Wyniki prowizoryczne RSMŚl.
W zakładce WYNIKI opublikowano klasyfikację prowizoryczną Rajdowych... więcej
KJS Rajd Tyski 2018
W niedzielę 14 października Automobilklub Ziemi Tyskiej organizuje imprezę pod... więcej
Oficjalna klasyfikacja Mistrzostw Strefy Pułudniowo Zachodniej Polski Trial
W zakładce Strefa Południowo-Zachodniej Polski Trial oraz WYNIKI jako Gestor... więcej
Ogólnopolski Zlot Caravaningowy - Grzybobranie 2018 - foto-relacja
W dniach 05-07.10.2018r. w Kużnicy Brzeżnickiej odbył się Ogólnopolski... więcej
Kostka i Martynek wygrali 4. Rajd Grodzki i zapewnili sobie tytuł mistrzów Śląska
Damian Kostka i Mateusz Martynek – świeżo upieczeni mistrzowie Śląska... więcej
Komunikat nr 5/2018 - Komunikat 5-2018 - podsumowanie sezonu 2018
Główna Komisja Caravaningu PZM informuje o opublikowaniu Komunikatu nr 5/2018.... więcej
Kluczowa faza walki o tytuł mistrza Śląska - 4. Rajd Grodzki
70 załóg zgłoszonych do 4. Rajdu Grodzkiego, zaplanowanego na weekend 6-7... więcej
Zakończenie sezonu caravaningowego 2018 z Gwarkiem
Klub Turystyki Caravaningowej Gwarek z Tarnowskich Gór zaprasza w dniach 12-14.... więcej
Komunikat nr 4/2018 - Przedłużenie terminu na zgłoszenia do KAT
Główna Komisja Caravaningu PZM informuje o opublikowaniu Komunikatu nr 4/2018.... więcej
Wyniki Pucharu Śląska 2018
Informujemy, że w zakładce wyniki zostały opublikowane wyniki Pucharu Śląska w... więcej

Kostka i Martynek wygrali 4. Rajd Grodzki i zapewnili sobie tytuł mistrzów Śląska

  • Damian Kostka i Mateusz Martynek – świeżo upieczeni mistrzowie Śląska 2018 najszybsi w 4. Rajdzie Grodzkim.
  • Zwycięstwo w Rajdzie Grodzkim to czwarty w tym sezonie triumf Kostki i Martynka w rundzie mistrzostw Śląska.
  • Mistrzów poznaliśmy również w Pucharze Peugeota i Citroena – zostali nimi Łukasz Godula i Daniel Nowak.
  • W ramach zawodów z bazą w Gorlicach przeprowadzono również Super KJS, w którym zwyciężyli Mariusz Zieliński i Ryszard Chlebowski.

Na jedną rundę przed końcem Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska poznaliśmy tegorocznych mistrzów. W klasyfikacji generalnej triumfowali Damian Kostka i Mateusz Martynek, którzy byli najszybsi w 4. Rajdzie Grodzkim. Impreza rozgrywana na wymagających trasach Beskidu Niskiego obfitowała w niespodziewane zwroty akcji i walkę do końca, zwłaszcza że na dwa odcinki przed końcem aż sześciu kierowców miało szanse na zwycięstwo.

W tym sezonie uczestnicy śląskich mistrzostw po raz pierwszy w historii tego cyklu ścigali się w Rajdzie Grodzkim. Zawodnicy zgodnie podkreślali walory sportowe trasy przygotowanej przez Automobilklub Biecki – organizatora zawodów. Kierowcy podkreślali wysoki poziom trudności odcinków specjalnych. Niektórzy z nich mówili wręcz, że z tak wymagającymi oesami, jak Ropa i Oderne się jeszcze nie spotkali. Na trudnych asfaltowych trasach łaskawa była za to aura - zawodnicy ścigali się w stabilnych warunkach – przy słonecznej, jesiennej pogodzie.

Rajd rozpoczął się od kłopotów Damiana Kostki. Lider klasyfikacji po problemach ze skrzynią biegów, błędzie na pierwszym odcinku i nadaniu czasu załogom startującym za jego plecami, znalazł się w głębi tabeli. Z kolei najgroźniejszy rywal Kostki, czyli Szymon Żarłok narzekał na to jak jego samochód się prowadzi. Mimo tego kierowca z Ustronia zdołał zwyciężyć na trzecim odcinku specjalnym i na półmetku zawodów to on prowadził w klasyfikacji rajdu.

Kostka zachował jednak zimną krew i odzyskał dobry rytm. Na czwartym oesie zawodnik z Pisarzowic obok Bielska-Białej rozpoczął swój żwawy marsz po zwycięstwo w 4. Rajdzie Grodzkim. Kostka i Martynek wygrali wszystkie trzy ostatnie próby sportowe i na mecie w Gorlicach zameldowali się z blisko 9-sekundową przewagą nad rywalami.

Kostka i Martynek byli najszybsi nie tylko w zakończonym dziś Rajdzie Grodzkim. Ten duet zwyciężał także w trzech z czterech pozostałych rund cyklu, czyli Rajdach Baborowa, Śląska, Wisły. Co więcej, świeżo upieczeni mistrzowie Śląska zapisali na swoje konto także trzy zwycięstwa na Power Stage, czyli dodatkowo punktowanych, finałowych odcinkach rajdów. Tym samym Kostka z Martynkiem zgromadzili już 115 punktów. To oznacza, że nikt już nie zdoła ich wyprzedzić w wyścigu po tegoroczny tytuł, niezależnie od wyników ostatniej rundy mistrzostw, czyli Cieszyńskiej Barbórki (23-24 listopada).

Drugie miejsce zajęli Grzegorz Ciombor z Marcinem Boryckim (Honda Civic). Czołową trójkę uzupełnili Dominik Cholewa i Marcin Roik (Renault Clio), którzy o zaledwie 1,2 sekundy wyprzedzili Adama Wrocławskiego i Marka Dobrowolskiego (Renault Clio) – liderów rajdu po czwartym odcinku specjalnym. Obie załogi utworzyły również czołówkę klasy RO1, którą uzupełnili sklasyfikowani na szóstej pozycji w generalce Adrian Jurasz i Tomasz Tkacz.

Piąta lokata przypadła wiceliderom tabeli punktowej Szymonowi Żarłokowi i Krzysztofowi Pietruszce (Honda Civic), którzy do drugiego miejsca stracili zaledwie siedem sekund, co pokazuje jak zacięta była walka w 4. Rajdzie Grodzkim. Na siódmą pozycję swoje nazwiska wpisali Łukasz Godula i Daniel Nowak (Peugeot 106 S16), którzy również już świętują tegoroczny tytuł – w Pucharze Peugeota i Citroena. Zwycięstwo w Gorlicach nie przyszło im jednak łatwo, gdyż niespełna dwie sekundy za nimi znaleźli się Sergiusz Lisowski z Piotrem Czerkaskim (także w Peugeocie 106), natomiast czołową trójkę w tej klasie, mieszcząc się w pięciu sekundach straty do liderów, uzupełnili ojciec i syn – Bartłomiej i Grzegorz Bębenkowie (Citroen Saxo).

Rywalizacja w klasie gość padła łupem Rafała Pochłopienia i Bartłomieja Wątroby (Opel Astra), którym udało się pokonać Marcina Górnego i Marcina Drewniaka (Ford Fiesta), a także Sławomira Strychalskiego i Pawła Pochronia, którzy w swoim Nissanie 350Z zaliczali już trzeci tegoroczny występ w RSMŚl. Warto również dodać, że na mecie pojawili się również goście z Motul HRSMP – Mariusz Polak w Audi Quattro oraz Elefant w BMW 318is.

W klasyfikacji Super KJS, czyli imprezy dla kierowców nieposiadających licencji sportu samochodowego, triumfowali Mariusz Zieliński i Ryszard Chlebowski (Mitsubishi Lancer), którzy byli najlepsi również w klasie K4. Podium w klasyfikacji generalnej zawodów uzupełnili zawodnicy startujący w klasie K3 – Michał Rokita i Radosław Talaga oraz Adam Rachfał i Sławomir Leja (obie załogi w Renault Clio).

Wypowiedzi zawodników po 4. Rajdzie Grodzkim

Damian Kostka (1. miejsce, mistrz Śląska 2018): - Jesteśmy bardzo zadowoleni. Tak jak obiecywaliśmy przed startem, naciskaliśmy do samego końca, nie oglądając się na sytuację punktową. Prawdę mówiąc dopiero na ostatniej pętli rozstrzygnęły się losy rajdu, bo aż 6 załóg miało szanse na zwycięstwo. Podczas pierwszego odcinka popełniliśmy błąd, to wybiło mnie z rytmu, dodatkowo jedna z załóg miała wypadek i sędziowie nadali czasy innym zawodnikom. Stąd wzięła się nasza spora strata na początku i fakt, że musieliśmy odrabiać. Ostatecznie jednak pozostała część rajdu ułożyła się po naszej myśli i zostaliśmy mistrzami Śląska.

Grzegorz Ciombor (2. miejsce): - Wynik jest niesamowity! Naszym marzeniem było znalezienie się na podium klasyfikacji generalnej rajdu. Jesteśmy więc bardzo zadowoleni, gdyż jest to nasz pierwszy sezon w RSMŚl. Udało nam się unikać błędów, jechaliśmy płynnie i wynik w sumie przyszedł sam. Pierwszy odcinek bardzo mi się podobał, drugi trochę mniej, jednak z każdym rajdem mamy coraz więcej doświadczenia, co zaczyna procentować.

Dominik Cholewa (3. miejsce): - To był bardzo trudny rajd. Odcinki zupełnie się różniły od tych, które mamy na Śląsku. Tutejsze trasy są bardzo różnorodne, wąskie, a miejscami szerokie. Kierowca może na nich spotkać wiele elementów stanowiących wyzwanie. Przez to ciężko było znaleźć odpowiedni rytm, ale ogólnie jechało nam się bardzo dobrze, opony się spisywały tak jak chcieliśmy i uniknęliśmy problemów. Jestem bardzo zadowoleni.

Łukasz Godula (1. miejsce w klasie PPC, mistrz Pucharu Peugeota i Citroena 2018): - Rajd Grodzki nie był łatwy, jednak warunki były takie same dla wszystkich. Zostaliśmy mistrzami w klasie PPC, więc jesteśmy bardzo zadowoleni. Staraliśmy się jechać szybkim, ale przy tym bezpiecznym tempem. Mieliśmy jedną wizytę poza trasą, ale wszystko skończyło się dobrze. Jak na razie nie wiadomo jakim autem wystartujemy w kolejnym rajdzie. Najpierw musimy porozmawiać ze sponsorami, a także zobaczyć, czy możemy powalczyć o podium w klasyfikacji generalnej cyklu. Jeśli tak, to bardzo mocno będziemy starać się o lepszy samochód na finałowy rajd.

Rafał Pochłopień (1. miejsce w klasie Gość): - Trasy Rajdu Grodzkiego były bardzo fajne, ale zarazem bardzo trudne. My również mieliśmy kilka przygód i wycieczek poza drogę, ale na szczęście jesteśmy na mecie. Odcinki były wąskie, szybkie i nie brakowało przejść przez szczyty, które zawsze są wyzwaniem. Było wiele miejsc, w których trzeba było zachować ostrożność pomimo wysokich prędkości.

Oficjalna klasyfikacja końcowa 4. Rajdu Grodzkiego

1. Damian Kostka/Mateusz Martynek (Honda Civic) 25:43,5 s.
2. Grzegorz Ciombor/Marcin Borycki (Honda Civic) +8,7 s.
3. Dominik Cholewa/Marcin Roik (Renault Clio) +11,3 s.
4. Adam Wrocławski/Marek Dobrowolski (Renault Clio) +12,5 s.
5. Szymon Żarłok/Krzysztof Pietruszka (Honda Civic) +15,7 s.
6. Adrian Jurasz/Tomasz Tkacz (Renault Clio) +31,4 s.
7. Łukasz Godula/Daniel Nowak (Peugeot 106 S16) +32,1 s.
8. Sergiusz Lisowski/Piotr Czerkaski (Citroen Saxo) +34,0 s.
9. Bartłomiej Bębenek/Grzegorz Bębenek (Citroen Saxo) +36,6 s.
10. Szymon Kalczyński/Mieczysław Kalczyński (Peugeot 106) +43,4 s.

Klasyfikacja Rajdowych Samochodowy Mistrzostw Śląska po 4. Rajdzie Grodzkim

1. Kostka/Martynek 115 pkt.
2. Żarłok/Pietruszka 58 pkt.
3. Cholewa/Roik 48 pkt.
4. Grela/Momot 40 pkt.
5. Wrocławski/Dobrowolski 40 pkt.
6. Godula/Nowak 39 pkt.
7. Ciombor/Borycki 34 pkt.
8. Bojanowski/Ksyt 31 pkt.
9. Sordyl/Korzeniowski 23 pkt.
10. Adrian Jurasz 21 pkt.

Zwycięzcy odcinków specjalnych:

OS 1 (Ropa, 8 km): Godula/Nowak (Peugeot 106 S16)
OS 2 (Oderne, 6,98 km): wolny przejazd
OS 3 (Ropa, 8 km): Żarłok/Pietruszka (Honda Civic)
OS 4 (Oderne, 6,98 km): Kostka/Martynek (Honda Civic)
OS 5 (Ropa, 8 km): Kostka/Martynek (Honda Civic)
OS 6 (Oderne, 6,98 km): Kostka/Martynek (Honda Civic)

Średnia prędkość zwycięzcy rajdu: 104,8 km/h

Łączny dystans odcinków specjalnych: 44,94 km

Zwycięzcy klas:

RO 1: Roik/Cholewa (Renault Clio)
RO 2: Kostka/Martynek (Honda Civic)
PPC: Godula/Nowak (Citroen Saxo)
PCR: Nosalski/Nosalska (Fiat Seicento)
RO Open N: Kowal/Lenkowski (Mitsubishi Lancer Evo)
RO Open 2WD: Żwirek/Szafarski (Citroen C2)
RO R: Tochowicz/Rabsztyn (Peugeot 208 R2)
Gość 2WD: Pochłopień/Wątroba (Opel Astra)
Gość 4WD: Polak/Gargas (Audi Quattro)

Patronat honorowy nad 4. Rajdem Grodzkim objęli: Pan Michał Sikora – Prezes Polskiego Związku Motorowego, Pan Karol Górski – Starosta Gorlicki oraz Pan Rafał Kukla – Burmistrz Gorlic.

Do honorowego komitetu organizacyjnego rajdu należą: Pan Mirosław Wędrychowicz – Burmistrz Biecza, Pan Jana Morańda – Wójt Gminy Ropa, Pan Dymitr Rydzanicz – Wójt Gminy Uście Gorlickie, Pan Ryszard Guzik – Wójt Gminy Gorlice, Pani Małgorzata Małuch – Wójt Gminy Sękowa, Inspektor Krzysztof Tybor – Komendant Powiatowy Policji w Gorlicach, Pan Krzysztof Gładysz – Komendant Powiatowej Straży Pożarnej w Gorlicach, Pan Janusz Zięba – Dyrektor GCK Gorlice, Pan Mariusz Duszowicz – Dyrektor OSiR Gorlice, Pan Krzysztof Kosiba – Prezes Powiatowych OSP, Pan Zdzisław Grzyb – Prezes ZO PZM w Rzeszowie, Pan Dariusz Jajko – Prezes ZO PZM w Katowicach.

Partnerami imprezy są: miasto Gorlice, powiat gorlicki, gminy: Sękowa, Biecz, Gorlice, Ropa, Uście Gorlickie a także: Gorlickie Centrum Kultury, Ośrodek Sportu i Rekreacji Gorlice, Agencja Reklamowa Elefant, Dob-spaw, Agencja Ubezpieczeniowa Partner, Glob Cars Service, Ryndak Car + Bike, Roltech, Total Turbo, AP Firma Usługowa Mechaniki Precyzyjnej, MCars oraz ZHU DAM-MET.

Patronat medialny nad imprezą objęli: Radio Kraków, TVP Kraków, Gorlice TV, Radio Trendy, MalopolskaOnline.pl.

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska – informacje:

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska to cykl rajdów okręgowych, organizowanych przez automobilkluby zrzeszone w Polskim Związku Motorowym (ZO Katowice). Rundy zaliczane do RSMŚl to jednodniowe rajdy, o łącznej długości odcinków specjalnych od 25 do 50 km. Mogą brać w nich udział kierowcy posiadający licencję RN (licencja rajdowa I stopnia), oraz piloci posiadający licencję R, RN, lub R-codriver. Kierowcy z licencją R (licencja rajdowa II stopnia) mogą startować tylko w klasie Gość. Do zawodów dopuszczone są samochody posiadające aktualną lub wygasłą licencję FIA/PZM oraz samochody klasy Open. Wszystkie pojazdy muszą posiadać wyposażenie bezpieczeństwa zgodne z regulaminem mistrzostw.

W sezonie 2018 kalendarz mistrzostw tworzy sześć rund, w których zawodnicy ścigają się po asfaltowych odcinkach specjalnych:

  • Rajd Baborowa – 13-14 Kwietnia, Baborów;
  • Rajd Ziemi Bocheńskiej – 1-2 czerwca, Bochnia;
  • Rajd Śląska – 29-30 czerwca, Chorzów;
  • Rajd Wisły – 14-15 września, Wisła;
  • Rajd Grodzki – 6-7 października, Gorlice;
  • Rajd Barbórka Cieszyńska – 16-17 listopada, Cieszyn.

 

Zarząd Okręgowy PZM: 
Kategorie: