM będzie nieczynne
Informujemy, że w dniu 27 grudnia 2019 r. (piątek)  Biuro Zarządu Głównego... więcej
Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku 2020
Życzy Polski Związek Motorowy - Zarząd Główny     ... więcej
Uroczyste zakończenie sezonu MPPZ i MPHRR 2019 - galeria zdjęć
W dniu 6 grudnia w Hotelu Lamberton odbyło się uroczyste zakończenie sezonu... więcej
Bałtycki Rajd - I runda motocyklowych MPPZ - zapowiedź
W dniach 23.04 – 24.04.2020 roku w Łebie, ośrodek Inter Camp'84, ul.... więcej
Sukces Automobilklubu Wielkopolski na Retro Motor Show 2019
W dniach 25-27.10.2019r. odbyła się czwarta edycja targów Retro Motor Show. Jak... więcej
AK Wielkopolski podczas Retro Motor Show 2019 - galeria zdjęć
Galeria zdjęć ze stoiska Automobilklubu Wielkopolski podczas targów Retro Motor... więcej
Automobilklub Wielkopolski na Retro Motor Show 2019
Wracamy na chwilę na Retro Motor Show 2019 na Międzynarodowe Targi... więcej
Wzrost zniżki OC dla „klasyków” w Compensa lub Benefia. Do końca roku zyskasz do 30%
PROMOCJA OBOWIĄZUJE TYLKO DLA CZŁONKÓW KLUBU PZM Okres obowiązywania... więcej
Zakończenie Sezonu GKPZ 2019
Główna Komisja Pojazdów Zabytkowych z przyjemnością informuje, że w dniu 7... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych


Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Wracamy na chwilę na Retro Motor Show 2019 na Międzynarodowe Targi Poznańskie gdzie w dniach 25-27.10.2019r. Komisja Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Wielkopolski zaprezentowała historię motoryzacji na wystawie zatytułowanej „Państwa i miasta”.

Na powierzchni 3000 m2 przedstawiono:

  • okres 20-lecia międzywojennego w Polsce z Fiatem 508 Junak z 1937r. czy Fiatem 508 Łazik z 1938r. umiejscowionych tuż obok pracowni krawieckiej z charakterystycznym dla tego okresu wystrojem,
  • czasy PRL-u gdzie wśród blokowiska z trzepakiem prezentowały się warszawy, syreny, fiaty 125p i 126p, polonez czy mikrus oraz autobus Jelcz zwany „ogórkiem” wraz z żukami, nysami i tarpanem,
  • typową uliczkę włoską ze skuterami Vespa i Lambretta oraz fiatami m.in. Fiat 509 SM z 1926r. czy Fiat 514 z 1929r.,
  • w strefie amerykańskiej automobile przedwojenne jak Reo Roadster z 1908r. czy też Ford T z 1914r. w towarzystwie cadillac’ów, plymouth’ów, studebaker’ów, dodge’a czy też buick’a a wędrując dalej przenieśliśmy się do szalonych lat 50-tych i 60-tych prezentując dorobek motoryzacyjny tamtych lat: mustangi, chevrolety czy też corvetty z muzyką Elvisa Presley’a i szafy grającej w tle czy też uśmiechem Marylin Monroe,
  • w ‘30 rocznicę obalenia muru berlińskiego pojazdy z DDR: wartburgi, trabanty czy P70 a po drugiej stronie drutów kolczastych bogatą kolekcję volkswagenów, mercedesów czy BMW z Horch’em 853 Sport Cabrio z 1938r. na czele, którego wyjątkowość i piękność została nagrodzona w konkursie Retro Motor Show Awards 2019 w kategorii Retro Pojazd.

Całość wystawy dopełniała wyjątkowa scenografia, wystylizowani w stroje z dalej epoki członkowie Komisji Pojazdów Zabytkowych wczuwający się w swoje role, muzyka na żywo, konkursy i inscenizacje co zostało docenione przez kapitułę Retro Motor Show Awards 2019 przyznając nam nagrodę w Kategorii Retro Stoisko.

Tekst: Lidia Matuszek

Strony

Fédération Internationale des Véhicules Anciens