SUPEROES 9/2018: WŚRÓD CHMUR, W DESZCZU I W SŁOŃCU; TRUDNE DECYZJE OPONOWE. WYNIKI.
Ryzykowne decyzje w kwestii ogumienia w sobotę miały różne rezultaty: po... więcej
Lista Startowa ME Enduro Kielce 2018
Lista Startowa ME Kielce 2018 PDF
REGULAMINY - 4. Runda Mistrzostw Europy Enduro, 9. i 10. Runda Mistrzostw Polski i Pucharu Polski Enduro
Regulamin do pobrania PDFRegulations for download PDFIX/X runda Mistrzostw... więcej
Mistrzów poznamy w Polsce! – finałowa 4. runda Mistrzostw Europy Enduro w Kielcach
Najlepsi zawodnicy Starego Kontynentu ponownie przyjadą do Kielc, aby... więcej
Zgrupowanie Zawodników Enduro 27 - 31.08.2018 Kielce
W dniach 27 - 31.08.2018 w okolicach Kielc odbyło się Zgrupowanie dla... więcej
„CARUSO KIEROWNICY”- PUCHAR LATA JUŻ 16 WRZEŚNIA W STARACHOWICACH!
Automobilklub Kielecki - Oddział w Starachowicach ma przyjemność zaprosić... więcej
DZIEWIĄTA RUNDA SUPEROES 2018 - 15 WRZEŚNIA. REGULAMIN I ZAPISY ONLINE
Automobilklub Kielecki zaprasza na dziewiątą rundę tegorocznego cyklu SUPEROES... więcej
Ulotka „Bezpieczna Autostrada”
Polski Związek Motorowy przy współpracy z Komendą Główną Policji opracował... więcej
XVII Mistrzostwa Polski Ratowników Drogowych PZM 2018
W dniach 14-16.09.2018 r. odbędą się XVII Mistrzostwa Polski... więcej

Skup się na drodze, odłóż #TelefonNaBok

Kampania społeczna #TelefonNaBok (#ParkYourPhone) skierowana jest do użytkowników dróg, którzy korzystają z telefonów komórkowych podczas poruszania się po drogach. Aby zwalczyć ten niepokojący trend, PZM i FIA Region I zachęcają wszystkich użytkowników dróg do skupienia się na drodze. Wszyscy jesteśmy narażeni na ryzyko: zarówno kierowcy, piesi, motocykliści, jak i rowerzyści.

Kampania ma na celu zwiększenie świadomości na temat dystrakcji i niebezpieczeństw z nią związanych. Europejska inauguracja, ze wsparciem europejskich polityków, odbyła się 27 września w Brukseli. Inauguracja kampanii w Polsce odbyła się podczas finału konkursu „Od skutera do Harleya” 26 października. Ponad 20 klubów członkowskich FIA z różnych krajów europejskich również podejmie tę inicjatywę jesienią tego roku.

Istnieją różne aktywności, odwracające uwagę kierowcy od bezpiecznej jazdy, np. rozmawianie przez telefon lub wysyłanie wiadomości tekstowych, jedzenie i picie, rozmawianie z osobami w pojeździe, wybieranie muzyki lub manipulowanie nawigacją.

Dystrakcja kierowcy może być:

• wizualna (np. patrzenie poza drogą na coś niezwiązanego z jazdą)

• poznawcza (np. zastanawianie się nad tematem rozmowy telefonicznej zamiast analizowanie sytuacji na drodze)

• fizyczna (np. gdy kierowca trzyma lub obsługuje urządzenie, wybierając numer telefonu lub pochylając się nad radiem zamiast kierować obiema rękoma)

• słuchowa (np. reagowanie na dzwoniący telefon komórkowy lub jeśli urządzenie jest tak głośno nastawione, że zagłusza inne dźwięki, takie jak syreny pojazdów uprzywilejowanych)

Korzystanie z telefonów komórkowych podczas jazdy zazwyczaj powoduje: przeniesienie wzroku z drogi (dystrakcja wizualna), przeniesienie myśli z drogi (dystrakcja poznawcza) i zdjęcie rąk z kierownicy (dystrakcja fizyczna). Może również wystąpić dystrakcja słuchowa, ale czas trwania tej dystrakcji jest zazwyczaj krótszy niż w przypadku innych form dystrakcji.

Badania wykazują, że korzystanie z telefonu komórkowego podczas jazdy około czterokrotnie zwiększa prawdopodobieństwo udziału w wypadku w stosunku do kierowcy, który nie korzysta z telefonu. To ryzyko wydaje się podobne w przypadku telefonów komórkowych i zestawów głośnomówiących, ponieważ problemem jest dystrakcja poznawcza, nie tylko dystrakcja fizyczna, związana z trzymaniem telefonu. Ponieważ wiadomości tekstowe wymagają uwagi wizualnej, fizycznej i poznawczej kierowcy, mają one jeszcze większy wpływ na zachowanie kierowcy i ryzyko wypadku.

Według badań przeprowadzonych przez Virginia Tech Transportation Institute (VTTI) wysyłanie lub odbieranie wiadomości tekstowej wymaga od kierowcy przeniesienia wzroku z drogi na około 4,6 sekundy, co przy prędkości około 90km/h odpowiada jeździe niewidomej na dystansie niemal całego boiska piłkarskiego.

To samo badanie wykazało, że profesjonalni kierowcy, którzy wysyłali lub odbierali wiadomości tekstowe w czasie jazdy, byli 23 razy bardziej narażeni na udział w zdarzeniach krytycznych dla bezpieczeństwa (np. niezamierzone przekraczanie linii pasów ruchu, manewry zapobiegania wypadkom, prawie-wypadki lub wypadki), w porównaniu do sytuacji, w której nie wysyłali ani nie odbierali wiadomości tekstowych podczas jazdy.

Co możemy zrobić w Polsce z tym niebezpiecznie popularnym problemem? Po pierwsze, należy zacząć gromadzić dane co do użycia telefonów w momencie wypadku, żeby ocenić skalę problemu (w Stanach Zjednoczonych szacuje się, że w 40% wypadków kierujący używał telefonu komórkowego). Po drugie, egzekwowanie prawa powinno być zaostrzone, a dodatkowe przepisy powinny być stanowione. Po trzecie, zarządcy większych flot powinni ustalić wewnętrzne reguły zabraniające używania telefonów komórkowych podczas jazdy.

Kolejne dwa działania to prowadzenie i promowanie kampanii społecznych, takich jak #TelefonNaBok (#ParkYourPhone), a także zobowiązanie się przez nas samych do nieużywania telefonów na drodze – zarówno jako kierowca, motocyklista, rowerzysta, czy pieszy. I od tego powinniśmy zacząć.

Dbajmy o siebie i innych. Kiedy jesteśmy na drodze, skupmy się na drodze.

#TelefonNaBok: www.pzm.pl/telefonnabok

źródło spotów - https://vimeo.com/fiaregion1

Zarząd Okręgowy PZM: 
Kategorie: