Awaria wykluczyła Polaków z East African Safari Classic Rally

Awaria skrzyni biegów wykluczyła niestety polską załogę NAC Rally Team z rywalizacji w rajdzie East African Safari Classic Rally 2017. Na trzy dni przed końcem maratonu Polacy zajmowali bardzo dobre 13. miejsce w klasyfikacji generalnej zawodów. „Trzynastka” okazała się niestety dla nich pechowa...

– Już na pierwszym odcinku specjalnym środowego, szóstego etapu ze skrzyni biegów zaczęły do nas docierać niepokojące odgłosy – relacjonuje Paweł Molgo. – Udało nam się jeszcze dojechać do mety, a po cichu liczyliśmy, że to problem ze sprzęgłem, co byłoby o wiele lepszą wiadomością, bo mieliśmy kilka jego zestawów w zapasie. Niestety drugiej skrzyni biegów nie wzięliśmy z Polski, bo czego jak czego, ale jej awarii w ogóle się nie spodziewaliśmy! Była to nowa przekładnia, specjalnie przygotowana na ten rajd, zmodyfikowana na potrzeby jazdy sportowej. Zapasowa wydawała się zupełnie zbyteczna... Możemy mówić o pechu, bo poza skrzynią i silnikiem wszystkie pozostałe podzespoły auta mieliśmy zdublowane.

Bezradni Polacy zmuszeni byli rzucić ręcznik. Ich gorycz powiększa fakt, że mimo taryfy, którą otrzymali za niestawienie się na starcie kolejnego odcinka, w klasyfikacji generalnej rajdu spadli tylko o jedno „oczko” – na miejsce 14. – Niestety, skrzynia okazała się za słaba – mówi pilot załogi i główny konstruktor auta, Piotr Domownik. – Albo my jechaliśmy za szybko. Tak czy inaczej odmówiła posłuszeństwa. Kończymy rajd w zasadzie dwa dni przed metą. Szkoda. Włożyłem w ten projekt półtora roku życia... 

– Na podsumowanie przyjdzie jeszcze czas, na razie musimy ochłonąć – dodaje Paweł Molgo. – Bardzo żałujemy, że nie ukończymy tego rajdu, zwłaszcza że dobrze nam szło. Cieszymy się, że pokazaliśmy się z dobrej strony. Zrobiliśmy wszystko, co w naszej mocy.

Polski Mercedes 350 SLC był prawdziwą sensacją zawodów, w którym nie ustępował pola teoretycznie o wiele szybszym od niego Porsche 911, Datsunom i Triumphom. Zawodnicy NAC Rally Team dzielnie stawiali czoła takim rajdowym sławom jak Stig Blomqvist (mistrz świata WRC z 1984 roku) czy Baldev Charger (rajdowy mistrz Kenii). – Nasz samochód budził podziw, stając w szranki z rajdówkami, przy których wyglądał bardzo... skromnie – opowiada Paweł Molgo. – Podobnie było z zapleczem serwisowym naszego zespołu, złożonym tylko z dwóch mechaników i Piotra, który po zakończonym oesie zakasywał rękawy i zabierał się do pracy przy aucie.

Dla polskich zawodników edycja 2017 East African Safari Classic Rally była ich drugim występem w kenijskim klasyku. Nie jest pewne niestety, czy za dwa lata będą mieli możliwość szukać rewanżu. – W obozie mówi się, że była to być może ostatnia odsłona East African Safari Classic Rally, który nie będzie kontynuowany po tragicznej śmierci jego dyrektora – mówi szef polskiego zespołu. – Bardzo bym tego żałował, a z drugiej strony tym bardziej doceniam i cieszę się, że mogłem uczestniczyć w tym fantastycznym wydarzeniu. Ten, kto nie przejedzie tutejszych oesów, nie jest w stanie sobie wyobrazić, jak trudny jest to rajd, z jakimi przeszkodami musimy się zmagać, jak szybko mkniemy po bezdrożach. To dla nas wielka frajda, ale wymagająca dużego wysiłku i poświęcenia. Przeprawy przez rzeki, uskoki, dziury... – trudno to wszystko opisać słowami.

Polacy wracają do kraju w najbliższą sobotę. Tymczasem na czele rajdu trwa zacięta rywalizacja o zwycięstwo – po sześciu etapach prowadzą Brytyjczycy Richard Jackson i Ryan Champion, którzy mają niewielką przewagę nad mistrzami z Kenii: Baldevem Chagerem i Ravim Sonim. Straty do rywali spowodowane... awarią skrzyni biegów odrabia słynny Szwed Stig Blomqvist, który awansował na 6. miejsce w „generalce”.

tekst i zdjęcie: NAC Rally Team - www.rajdsafari.pl

Pojazdy zabytkowe: 
Share

News

Pojazdy zabytkowe zrzeszone w PZM ze zniżką w PZU
Miło nam poinformować, że firma PZU przedłużyła współpracę z PZM w sprawie... więcej
Galeria zdjęć z Uroczystego Zakończenia Sezonu MPPZ i MPHRR
Galeria zdjęć z Uroczystego Zakończenia Sezonu MPPZ i MPHRR, które odbyło się 9... więcej
Zmarł Andrzej Oleszek
Z wielkim smutkiem zawiadamiamy, że wczoraj zmarł nasz przyjaciel Andrzej... więcej
Legendy na Karowej czyli 55 Rajd Barbóka
Występy historycznych rajdówek na Barbórce to już tradycja. Nie inaczej było w... więcej
Legendy na Barbórce - galeria zdjęć
Galeria zdjęć z 55 Rajdu Barbórka przedstawiające pojazdy zabytkowe i klasyczne... więcej
Awaria wykluczyła Polaków z East African Safari Classic Rally
Awaria skrzyni biegów wykluczyła niestety polską załogę NAC Rally Team z... więcej
Automobile i Motocykle Roku 2017
W uzupełnieniu komunikatu nr 4/2017 GKPZ PZM podajemy, że TYTUŁ Automobil i... więcej
Molgo i Domownik w East African Safari Classic Rally
Od kilku dni Piotr Molgo i Piotr Domownik jeżdżą po afrykańskich bezdrożach w... więcej
MPHRR 2017 analogowo
Polecamy analogowe zdjęcia autorstwa Adriana Urbańskiego. Fotografie pochodzą z... więcej
PZM na targach Warsaw Moto Show
W dniach 27-29 października w podwarszawskim Nadarzynie odbyła się III edycja... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych


Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Krotki film z 55 Rajdu Barbórka. Autor: Sebastian Czerwiński / Automobilklub Polski

Strony

Fédération Internationale des Véhicules Anciens