„Nie skreślaj życia tak prędko”

Nadmierna prędkość oraz jej niedostosowanie do warunków drogowych to jedna z najczęstszych przyczyn wypadków i zagrożeń na polskich drogach. 15 października ruszyła poświęcona temu problemowi dwumiesięczna kampania społeczna Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego „Nie skreślaj życia tak prędko”, która pojawiła się już w telewizji, radiu i kinach.

W konferencji inaugurującej kampanię w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji w Warszawie wziął udział wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz, który zaprezentował dane dotyczące działań rządu na rzecz rozwoju infrastruktury drogowej i jej wpływu na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.

O nadmiernej prędkości i jej wpływie na zdarzenia na drogach oraz skutkach, jakie powoduje, opowiedział sekretarz KRBRD Konrad Romik. Wspomniał również o tym, jak ważne jest konsekwentne uświadamianie społeczeństwu problemu nadmiernej prędkości. Konrad Romik przywołał dane z badania społecznego, z którego wynika, że ponad połowa osób przekraczających prędkość robi to, by szybciej dojechać do celu. Oznacza to, że społeczeństwo jest nieświadome, jak minimalna jest oszczędność czasu przy jeździe z wyższą prędkością. Na pytanie: „Od czego zależy prędkość, z jaką Pan/Pani jedzie” odpowiedź „od znaków ograniczających prędkość” była dopiero czwartą wśród najpopularniejszych, za warunkami atmosferycznymi, intensywnością ruchu na drodze i typem drogi. Polscy kierowcy często uważają, że potrafią lepiej dostosować prędkość do warunków panujących na drodze niż wskazują znaki i ograniczenia. Konieczna jest zmiana takiego myślenia.

Duże zainteresowanie uczestników konferencji w PIMOT wzbudził pokaz testu zderzeniowego pojazdu jadącego z prędkością 70 km/h. O stronie naukowo-technicznej testu, w tym działających na pojazd siłach i skutkach zderzenia, opowiedział dyrektor PIMOT Witold Luty. Większość tego typu testów wykonywana jest z prędkością 50 km/h i konsekwencje zderzeń z wyższą prędkością nie są powszechnie znane. Zdarza się, że podczas zderzenia pojazdu jadącego z prędkością 70 km/h, siła uderzenia wyrywa z samochodu pasy bezpieczeństwa. Mimo że w przypadku testowanego Forda strefa zgniotu oszczędziła resztę samochodu, przeciążenia wewnątrz pojazdu mogłyby być tragiczne w skutkach dla kierowcy bądź pasażerów.

Konferencję poprowadził dziennikarz motoryzacyjny Włodzimierz Zientarski, który, biorąc pod uwagę swoje rodzinne doświadczenie, kładł nacisk na uświadamianie społeczeństwu, jakie są konsekwencje wypadków – oprócz konsekwencji oczywistych: totalne zniszczenie całego życia rodzinnego oraz życia zdrowotnego wielu ludzi.

Czy wiesz, że wraz ze wzrostem prędkości:

  • z 50 do 60km/h droga zatrzymania wydłuża się o 13m
  • zmniejsza się pole widzenia:
    • przy 30km/h 100%
    • przy 70km/h 75%
    • przy 100km/h 45%
    • przy 130km/h 30%
  • skala skutków wypadku porównywalna jest z upadkiem z:
    • przy 30km/h – 3,5m
    • przy 50km/h – 10m
    • przy 60km/h – 14m
    • przy 100km/h – 39m
  • wzrasta ryzyko śmierci pieszego:
    • przy 30km/h 15%
    • przy 45km/h 55%
    • przy 60km/h 95%
  • a oszczędność czasu jest minimalna:
    • 3km – 36 sekund
    • 5km – 1 minuta
    • 8km – 1 minuta 36 sekund

 

Słowa kluczowe: 
Share

News

XI Rajd Seniora
Automobilklub Wielkopolski zaprasza na XI Rajd Seniora, który odbędzie się w... więcej
Biuletyn PZM - Październik 2018
Drodzy Czytelnicy! Koniec lata oraz początek jesieni to jeden z... więcej
„Nie skreślaj życia tak prędko”
Nadmierna prędkość oraz jej niedostosowanie do warunków drogowych to jedna z... więcej
Poznaliśmy Najbezpieczniejszego Młodego Kierowcę!
Miano pierwszego w Polsce Najbezpieczniejszego Młodego Kierowcy zdobył w sobotę... więcej
X Festiwal Ekoenergetyki Opole
Fundacja na Rzecz Rozwoju Ekoenergetyki „Zielony Feniks” już po raz... więcej
XVII Mistrzostwa Polski Ratowników Drogowych PZM 2018
W dniach 14 – 16 września 2018 r. br. na terenie Centrum Szkolenia... więcej
5. edycja projektu „Ambasador Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego” za nami
Ponad 30 dyplomatów z 18 krajów wzięło udział w kursie doskonalenia jazdy... więcej

Strony

- Archiwum