SUPEROES PUCHAR JESIENI 2017 – Puchar Mistrzów
Puchar Jesieni, rozgrywany tradycyjnie 11 listopada na Torze Kielce, nie jest... więcej
Dzień Pamięci Ofiar Wypadków Drogowych
Trzecia niedziela listopada została ustanowiona Dniem Pamięci tych, którzy... więcej
Cross Country 29.10.2017 Janów KTM Novi Korona. Wyniki zawodów.
Wyniki zawodów:http://results.wynikizawodow.pl/2017/cross-country/cross-country... więcej
"NIE ZABIJAJ" - Apel do Kierowców
Komenda Główna Policji, Konferencja Episkopatu Polski oraz Polska Rada... więcej

Skup się na drodze, odłóż #TelefonNaBok

Kampania społeczna #TelefonNaBok (#ParkYourPhone) skierowana jest do użytkowników dróg, którzy korzystają z telefonów komórkowych podczas poruszania się po drogach. Aby zwalczyć ten niepokojący trend, PZM i FIA Region I zachęcają wszystkich użytkowników dróg do skupienia się na drodze. Wszyscy jesteśmy narażeni na ryzyko: zarówno kierowcy, piesi, motocykliści, jak i rowerzyści.

Kampania ma na celu zwiększenie świadomości na temat dystrakcji i niebezpieczeństw z nią związanych. Europejska inauguracja, ze wsparciem europejskich polityków, odbyła się 27 września w Brukseli. Inauguracja kampanii w Polsce odbyła się podczas finału konkursu „Od skutera do Harleya” 26 października. Ponad 20 klubów członkowskich FIA z różnych krajów europejskich również podejmie tę inicjatywę jesienią tego roku.

Istnieją różne aktywności, odwracające uwagę kierowcy od bezpiecznej jazdy, np. rozmawianie przez telefon lub wysyłanie wiadomości tekstowych, jedzenie i picie, rozmawianie z osobami w pojeździe, wybieranie muzyki lub manipulowanie nawigacją.

Dystrakcja kierowcy może być:

• wizualna (np. patrzenie poza drogą na coś niezwiązanego z jazdą)

• poznawcza (np. zastanawianie się nad tematem rozmowy telefonicznej zamiast analizowanie sytuacji na drodze)

• fizyczna (np. gdy kierowca trzyma lub obsługuje urządzenie, wybierając numer telefonu lub pochylając się nad radiem zamiast kierować obiema rękoma)

• słuchowa (np. reagowanie na dzwoniący telefon komórkowy lub jeśli urządzenie jest tak głośno nastawione, że zagłusza inne dźwięki, takie jak syreny pojazdów uprzywilejowanych)

Korzystanie z telefonów komórkowych podczas jazdy zazwyczaj powoduje: przeniesienie wzroku z drogi (dystrakcja wizualna), przeniesienie myśli z drogi (dystrakcja poznawcza) i zdjęcie rąk z kierownicy (dystrakcja fizyczna). Może również wystąpić dystrakcja słuchowa, ale czas trwania tej dystrakcji jest zazwyczaj krótszy niż w przypadku innych form dystrakcji.

Badania wykazują, że korzystanie z telefonu komórkowego podczas jazdy około czterokrotnie zwiększa prawdopodobieństwo udziału w wypadku w stosunku do kierowcy, który nie korzysta z telefonu. To ryzyko wydaje się podobne w przypadku telefonów komórkowych i zestawów głośnomówiących, ponieważ problemem jest dystrakcja poznawcza, nie tylko dystrakcja fizyczna, związana z trzymaniem telefonu. Ponieważ wiadomości tekstowe wymagają uwagi wizualnej, fizycznej i poznawczej kierowcy, mają one jeszcze większy wpływ na zachowanie kierowcy i ryzyko wypadku.

Według badań przeprowadzonych przez Virginia Tech Transportation Institute (VTTI) wysyłanie lub odbieranie wiadomości tekstowej wymaga od kierowcy przeniesienia wzroku z drogi na około 4,6 sekundy, co przy prędkości około 90km/h odpowiada jeździe niewidomej na dystansie niemal całego boiska piłkarskiego.

To samo badanie wykazało, że profesjonalni kierowcy, którzy wysyłali lub odbierali wiadomości tekstowe w czasie jazdy, byli 23 razy bardziej narażeni na udział w zdarzeniach krytycznych dla bezpieczeństwa (np. niezamierzone przekraczanie linii pasów ruchu, manewry zapobiegania wypadkom, prawie-wypadki lub wypadki), w porównaniu do sytuacji, w której nie wysyłali ani nie odbierali wiadomości tekstowych podczas jazdy.

Co możemy zrobić w Polsce z tym niebezpiecznie popularnym problemem? Po pierwsze, należy zacząć gromadzić dane co do użycia telefonów w momencie wypadku, żeby ocenić skalę problemu (w Stanach Zjednoczonych szacuje się, że w 40% wypadków kierujący używał telefonu komórkowego). Po drugie, egzekwowanie prawa powinno być zaostrzone, a dodatkowe przepisy powinny być stanowione. Po trzecie, zarządcy większych flot powinni ustalić wewnętrzne reguły zabraniające używania telefonów komórkowych podczas jazdy.

Kolejne dwa działania to prowadzenie i promowanie kampanii społecznych, takich jak #TelefonNaBok (#ParkYourPhone), a także zobowiązanie się przez nas samych do nieużywania telefonów na drodze – zarówno jako kierowca, motocyklista, rowerzysta, czy pieszy. I od tego powinniśmy zacząć.

Dbajmy o siebie i innych. Kiedy jesteśmy na drodze, skupmy się na drodze.

#TelefonNaBok: www.pzm.pl/telefonnabok

źródło spotów - https://vimeo.com/fiaregion1

Zarząd Okręgowy PZM: 
Kategorie: