ZMIANY W ZARZĄDZIE OKRĘGOWYM PZM W ŁODZI
W związku z odejściem z funkcji dotychczasowego prezesa Pana Mirosława... więcej
11-12 maja 2024 Widzimy się w Strykowie
I RUNDA MISTRZOSTW POLSKI QUADCROSSI RUNDA PUCHARU POLSKI MOTOCROSSI RUNDA... więcej
XLV Ogólnopolski Turniej Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym - relacja
XLV Ogólnopolski Turniej Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym Eliminacje... więcej
Już w ten weekend Rajd Świdnicki
Już w ten weekend Rajd Świdnicki rozpocznie zmagania podczas pierwszej rundy... więcej
III KJS RAJD GŁOWNO - ŁZM Motosportklub - relacja
W dniu 14.04.2024 Łódzki Związek Motorowy  Motosportklub na terenie Głowna... więcej
Dzień Ziemi 2024
Dzień Ziemi 2024Dzień Ziemi co roku obchodzimy 22 kwietnia. Święto przypomina o... więcej
Regulamin III Runda MOŁ CC 28.04.2024 ŁKM
Regulamin III Runda MOŁ CC 28.04.2024 ŁKM
eliminacje powiatowe Turnieju BRD w Łodzi odbędą się 23 kwietnia 2024 r. (wtorek):
XLV Ogólnopolski Turniej Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym,Turniej BRDeliminacje... więcej
Składki członkowskie PZM w roku 2024
Informujemy członków klubów zrzeszonych w Polskim Związku Motorowym o... więcej

VI RAJD ZIEMI OBIECANEJ - relacja

VI  RAJD ZIEMI OBIECANEJ - relacja z ostatniej tegorocznej Rundy MPPZ - Motocykle

 

W weekend 21 - 23 września br., Stowarzyszenie „Motocykl Moje Hobby”, członek rzeczywisty Polskiego Związku Motorowego, zorganizowało VI edycję Turystycznego Rajdu Motocykli Zabytkowych i Klasycznych pod nazwą „RAJD ZIEMI OBIECANEJ”. Rajd był także VII Rundą Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych dla motocykli, ostatnią w tegorocznej „karuzeli” tych weterańskich mistrzostw, rozgrywanych na zlecenie Zarządu Głównego PZM.

 

Już po raz szósty, patronat nad rajdem objął Starosta Pabianicki, pan Krzysztof Habura. Patronami tegorocznego rajdu zostali też Prezydent Miasta Pabianic, pan Grzegorz Mackiewicz, Prezydent Miasta Łodzi, pani Hanna Zdanowska i Przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi, pan Tomasz Kacprzak.

 

Motto tegorocznego rajdu brzmiało: „W 100-lecie odzyskania niepodległości Polski”. Z organizatorami współpracowały władze administracyjne i samorządowe: Urząd Marszałkowski w Łodzi, Pabianickie Starostwo Powiatowe, Urząd Miejski w Pabianicach, Urząd Miasta Łodzi i Urząd Gminy Lutomiersk. Bazę rajdu stanowił Salezjański Ośrodek Młodzieżowy „Don Bosco” w Lutomiersku (powiat pabianicki).

 

Doskonała pogoda i znakomita renoma poprzednich edycji, sprawiły, że tegoroczny rajd cieszył się dużym zainteresowaniem.  Na starcie stanęło 57 załóg (68 uczestników - łącznie kierowców i pasażerów) z całego kraju. W klasie „Pre-45” startowało 6 motocykli; w klasie „Post-45” - 13; w klasie „Post-60” - 12; w klasie „Post-70” - 13; zaś w klasie „Otwartej” - też 13 maszyn.

Rajd ukończyło 55 załóg. Trasa rajdu miała nieco ponad 78 km, w pięciu odcinkach zakończonych punktami kontroli czasu PKC. Przejazd odbywał się przy normalnym ruchu otwartym, przy czym średnia prędkość nie przekraczała 30 km/h.

 

Uczestnicy obejrzeli 23 miejsca - atrakcje turystyczne, będące obiektami rajdowych zadań - zabytki architektury: wille i pałace fabrykanckie, budynki fabryczne i obiekty sakralne - kapliczki, kościoły i cmentarze, związane z historycznymi wydarzeniami na Ziemi Łódzkiej: odzyskaniem przez Polskę niepodległości w 1918 roku, Powstaniem Łódzkim 1905 r., oraz Wojną Obronną we wrześniu 1939 r.. Wszystkie pokazywane podczas rajdu miejsca zostały opisane w specjalnym wydaniu biuletynu „Motocykl Moje Hobby”, będącym połączeniem przewodnika turystycznego i karty drogowej rajdu. Uczestnicy wpisywali doń odpowiedzi na zadania turystyczne a sędziowie - wyniki sprawnościówek. Na mecie zebrano te broszury a po podliczeniu punktów, oddano zawodnikom na pamiątkę. Takie specjalne wydania biuletynu są już tradycją tego rajdu, bardzo chwaloną przez uczestników.

 

Minusem tej, z założenia patriotycznej imprezy, była odmowa wydania przez Zarząd Zieleni Miejskiej w Łodzi pozwolenia na podjazd motocykli uczestników pod Pomnik Legionisty (w parku im. Legionów). Złożenie tam kwiatów miało być kulminacyjnym punktem rajdu. Być może, na taką decyzję urzędników wpłynęły postawy polityczne decydentów przed wyborami samorządowymi? Faktem jest, że decyzja ZZM pozostawiła niesmak w odczuciach uczestników i organizatorów, kładąc się cierniem na dobrym imieniu Łodzi.      

 

Oczywiście, rajd to też konkurencje sprawnościowe. Zorganizowano je na metach dwóch pierwszych odcinków: na placu manewrowym Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Widzewie (Ksawerowie) i na Starym Rynku w Pabianicach. Oba te miejsca zgromadziły liczną publiczność, która kibicowała zawodnikom i oglądała moto-zabytki. W dwóch Punkach Kontroli Przejazdu na trasie rajdu, uczestnicy rozwiązywali zadania testowe z historii motoryzacji i bezpieczeństwa ruchu drogowego, natomiast na mecie odcinka ostatniego, w Lutomiersku, przeprowadzono „Konkurs Elegancji”, czyli tradycyjne i widowiskowe współzawodnictwo w dopasowaniu stroju kierowcy do wieku i charakteru motocykla.

 

Na łódzkim Księżym Młynie, przed zabytkową remizą strażacką uczestnicy zostali ugoszczeni tradycyjną grochówką. Poczęstunek ufundowano ze wsparcia finansowego przez Urząd Miasta Łodzi. Tamże mieszkańcy Łodzi mogli obejrzeć wystawione na placu motocykle uczestników.

 

Po rajdzie, w godzinach wieczornych, uczestnicy pojechali (autokarem) do Łodzi, aby zwiedzić Muzeum Tradycji Niepodległościowych, mieszczącego się w dawnym carskim więzieniu. Był tu więziony jeden z ojców polskiej niepodległości, późniejszy Naczelnik Państwa, Józef Piłsudski. Ta lekcja historii była bardzo chwalona przez uczestników.

 

Rajdową sobotę zwieńczył, należący do tradycji weterańskich rajdów, „Bal Komandorski”, czyli wspólna kolacja z muzyką i tańcem. Bawiono się też przy ognisku - tu prawie do białego rana. Dzięki wytężonej pracy komisji obliczeń, kierowanej przez dwukrotnego Mistrza Polski Pojazdów Zabytkowych w klasie motocykli „Pre-45”, kol. Waldemara Drabika, udało się ogłosić wyniki jeszcze późnym wieczorem.

 

Rozdanie nagród, zgodnie z tradycją rozpoczęto o 10:00 w niedzielę. Komandor rajdu - kol. Krystyna Jusis, oraz inni organizatorzy odebrali wiele gratulacji za udaną imprezę od uczestników: zawodników, pilotów i osób towarzyszących.

 

W klasie „Pre-45” zwyciężył kol. Piotr Tubilewicz (z klubu Federacja Zmotoryzowanych) na Sokole 1000 z 1934 r.

W klasie „Post-45” triumfował  kol. Szymon Reichman (z PSM Fuks) na Jawie 11 Perak z 1954 r.

W klasie „Post-60” pierwsze miejsce zajął  kol. Marcin Warda (Federacja Zmotoryzowanych) na K750 z 1962 r.

W klasie „Post-70” najlepszy był kol. Jerzy Szymiczek (PSM Fuks) na Hondzie CB250 z 1973 r.

Zaś w klasie „Otwartej” -  kol. Łukasz Kadela (ze Stow. MMH) na BMW R12 z 1937 r.

Jedyna w tym roku amazonka - kol. Joana Wozińska (klub Ostatni Mohikanie) jechała na MZ RT125/2 z 1959 r i uplasowała się na 9. miejscu w klasie „Post-45”.

Najstarszym kierowcą okazał się kol. Andrzej Markowski - lat 78 (Automobilklub Łódzki) na WFM-ce z 1954 r. Zajął 12 miejsce w klasie „Post-45”.

Najmłodszym kierowcą był 16 letni Krzysztof Kaniewski (Federacja Zmotoryzowanych) na SHL M04 z 1951 r.

 

Rajd udał się znakomicie, dzięki licznym przyjaciołom - instytucjom, firmom i osobom prywatnym - którzy wsparli rajd nagrodami, materiałami promocyjnymi, współpracą organizacyjną i ofiarną pracą społeczną.

 

Organizator poleca obejrzenie obszernej galerii zdjęć z rajdu, pod adresem internetowym:

https://www.flickr.com/photos/126291547@N08/44217845315/in/album-72157674181506388/lightbox/

Można też wejść ze strony organizatora: www.mmh.org.pl

Zarząd Okręgowy PZM: 
Kategorie: