V Rajd Ziemi Lubelskiej - II runda MPPZ - zaproszenie
Federacja Zmotoryzowanych serdecznie zaprasza do Lublina na  V Rajd... więcej
Terminy Finałów Wojewódzich BRD i Finału Motoryzacyjnego
     Wojewódzki Komitet Organizacyjny Wojewódzkich Finałów... więcej
Zapraszamy na 3 Retro Majówkę - I Runda Weteranów Szos
Federacja Zmotoryzowanych serdecznie zaprasza na III Turystyczną Retro Majówkę... więcej
Szwajcaria Podlaska 2024 już 14 kwietnia!!! ZAPRASZAMY
Automobilklub Bialskopodlaski zaprasza na Turystyczny Rajd Samochodowy, 2 rundę... więcej
III Super Sprint Puchar Budomex 24.03.2024
W ramach Pucharu Budomex odbędzie się:III Super Sprint – Amatorska... więcej
II Super Sprint - Puchar Elizówka
W ramach Pucharu Elizówka(I runda) odbędzie się:II Super Sprint –... więcej
Podsumowanie sezonu 2023
Już w najbliższą sobotę tj. 3 lutego w siedzibie PZM  w Lublinie, odbędzie... więcej
Bartosz Zmazlik o krok od zdobycia tytułu Najlepszego Sportowca Roku 2023
Bartosz Zmarzlik, podobnie jak rok temu, zajął 2. miejsce w Plebiscycie... więcej
Relacja z 5 Rajdu Bialskiego
5. Rajd Bialski odbył się 30 grudnia 2023, tuż przed nowym rokiem:-) Impreza... więcej

Motocykle zabytkowe na „2. Oldtimer Profi 2014” na biłgorajskim autodromie.

Na biłgorajskim autodromie, w dniu 15 czerwca 2014r. Biłgorajska Grupa Miłośników Zabytków „Oldtimer”, Automobilklub Biłgorajski oraz UKS Moto-Kart Energetyk Biłgoraj, zorganizowały po raz drugi imprezę motocyklową pn. „Oldtimer Profi 2014” z udziałem motocykli zabytkowych i kolekcjonerskich (historycznych). Do konkursów zgłoszonych zostało 35 motocykli różnych marek i modeli, których właściciele wzięli udział w biegach pokazowych i konkursach. Motocykle były podzielone na dwie podstawowe grupy wiekowe pre 1955 i post 1955, w których motocykle klasyfikowane zostały pod względem pojemności skokowej silnika. Odrębną grupę stanowiły motocykle japońskie z lat 70-tych, które ścigały się w oddzielnych biegach. Głównym celem tej imprezy jest szerzenie pamięci oraz kultywowanie tradycji polskiej motoryzacji, propagowanie ochrony dóbr kultury i zabytków techniki, popularyzowanie wiedzy o historii motoryzacji oraz integrację środowiska miłośników motocykli zabytkowych. Na biłgorajskim autodromie można było oglądać zabytkowe konstrukcje motocykli początku XX wieku -przed wybuchem II wojny światowej, motocykle powojenne z różnych krajów oraz japońskie „kasa rider” do ścigania na torze. Podczas zlotu przeprowadzono między innymi: jazdy pokazowe w formie wyścigów z podziałem na grupy wiekowe i pojemnościowe, konkurs jazdy na regularność (dochodzenie), konkurs sprawności prowadzenia motocykla, polegający na przejechaniu odcinka specjalnego oraz konkurs elegancji, polegający na ocenie jakości i stopnia odrestaurowania motocykla, jego estetycznego wyglądu oraz zgodności wyglądu załogi z epoką rocznikową. Imprezę otworzył jej główny pomysłodawca imprezy Wiesław Wojtyła, który zebrał od samych uczestników dużo pochwał za pomysł i organizację tej rzadkiej w Polsce imprezy. Szczególnie ciepłe słowa podziękowań do organizatorów skierowali motocykliści, którzy dużą grupą przyjechali z bardzo odległych miejscowości, w tym z najdalszego Szczecina, którzy są już stałymi uczestnikami tych imprez na arenie krajowej lub na terenie Słowacji.

Impreza cieszyła się także bardzo dużym zainteresowaniem widzów, którzy z bliska mogli oglądać „perełki starej motoryzacji” i zmagania konkursowe uczestników, które toczyły się w miłej atmosferze i duchu sportowym „fairplay”. Wszystkie rozegrane biegi były emocjonujące ale z pewnością najwięcej atrakcji dla widzów sprawiły wyścigi motocykli z bocznym wózkiem, tzw.„sidecar”. Mnóstwo wręczonych pucharów i dyplomów za udział w zlocie, jest obowiązkową częścią tego rodzaju spotkań, której atmosfery trudno nie przecenić, jeżeli chodzi o wzajemne relacje i kontakty pomiędzy motocyklistami, kiedy to wiek uczestnika nie odgrywa żadnej roli. Do tych „oldboyów” z pewnością można było zaliczyć Mariana Sawkiewicza z Lubaczowa, który pomimo dosyć poważnej niedyspozycji zdrowotnej, nie mógł odmówić sobie udziału w zlocie i z nieukrywaną satysfakcją odbierał puchar dla najstarszego uczestnika. Z kolei jego syn Rafał -stały uczestnik zlotów zabytków i motocyklowych - obierał wyróżnienie za swojego „wypieszczonego” Junaka M-10, która to marka przysporzyła mu wiele sławy nie tylko w naszym regionie i zaliczył już nie jeden udany zlot.! Udzielając biłgorajskim mediom wywiadu powiedział m.in.: ...”Bardzo fajna impreza, mająca swój klimat i uznanie uczestników. Choć podczas rywalizacji na torze w każdym z nas budzi się chęć zwycięstwa, to do naszego współzawodnictwa podchodzimy z rezerwą, nie zapominając, że to tylko przednia zabawa, podczas której najważniejsze jest bezpieczeństwo. A poza tym jest też dbałość o motocykl -swój „klasyk” w który niejednokrotnie włożyło się bardzo dużo pracy i kasy”... Trudno nie zgodzić się z tą opinią, chociaż zdarzają się wyjątki, kiedy na tego rodzaju imprezie pojawiają się mocno „zdezelowane”, stare motocykle o zniszczonym zupełnie lakierze a nawet dużej korozji, wyciągnięte gdzieś ze stodoły, lub po wielu przeróbkach - choć jeszcze „na chodzie”, których ich posiadacze podczas wyścigów wcale nie oszczędzają.?! Ale to raczej rzadkie obrazki, bowiem z czasem „miłość” do tego swojego klasyka zwycięży, wówczas taki pojazd może nawet stanąć w salonie obok telewizora, gdzie ciepło i sucho, skąd go nawet żona usunąć nie może! Do ogólnej, bardzo pozytywnej oceny drugiego „Oldtimer Profi 2014” z udziałem motocykli zabytkowych w Biłgoraju, należy jednak dodać uwagę, że frekwencja w imprezie mogłaby zdecydowanie być wyższa. W naszym regionie, najbliższej okolicy, nie brakuje starych motocykli, których do tej pory nie widzieliśmy na organizowanych zlotach. Może najwyższy czas aby ich posiadacze pokazali swoje klasyki na tego rodzaju imprezach, bo tylko wtedy będą mieli pełna satysfakcję z ich posiadania.

Fot./tekst - Zenon Łój

Lista uczestników „2. Oldtimer Profi –Biłgoraj 2014” (wg kolejności zgłoszeń):
1.Mariusz Kasprzak –Lipówki, MZ TS-250,1975r. (243ccm)
2.Artur Bielecki –Chełm, URAL M-63, 1963r. (650ccm) z wózkiem bocznym (tzw.sidecar)
3.Konrad Gawron –Widniówka, WSK M06 B3, 1985r. (125ccm)
4.Norbert Szczepanik –Krasnystaw, Simson SR-2 (50ccm),1958r. i URAL 650 1960r.
5.Dariusz Walachniewicz –Trawniki, BSA W6 (500ccm), 1932r i Mińsk 125, 1955r.
6.Wojciech Wołoszyński –Lublin, BSA BlueStar, 1982r. (500ccm)
7.Bartłomiej Tazbir –Łódź, Yamacha RD-350 , 1973r. (350ccm)
8.Mateusz Widawski –Longinówka, CZ-487, 1987r. (175ccm)
9.Mateusz Wisłocki –Krzesimów, WFM 125 M06, 1955r. i JAWA Roadster, 1972r. (87ccm)
10.Grzegorz Walachniewicz –Trawniki, BSA S27 1927r. i BSA W7, 1955r. (500ccm)
11.Damian Iwiński –Rzeszów, WSK 175, M21 W2, 1981r. i SCHUTTOFF, 1926r.(347ccm), oraz SHL 125, M04, 1949r.
12.Marcin Magdzik – Tanowo, HONDA CB-350, 1972r. (347ccm)
13.Bartosz Pawełczyk –Porszewice, YAMAHA RD, 1974r. (349ccm)
14.Maciej Mączyński –Szczecin, YAMAHA XS-400, 1978r. i YAMAHA SV-250, 1980r.
15.Andrzej Paszkowski –Szczecin, HONDA CB-350, 1973r. (347ccm)
16.Rafał Sawkiewicz –Lubaczów, JUNAK M-10, 1962r. (350ccm)
17.Marian Sawkiewicz –Lubaczów, MZ TS-250, 1979r. (250ccm)
18.Piotr Tubielewicz – Krupe, SOKÓŁ MR2Z, 1937r. (600ccm)
19.Artur Bielecki –Chełm, WFM 125 M06, 1957r. (123ccm)
20.Piotr Szkołot –Lublin, DKW RT-175, 1954r.
21.Jacek Kuśnierski – Książnice, K-750 z wózkiem bocznym (sidecar), 1968r.
22.Paweł Kozak –Zamość, DNIEPR MT-16, 1980r. (650ccm)
23.Marek Szymczak –Wola, WSK 125 M06, 1960r.
24.Adam Kot –Lublin, PANONIA, 1964r. (250 ccm)
25.Andrzej Szkoda –Lublin, WSK 125, 1982r.
26.Albert Wajler –Łabunie, DKW SB-500, 1937r.            

 

Zarząd Okręgowy PZM: