V Rajd Ziemi Lubelskiej - II runda MPPZ - zaproszenie
Federacja Zmotoryzowanych serdecznie zaprasza do Lublina na  V Rajd... więcej
Terminy Finałów Wojewódzich BRD i Finału Motoryzacyjnego
     Wojewódzki Komitet Organizacyjny Wojewódzkich Finałów... więcej
Zapraszamy na 3 Retro Majówkę - I Runda Weteranów Szos
Federacja Zmotoryzowanych serdecznie zaprasza na III Turystyczną Retro Majówkę... więcej
Szwajcaria Podlaska 2024 już 14 kwietnia!!! ZAPRASZAMY
Automobilklub Bialskopodlaski zaprasza na Turystyczny Rajd Samochodowy, 2 rundę... więcej
III Super Sprint Puchar Budomex 24.03.2024
W ramach Pucharu Budomex odbędzie się:III Super Sprint – Amatorska... więcej
II Super Sprint - Puchar Elizówka
W ramach Pucharu Elizówka(I runda) odbędzie się:II Super Sprint –... więcej
Podsumowanie sezonu 2023
Już w najbliższą sobotę tj. 3 lutego w siedzibie PZM  w Lublinie, odbędzie... więcej
Bartosz Zmazlik o krok od zdobycia tytułu Najlepszego Sportowca Roku 2023
Bartosz Zmarzlik, podobnie jak rok temu, zajął 2. miejsce w Plebiscycie... więcej
Relacja z 5 Rajdu Bialskiego
5. Rajd Bialski odbył się 30 grudnia 2023, tuż przed nowym rokiem:-) Impreza... więcej

SYRENA Sport 2012

„SYRENA Sport” w Lublinie.
Powrót LEGENDY.

W dniu 28 kwietnia br. w Lublinie miało miejsce wyjątkowe wydarzenie odwołujące się do historii polskiej motoryzacji. Na Placu Łokietka, przed Ratuszem w Lublinie, odbył się pokaz repliki samochodu „SYRENY Sport”, którą od podstaw zbudował Mirosław Mazur z Lublina, miłośnik starej motoryzacji i członek Automobilklubu Lubelskiego. Była to prapremiera tego wyjątkowego, już trochę zapomnianego modelu Syreny, który wyszedł przed ponad pół wieku spod ręki polskich konstruktorów z FSO i którą z wielką dokładnością odtworzył w swoim warsztacie Mirosław Mazur. Pokaz SYRENY Sport wypadł bardzo okazale, członkowie prężnie działającego Koła Pojazdów Zabytkowych przy Automobilklubie Lubelskim, wystawili bardzo wiele innych cennych „oldtimerów” samochodów zabytkowych i kolekcjonerskich oraz motocykli, które regularnie zdobywają laury na arenie krajowej w ramach Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Rejestracje wystawionych na pokazie pojazdów świadczyły, że w prezentacji pojazdów wzięli także udział członkowie z innych zaprzyjaźnionych automobilklubów i osób nie zrzeszonych. Kto z mieszkańców lub turystów odwiedził tę specjalnie przygotowaną dla lubelskiej społeczności wystawę, z pewnością nie żałował, bo było na co popatrzeć. Chociaż na początku pokazu trudno było zrobić sobie zdjęcie z panem Mirosławem przy jego SYRENIE, tak samo jak zamienić z nim parę słów. Ale po tym, jak udzielił na gorąco kilku wywiadów miejscowym mediom, w tym TVP Lublin to na koniec twórca chętnie wyjaśniał fanom motoryzacji szczegóły swojej pracy nad autem. W wywiadach pana Mirosława wspierali jego znani koledzy z klubu, między innymi: dr Roman Gawęda - prezes Koła Pojazdów Zabytkowych i Grzegorz Soboń - vice prezes KPZ, z których ten drugi robił „elektrykę” w SYRENIE pana Mirosława. Członkowie Automobilklubu Lubelskiego wiele wysiłku włożyli aby SYRENY Sport w Lublinie wypadła okazale, przy tym i pogoda dopisała, więc wszystkie prezentowane pojazdy pięknie lśniły w ostrym słońcu. Zbudowana przez pana Mirosława SYRENA Sport, to jedyna w Polsce i na świecie, najbardziej wierna kopia (replika), tego modelu, którą jak kiedyś będzie znowu można podziwiać za niespotykaną, charakterystyczną i piękną linię nadwozia. Autor repliki auta przyznał że, budowa zajęła mu wiele lat przygotowań, zbierania rysunków i zdjęć, szukania potrzebnych części a potem długiej, mozolnej pracy w warunkach warsztatowych, przy mocnym wsparciu najbliższej rodziny oraz kolegów z klubu, zajmujących się tak jak on - starą motoryzacja. I chociaż informacja o powstaniu tego samochodu, już ukazała się w polskich mediach i prasie a oficjalny pokaz odbędzie się za kilka dni , to już teraz należy pogratulować lubelskiemu konstruktorowi tego dzieła. Oficjalna premiera „SYRENY Sport”odbędzie się w Warszawie, przed Pałacem Kultury i Nauki w dniu 1 maja 2012 roku. Jak możemy przeczytać w majowym numerze miesięcznika „AUTOMOBILISTA” - w artykule Andrzeja Glajzera, poświęconemu SYRENIE Sport z Lublina, jeden z ostatnich żyjących konstruktorów, który pracował w FSO Warszawa nad tym projektem -inż.Władysław Skoczyński, był bardzo zachwycony repliką auta zbudowanego przez lubelskiego konstruktora (cyt): „Jestem młodszy o pięćdziesiąt lat. Ta maszyna to nie samochód, to wehikuł czasu. To tak naprawdę drugi w historii polskiej motoryzacji prototyp SYRENY Sport. Ten samochód przeniósł mnie w czasie. Pod względem konstrukcji jest w ponad 90% zgodny z naszymi założeniami sprzed 52 lat.” I wszyscy znający historię polskiej motoryzacji i śledzący postęp motoryzacyjny są zgodni co do jednego: „Dzięki wytrwałości, umiejętnościom i ogromnej determinacji jednego człowieka, SYRENA Sport istnieje jak kiedyś i zachwyca nie tylko tym, że jest piękna, ale tym, że (w ogóle) POWSTAŁA!!! Pod czym także podpisuje się autor tej relacji, który nie mógł odmówić sobie wyjazdu do Lublina w tym dniu, spotkania z autorem wyjątkowej Syreny i zobaczenia pojazdu, który z pewnością mógł znacząco wpłynąć na polski przemysł motoryzacyjny tamtych lat. Gratulując konstruktorowi, zapewne należy liczyć, że to auto zobaczymy wkrótce na trasach rajdów pojazdów zabytkowych, na których będzie zdobywało zaszczytne trofea dla właściciela i lubelskiego klubu. Oprac./foto Zenon Łój (Automobilklub Biłgorajski)
 

 

Zarząd Okręgowy PZM: 
Kategorie: