Stańco wywalczył podium

Mimo dwóch przejazdów przez depo, wymuszonych tegorocznym regulaminem mistrzostw Czech, Tomas Kostka bez trudu wygrał pierwszy sprint FIA CEZ Trophy na Torze Poznań. Drugi na mecie, Maciej Stańco po raz trzeci w tym sezonie triumfował w Grand Prix Polski i powiększył przewagę w punktacji. Sekundę za Ferrari finiszował Luis Scarpaccio, prezentujący Mercedesa AMG SLS GT3. Kolejne miejsca zajęli Przemysław Selzer, Attila Barta, który rozpoczynał wyścig z depo, Denis Waszek i Artur Janosz - nowy wicelider GPP.

Po ulewie nad Poznaniem zaświeciło słońce i w powszechnym użyciu znalazły się slicki. Audi A4 DTM Kostki prowadziło od startu, po pierwszym okrążeniu oddalając się na 13,7 sekundy od Ferrari Denisa Waszka. Maciej Stańco widniał na trzeciej pozycji mając za sobą Scarpaccio, Selzera, Kacirka, Lewandowskiego i Janosza. Pagani Zonda nie przejechało pierwszego okrążenia. - Obróciło mnie i zgasł silnik - powiedział Autoklubowi Antonin Herbeck. - Silnika nie dało się już uruchomić. Miałem problem z wyładowanym akumulatorem.

W trakcie drugiej rundy Maciej Stańco odebrał Waszkowi pozycję wicelidera. Na trzecim kółku Waszek spadł za Scarpaccio i Selzera. Kostka uzyskał 33-sekundową przewagę i po 5 okrążeniu odwiedził depo. Trzy rundy dalej, Audi ponownie przejechało wzdłuż boksów. Artur Janosz wspiął się na piąte miejsce, ale 19-latka wyprzedzili  przed metą Barta i Waszek.

- Było dosyć łatwo - stwierdził Tomas Kostka. - Miałem dobry start. Tor wysychał, jednak zdecydowaliśmy się na slicki. Po trzech okrążeniach posiadałem tak dużą przewagę, że mogłem przejechać przez depo, a potem zrobiłem to ponownie. Tak stanowi nowy regulamin mistrzostw Czech dla samochodów DTM. Musisz dwa razy przejechać przez depo. Do szóstego okrążenia było dosyć zdradliwie. Tym samochodem jechało się naprawdę trudno na częściowo mokrym torze, ale mam duże doświadczenie w prowadzeniu Audi, ponieważ startowałem w DTM w 2009. Dla mnie wyścig okazał się dosyć łatwy. Jestem naprawdę zadowolony, bo byłem o sekundę szybszy niż w kwalifikacjach. Testujemy tu nowy dla mnie samochód. Robimy postępy i mogę być usatysfakcjonowany. Naprawdę lubię Tor Poznań. Jest zupełnie inny, dosyć nierówny w niektórych miejscach, lecz świetnie nadaje się do testów. Są tu szybkie zakręty z nierównościami, wolne zakręty, ostre hamowania z maksymalnej prędkości. Tor jest bardzo fajny.

- Luis Scarpaccio w Mercedesie jechał tuż za mną. No i dobrze, w końcu coś się dzieje! - mówił Maciej Stańco. - Generalnie wszystko było pod kontrolą. Nie chciałem podejmować nadmiernego ryzyka, bo były duble, a sucho było tylko jakąś tam linią. Nie do końca było wiadomo, gdzie jest sucho, gdzie mokro. Na torze są zacienione miejsca i wyglądało na to, że jest tam ślisko. W innym miejscu z kolei było odwrotnie. Jechałem zachowawczo, kontrolowałem sobie tempo, aczkolwiek Luis bardzo ładnie jechał. Obydwaj narzuciliśmy dosyć szybkie tempo. Jechaliśmy 1.34 - wydaje mi się, że OK. Jak się chłopak rozkręci w nowym samochodzie, to będzie walka. Punkty są, a to najważniejsze...

- Było bardzo fajnie - komentował Przemysław Selzer. - Nie mogę narzekać. Jestem zadowolony z przejazdu. Na początku było trochę mokro, później panowały już dobre warunki i wybranie slicków okazało się dobrym rozwiązaniem. Wyścig przebiegł spokojnie.

- Na początku wyścig toczył się na mokrym - opowiadał Artur Janosz. - Przez cały czas utrzymywałem się w sznurku za czołówką. Kiedy nawierzchnia wyschła, czołówka trochę przyspieszyła. W miarę utrzymywałem się za nimi, ale byli szybsi. A pod koniec miałem jakiś problem z autem. Nie mogłem przyspieszać, ponieważ silnik przerywał. Brakowało paliwa.

W niedzielę Tomas Kostka zmuszony do dwóch drive through, powtórzył sobotni sukces w strefowym sprincie E1+2000 na Torze Poznań. 79 sekund za Audi A4 DTM finiszował Antonin Herbeck w Pagani Zondzie, zdobywca 10 punktów w Grand Prix Polski. Maciej Stańco na przedostatnim okrążeniu wygrał pojedynek z Attilą Bartą o ostatni stopień podium. Jako czwarty w polskiej klasyfikacji finiszował Artur Janosz, piąty był Bartosz Opioła. Andrzej Lewandowski okazał się najszybszy w klasie E1-3500.

Po pierwszym okrążeniu Kostka oddalił się na 10,1 sekundy od Barty, 11,3 s od Stańcy. Kolejne miejsca zajmowali Waszek, Scarpaccio, Herbeck, Opioła i Janosz. Lider wykonał przejazd przez depo po 4 i 7 okrążeniu. Antonin Herbeck wykorzystał moc silnika Mercedesa i na 9 okrążeniu wjechał do trójki wyprzedzając Stańcę, a na 14 kółku poradził sobie z Bartą. Ferrari z numerem 1 wyprzedziło BMW Alpinę podczas 17 kółka.

Artur Janosz awansował do szóstki po awarii Mercedesa AMG SLS Luisa Scarpaccio (przerywał silnik). Na 15 okrążeniu 19-latek zostawił za sobą Ferrari Denisa Waszka.

- Wyprzedziłem BMW na Kukurydzy - mówił Maciej Stańco. - Jemu gumy płynęły, mnie gumy płynęły. On wyszedł trochę szerzej, ja wszedłem ciaśniej. Wiedziałem, że to jest ostatnia szansa. On miał trochę pretensje. Na przedniej oponie ma taki malutki ślad. Weszliśmy równo i jechaliśmy razem. Trudno, żebym ja zacieśnił. Jechałem i on po prostu wyszedł z toru. Pagani raz przytrzymałem, ale później doszedłem do wniosku, że lepiej go puścić bo to nie miało sensu. Pagani jest szybsze i to by się źle skończyło.

- Walczyłem do samego końca - powiedział Artur Janosz. - Wyprzedzałem, parę aut się zepsuło, wykorzystałem to, no i jestem na piątym miejscu w generalce, tak że wyścig udany. Do końca była walka, do końca utrzymywałem równe tempo - i udało się.

WYŚCIG 1 (17 okrążeń)
1. Tomas Kostka (CZ) Audi A4 DTM
2. Maciej Stańco (PL) Ferrari 430 GT3 -1 okr.
3. Luis Scarpaccio (PL) Mercedes AMG SLS GT3 -1 okr.
4. Przemysław Selzer (PL) Porsche 997 GT3 R -1 okr.
5. Attila Barta (H) BMW Alpina B6 GT3 -1 okr.
6. Denis Waszek (CZ) Ferrari 430 GT3 -1 okr.
7. Artur Janosz (PL) Ferrari 430 GT3 -1 okr.
8. Lukas Vrecka (CZ) BMW M3 E36 GTR -2 okr.
9. Petr Kacirek (CZ) BMW M3 E36 GTR -2 okr.
10. Bartosz Opioła (PL) Porsche 997 GT3 Cup -3 okr.
11. Paweł Kowalski (PL) Porsche 997 GT3 Cup -3 okr.
15. Jarosław Budzyński (PL) Porsche 997 GT3 Cup -3 okr.
16. Andrzej Lewandowski (PL) Porsche 997 GT3 -3 okr.

WYŚCIG 2 (18 okrążeń)
1. Tomas Kostka (CZ) Audi A4 DTM
2. Antonin Herbeck (CZ) Pagani Zonda GR +1.19,826
3. Maciej Stańco (PL) Ferrari 430 GT3 +1.24,791
4. Attila Barta (H) BMW Alpina B6 GT3 +1.29,191
5. Artur Janosz (PL) Ferrari 430 GT3 -1 okr.
6. Bartosz Opioła (PL) Porsche 997 GT3 Cup -1 okr.
7. Denis Waszek (CZ) Ferrari 430 GT3 -1 okr.
8. Andrzej Lewandowski (PL) Porsche 997 GT3 -1 okr.
9. Petr Kacirek (CZ) BMW M3 GTR -1 okr.
10. Jarosław Budzyński (PL) Porsche 997 GT3 Cup -1 okr.
14. Paweł Kowalski (PL) Ferrari 430 GT3 -3 okr.

PUNKTACJA GRAND PRIX POLSKI
1. Stańco 46, 2. Janosz 34, 3. Miro Konopka 26, 4. P. Selzer 20, 5. Opioła 18, 6. Lewandowski 15, 7. Matej Konopka 13, 8. Barta 11, 9. Herbeck 10, 10. Lukas 8, Scarpaccio 8, Budzyński 8.

Słowa kluczowe: 
Źródło zdjęcia: 

News

Rajd Chorwacji 2024: Jakub Matulka i Daniel Dymurski z trudną lekcją na chorwackich asfaltach
Jakub Matulka i Daniel Dymurski w miniony weekend rywalizowali w... więcej
Fundacja PZM: 1.5 proc. ma znaczenie
Okres rozliczania dochodów za 2023 rok to okazja do wsparcia potrzebujących... więcej
Szkolenie sędziów technicznych sportu samochodowego, 04-05.05.2024, Łódź
1. Zakres szkolenia: Szkolenie dla Sędziów Technicznych Sportu Samochodowego w... więcej
Rallycross i Autoccross wracają na Tor Poznań
Po wielomiesięcznej przerwie na Tor Poznań wracają wyścigi Rallycross... więcej
Nowości, powroty i niespodzianki – kto wystartuje w 52. Rajdzie Świdnickim?
77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w... więcej
Powracamy na asfalty – WRC Rajd Chorwacji na żywo w Motowizji
Padok Rajdowych Mistrzostw Świata powrócił już z wyprawy do Afryki.... więcej
Millers Oils partnerem tytularnym HRSMP
Nowym partnerem tytularnym Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw... więcej
Szkolenie na licencję stopnia N-Drift, 22.04.2024, Autodrom Słomczyn
1. Termin: 22 kwietnia 2024 (poniedziałek)2. Miejsce: – Autodrom Słomczyn... więcej
Szkolenie sędziów sportu samochodowego, 23-25.04.2024, Mikołajki
PROGRAM SZKOLENIA I EGZAMINU NA LICENCJĘ SĘDZIEGO SPORTU SAMOCHODOWEGO STOPNIA... więcej

Strony

- Archiwum