Inter Europol Competition rozpoczyna sezon ELMS!

Sześć wyścigów w ciągu sześciu miesięcy, sześć najbardziej znanych i renomowanych torów europejskich, 42 samochody w trzech klasach – to najkrótsze podsumowanie rozpoczynającego się sezonu ELMS czyli European Le Mans Series. Na starcie znów zobaczymy polski zespół Inter Europol Competition, który wystawi w każdym wyścigu trzy samochody.

Seria wywodzi się bezpośrednio z tradycji najsłynniejszego wyścigu świata – 24h Le Mans, dlatego też jej nazwa jest nieprzypadkowa. Historia ELMS sięga początków bieżącego stulecia. Na przestrzeni lat ścigały się w niej samochody różnych kategorii, niekiedy dziś już zapomnianych, ale seria zawsze była wierna duchowi wyścigów samochodów sportowych (sportscar), łącząc rywalizację prototypów i samochodów GT.

Nie inaczej będzie w sezonie 2022. Na starcie staną prototypy LMP2 i LMP3 oraz samochody klasy GTE. Polski zespół z bazą w podwarszawskim Małopolu wystawi jeden pojazd marki Oreca 07 w klasie LMP2 i dwa prototypy Ligier w kategorii LMP3.

Skład zespołu jest bardzo zróżnicowany i bardzo międzynarodowy. Dziewięciu kierowców pochodzi z dziewięciu różnych krajów, z trzech kontynentów. W ELMS często startują młodzi kierowcy, budujący dopiero swoją karierę w kategorii samochodów sportowych, dlatego nie dziwi obecność w składzie Inter Europol Competition takich talentów, jak Nico Pino, Guilherme Oliveira czy najmłodszy w zespole Francuz Noam Abramczyk. Do tej samej kategorii należy zaliczyć Polaka Mateusza Kaprzyka, który pojedzie w kokpicie prototypu LMP3 z numerem 14. To jeden z największych talentów młodego pokolenia w Polsce. Startował on już w zespole Inter Europol Competition w 2021 roku. Z drugiej strony nie brakuje kierowców o większym doświadczeniu, jak na przykład Duńczyk David Heinemeier Hansson, zwycięzca wyścigu 24h Le Mans w klasie LMGTE AM w roku 2014.

Szef zespołu Sascha Fassbender podzielił się z kibicami swoimi przemyśleniami przed rozpoczęciem sezonu 2022.

Trzy, a nie dwa samochody jak w ubiegłym sezonie – czy to dużo większe wyzwanie dla zespołu? – I tak i nie – mówi Sascha. – Z jednej strony to dla nas nic nowego, bo tak już było w latach 2019 i 2020, z drugiej musimy przyjechać na każdy tor z dodatkową ciężarówką i przywieźć odpowiednio więcej części i podzespołów, a także oczywiście ludzi. W takim przypadku na torze pracuje około 20 osób więcej w porównaniu z zeszłym rokiem, gdy wystawialiśmy tylko dwa auta. Musimy mieć także sporo większe większe zaplecze na paddocku, w tym również hospitality. Dlatego logistyka jest bardziej skomplikowana.

Wystawiacie samochód klasy LMP2, tej samej, która startuje w mistrzostwach świata czyli WEC. Czy specyfikacja samochodu jest identyczna w obu seriach? – Nie całkiem. Podstawowa różnica to aero kit czyli zestaw aerodynamiczny. W ELMS obowiązkowy jest zestaw o wysokiej sile docisku czyli high downforce, podczas gdy w WEC używamy kitu o niskiej sile docisku (low downforce), który dawniej stosowany był tylko w wyścigu 24h Le Mans. To ma wpływ na wiele innych ustawień samochodu i rzecz jasna na jego prowadzenie.

Tymczasem na torze Le Castellet na południu Francji zakończyła się oficjalna sesja testowa ELMS.

- Rozpoczęliśmy nasze testy już wcześniej, w zeszłym tygodniu na torze Val de Vienne w zachodniej Francji – kontynuuje Sascha Fassbender. – Przywieźliśmy tam po jednym prototypie LMP2 i LMP3 i spędziliśmy dwa pracowite dni w ramach przygotowań do sezonu. Do Le Castellet przyjechaliśmy już w niedzielę i rozpoczęliśmy przygotowania samochodów. Niektóre czynności, na przykład przymiarki kierowców do fotela są bardzo czasochłonne. Każdy kierowca otrzymuje swoją indywidualną wytłoczkę, w której musi czuć się maksymalnie komfortowo. W poniedziałek rano rozpoczęliśmy jazdy na torze. Przez całe dwa dni nie mieliśmy żadnych problemów technicznych. Kierowcy poznawali tor i zespół. To istotne, bo przecież mamy wielu nowych kierowców w teamie. Osiągi samochodów były dobre, a teraz czekamy już na pierwszy wyścig sezonu ELMS.

A jakie są oczekiwania sportowe na ten sezon? – Chcemy, aby w każdym wyścigu przynajmniej jedna nasza załoga stanęła na podium – zakończył Sascha Fassbender.

Kalendarz sezonu ELMS 2022

1.            15 – 17 kwietnia               Le Castellet (Francja)

2.            13 – 15 maja                      Imola (Włochy)

3.            1 – 3 lipca                            Monza (Włochy)

4.            26 – 28 sierpnia                Barcelona (Hiszpania)

5.            23 – 25 września              Spa-Francorchamps (Belgia)

6.            14 – 16 października       Portimao (Portugalia)

 

Skład zespołu Inter Europol Competition w European Le Mans Series 2022:

Oreca LMP2 #43: David Heinemeier Hansson (Dania), Pietro Fittipaldi (Brazylia), Fabio Scherer (Szwajcaria)

Ligier LMP3 #13: Charles Crews (Kanada), Nico Pino (Chile), Guilherme Oliveira (Portugalia)

Ligier LMP3 #14: James Dayson (USA), Noam Abramczyk (Francja), Mateusz Kaprzyk (Polska)

 

Osiągnięcia zespołu Inter Europol Competition:

European Le Mans Series 2018/2019/2020:        drugie miejsce w LMP3

Asian Le Mans Series 2019 – 2020:                         trzecie miejsce w LMP3

Asian Le Mans Series 2018 – 2019:                         mistrz LMP3

 

Samochody: 
Źródło newsa: 
Źródło zdjęcia: 

News

Tymek Kucharczyk z pierwszym zwycięstwem w brytyjskiej Formule 3
Tymek Kucharczyk zdominował rywalizację w sobotę i odniósł swoje... więcej
Madziara i Pawłowski najszybsi na inaugurację sezonu Millers Oils HRSMP
13 odcinków specjalnych w Górach Sowich wyłoniło najlepsze załogi 52.... więcej
52. Rajd Świdnicki: wyszarpane zwycięstwo Marczyka i Gospodarczyka
Zdecydował finałowy oes! Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda... więcej
52. Rajd Świdnicki: etap dla Grzyba i Biniędy
2015, 2016, 2018, 2020 i 2023 – w tych latach Grzegorz Grzyb... więcej
25 historycznych rajdówek na inaugurację sezonu Millers Oils HRSMP
Samochody rajdowe w Polsce już dawno skończyły zimowy sen. Do ... więcej
Inauguracja w Świdnicy – startuje sezon rajdowych MP
W sobotę, 27 kwietnia rusza 69. już sezon Rajdowych Samochodowych... więcej
W dniu 2 maja 2024 r. (czwartek) biura ZG PZM będą nieczynne.
Informujemy, że w dniu 2 maja 2024 r. (czwartek) biura ZG PZM na ulicy... więcej
Kucharczyk powraca do Mekki motorsportu
Stawka GB3 Championship zmierzy się na legendarnym Silverstone już w ... więcej
Zimna runda Rallycross i Autocross
Druga runda Mistrzostw Polski Rallycross i Autocross, jaka odbyła się na... więcej

Strony

- Archiwum