24,5 Podkarpacki Rajd Pojazdów Zabytkowych - IV runda MPPZ - zaproszenie
Automobilklub Rzeszowski zaprasza na 24,5 Podkarpacki Rajd Pojazdów Zabytkowych... więcej
18.05.2024 r. - KJS Boguchwała 2024
Automobilklub Rzeszowski zaprasza KJS BOGUCHWAŁA 202. Impreza odbędzie się w... więcej
Wyścig górski Prządki na wydłużonej trasie!
Do 21. Wyścigu Górskiego Prządki 2024 pozostał niecały miesiąc.... więcej
W dniu 2 maja 2024 r. (czwartek) biura ZO PZM będą nieczynne.
Informujemy, że w dniu 2 maja 2024 r. (czwartek) biuro Zarządu Okręgowego PZM w... więcej
28.04.2024 r. - Super Sprint o Puchar Wójta Gminy Dębica
Automobilklub STOMIL  w Dębicy zaprasza na Super Sprint o Puchar Wójta... więcej
Stalowowolski Rajd Pojazdów Zabytkowych startuje za kilka dni
Już w przyszłym tygodniu odbędzie się rozpoczęcie sezonu MPPZ 2024 w Stalowej... więcej
Ruszyły zapisy na Stalowowolski Rajd Pojazdów Zabytkowych - I rundę MPPZ
Automobilklub Stalowa Wola Serdecznie Zaprasza w dniach 18-21 kwietnia 2024r.... więcej
14.04.2024 r. - Super Sprint "Huta Brzuska 2024"
Auto Sport Klub w Przemyślu zaprasza na Super Sprint "Huta Brzuska 2024... więcej
28.05.2024 r. - Finał Wojewódzki Ogólnopolskiego Młodzieżowego Turnieju Motoryzacyjnego
Informujemy, że Finał Wojewódzki Ogólnopolskiego Młodzieżowego Turnieju... więcej

Marek Ryndak - legenda sportu samochodowego - nie żyje

Pogrążeni w smutku informujemy, że 14 czerwca 2017 r. zmarł w Rzeszowie Marek Ryndak – wielka legenda polskiego sportu samochodowego.

Początkowo pasjonował się sportem motocyklowym. Jako 18-letni maturzysta doznał w wypadku motocyklowym ciężkich urazów obu nóg. Przez trzy lata nie mógł się samodzielnie poruszać.

Wskutek tego wypadku Marek Ryndak stał się inwalidą, ale nie przestał tęsknić do sportów motorowych. W 1967 r. wraz z kolegą ze studiów w Wyższej Szkole Rolniczej w Krakowie (który wylosował na książeczkę oszczędnościową PKO premię w postaci Syreny 104) wystartowali w Rajdzie Krokusów i zajęli 3. miejsce w klasie do 850 cm3. Dwa lata później w Rajdzie Krokusów wygrał klasę jadąc już swoją inwalidzką Syreną. I taki był początek jego automobilowej przygody.

W mistrzostwach Polski zadebiutował 18-20 kwietnia 1969 r. w Rajdzie 1001 Jezior z bazą w Olsztynie. 12-13 grudnia 1970 r. uczestniczył w I Nocnym Rajdzie Ziemi Rzeszowskiej. Jadąc Syreną 104 z Ryszardem Lesiem jako pilotem rywalizował z krajową czołówką w Polskich Fiatach 125p (w tym z załogami fabrycznymi FSO). Spisał się po mistrzowsku – zajął drugie miejsce w generalce i zwyciężył w klasie do 850 cm3. W latach siedemdziesiątych przez parę sezonów startował zarówno w RSMP (z licencją Automobilklubu Rzeszowskiego), jak i w motocyklowych rajdach obserwowanych (w barwach PKS Łańcut). Stał się prawdziwą gwiazdą rzeszowskiego sportu, okresowo był wypożyczany do innych klubów (najpierw do Automobilklubu „Stomil” Dębica, potem do stołecznego „Maratonu” i do rzeszowskiego klubu Moto-Car 93). Ośmiokrotnie był wicemistrzem Polski, choć ani razu mistrzem. Najwięcej startów zaliczył w autach produkowanych na Żeraniu. Zaczynał od Syren. Potem był Polskie Fiaty 126p. W latach osiemdziesiątych jeździł Polskimi Fiatami 125p, w 1988 roku za kierownicą takiego auta był wicemistrzem Polski. Miał też Fiata Ritmo 105 TC, Ładę 1600, potem Fiaty Cinquecento 900 i Cinquecento Abarth. Na zakończenie kariery wsiadł do Daewoo Lanosa i w klasie markowej uczestniczył w RSMP.

Marek Ryndak miał w swym dorobku 35 sezonów startów. Długa jest lista pilotów, z którymi jeździł. To byli Daniel Argasiński, Stanisław Bazan, Stanisław Bernadzik, Janusz Bronikowski, Mirosław Dróżdż, Daria Dziwisz, Piotr Fiedor, Czesław Gawlak, Ryszard Gierula, Daniel Gronicki, Zdzisław Grzyb i Grzegorz Grzyb, Bogdan Gubernat, Ryszard Kaszuba, Tadeusz Kwiatek, Ryszard Leś, Ryszard Luciński, Andrzej Maciejewski, Maciej Mazurkiewicz, Andrzej Michalik, Katarzyna Misky, Janusz Ner, Beata Niedzielka, Henryk Noga, Adam Nowak, Tadeusz Pacyna, Dorota Ryndak, Piotr Ryndak, Rafał Rzemień, Katarzyna Sitek, Bogdan Świderski, Jakub Święczkowski, Otto Tereszczak, Tomasz Wachnicki, Marek Zemła.

Nigdy nie zliczył imprez, w których brał udział. Tych startów było przynajmniej z pół tysiąca, a może nawet i tysiąc. Były takie lata, że niemal co weekend uczestniczył w rajdzie albo wyścigu. Kochał i cenił Bieszczadzkie Wyścigi Górskie w Załużu koło Sanoka. Przez 30 lat z rzędu startował w Rajdach Polski i jest pod tym względem absolutnym rekordzistą.

Natura wciąż ciągnęła wilka do lasu. Choć formalnie zakończył karierę zawodniczą, to jednak jeszcze kilkakrotnie jeździł w Rajdach Rzeszowskich jako kierowca „zerówki”, czy też wożąc po trasie honorowych gości imprezy.

Swoją wiedzę i bogate doświadczenie sportowe skutecznie wykorzystywał w realizacji zadań statutowych Polskiego Związku Motorowego. W latach 1999 - 2011 był członkiem władz okręgowych PZM, pełniąc funkcję Członka Zarządu Okręgowego (1999-2003), Wiceprezesa ZO ds. sportu samochodowego (2003 - 2007) i Skarbnika ZO (2007 - 2011). Dwukrotnie reprezentował środowisko rzeszowskie na Krajowym Zjeździe Delegatów PZM w Warszawie - w 2007 i 2011 roku. Za uzyskane wyniki sportowe i skuteczne zaangażowanie na rzecz popularyzacji i rozwoju sportu samochodwego oraz dziań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym otrzymał Tytuł "Zasłużony dla Polskiego Związku Motorowego" i Złotą Odnakę "Za Zasługi dla Sportu".

Kolega Marek - którego pożegnanie nastąpi podczas uroczystości pogrzebowych w dniu 22 czerwca 2017 r. o godz. 14:30 na cmentarzu Wilkowyja w Rzeszowie  - pozostanie na zawsze w naszej pamięci.

Rodzinie zmarłego składamy wyrazy głębokiego współczucia.

Przyjaciele z Polskiego Związku Motorowego

                                                                              

Zarząd Okręgowy PZM: 
Kategorie: