Zmarł Marian Bień

2 lutego na Cmentarzu Rakowickim w Krakowie odbył się pogrzeb Mariana Bienia, czołowego zawodnika rajdowego lat 60. i 70. ubiegłego wieku. Oprócz rodziny i przyjaciół z kręgów biznesowych żegnali Mariana bardzo liczni przedstawiciele środowiska rajdowego, przybyli z różnych stron kraju. Był poczet sztandarowy Automobilklubu Krakowskiego, którego Marian Bień był wiceprezesem sportowym w latach 1987 – 1991. Były wieńce m.in. od Automobilklubu Krakowskiego, Automobilklubu „Stomil” Dębica, Polskiego Związku Motorowego oraz od kolegów z byłego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Samochodów Osobowych.
Marian Bień swoją sportową przygodę rozpoczął jako nastolatek od pływactwa, potem uprawiał boks, podnoszenie ciężarów i kulturystykę. W rajdach pojawił się w drugiej połowie lat 60. XX wieku jaki pilot Mieczysława Sochackiego. Pierwszym poważnym sukcesem było zdobycie mistrzostwa Polski za sezon 1969; wtedy pilotował Ryszarda Nowickiego w Renault 8 Gordini. W 1970 zasiadł za kierownicą Porsche 911 i zwyciężył w 14. Rajdzie Dolnośląskim (pilotem był Jerzy Krzesiwo). Dwa lata później wygrał także 1. Rajd Stomil (ze Zbigniewem Kołaczkowskim, Porsche 911T).
W 1970 rozpoczął starty zagraniczne; wraz z Sobiesławem Zasadą zajął 2. miejsce w argentyńskim Gran Premio de Turismo (BMW 2002 Ti). W 1971 uczestniczył m.in. w Rajdzie Monte Carlo, Safari, Semperit, Złote Piaski. Zwyciężył w czechosłowackim 3. Rajdzie Tatr (Porsche). W tym samym roku pilotował Sobiesława Zasadę w kilku rundach mistrzostw Europy (BMW 2002Ti). W Rajdzie Safari 1971 wspólnie zajęli 5. miejsce, a rok później 2. miejsce (Porsche 911S).
Marian Bień reprezentował przez większość kariery Automobilklub Krakowski, ale jeździł też w barwach Automobilklubu „Stomil” Dębica oraz warszawskiego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Samochodów Osobowych.
Czynną karierę rajdową zakończył w 1977. W latach 1987-1991 był wiceprezesem Automobilklubu Krakowskiego
Miał w dorobku pięć tytułów mistrza Polski. Pilotował nie tylko Sochackiego, Nowickiego i Zasadę, ale także Roberta Muchę i Andrzeja Jaroszewicza oraz Austriaka Guenthera Jangera (Monachium-Wiedeń-Budapeszt 1970, VW 1302 S). W kręgach rajdowych był szanowany za najwyższy sportowy profesjonalizm i zarazem szalenie lubiany za radość, którą wnosił do tego środowiska. Jednym z jego popisowych wyników było 16. miejsce, zajęte w 43. Rajdzie Monte Carlo rozgrywanym w terminie 15-23 stycznia 1975. Jechał wtedy z Andrzejem Turczyńskim Polskim Fiatem 125p MC. Zmarł 23 stycznia dokładnie w czterdziestą rocznicę tamtego alpejskiego sukcesu…

Samochody: 
Share

News

Kurs i egzamin na certyfikat i licencję rajdową RN
Kurs i egzamin na certyfikat i licencję rajdową RN 1. Termin:22/23 grudnia... więcej
Gala z Przygońskim
Sankt-Petersburska Akademicka Filharmonia im. Dmitrija Dmitrijewicza... więcej
Galeria zdjęć z 56. Rajdu Barbórki - Ogólnopolskiego Kryterium Asów
Zdjęcia autorstwa Marcina Kaliszki www.RallyFoto.pl
Kurs na licencję instruktora sportu samochodowego oraz sportu kartingowego
Kurs na licencję instruktora sportu samochodowego PZM oraz instruktora sportu... więcej
Gala Sportu Samochodowego 2018 - Galeria zdjęć
Zdjęcia autorstwa UMA Agnieszka Wołkowicz
Galeria zdjęć z Gali Sportu Samochodowego PZM 2018
Zdjęcia autorstwa Marcina Kaliszki www.RallyFoto.pl
Mistrzowie i Zdobywcy Pucharów w sporcie samochodowym nagrodzeni
W miniony piątek 23 listopada 2018 w Arche Hotel Krakowska w Warszawie... więcej
Kurs na certyfikat i licencję RN 8-9.12.2018 r. Tychy
1. Termin:8-9.12.2018 r. (sobota-niedziela)2. Miejsce:8-9.12.2018 r. 43-100... więcej
Wielki powrót Roberta Kubicy do F1!
Zespół Williams potwierdził to, na co kibice czekali od dawna – od sezonu... więcej

Strony

- Archiwum