Mokro na Karlikach, szybko na lotnisku

Głęboka woda wdzierająca się do kabin, następnie szybka jazda na wymagającej nawigacyjnie próbie – sobotni dzień obfitował w trudności, nie wszystkim zawodnikom udało się osiągnąć metę. Mistrza Polski w klasyfikacji generalnej poznamy jednak dopiero jutro.

Sobotnia część rajdu rozpoczęła się na odcinku Karliki. To dość ciężka, długa próba na poligonie – liczyła ponad 70 km. Tradycyjnie w zagłębieniach czołgowisk było dużo wody, która nie tylko zalewała maski, ale też wdzierała się do kabin. Zaparowane szyby to niejedyny kłopot, z którym musieli mierzyć się zawodnicy. Zupełnie inaczej przebiegała rywalizacja na szybkiej, 20-kilometrowej próbie Szprotawa Lotnisko – początek pokrywał się z piątkowym prologiem, druga część była podobna, ale na licznych zakrętach z pewnością rosła rola nawigatorów.

Jako pierwsze na trasę wyruszyły samochody rywalizujące w cyklu RMPST. Na swoim terenie świetnie rozpoczął Piotr Białkowski, ale bardzo dobrze pojechał też Marcin Łukaszewski. Trzeci był Paweł Molgo, ale w Toyocie Hilux, po jednej z wodnych przeszkód zaczął przerywać silnik. Na szczęście usterka spowolniła auto tylko na chwilę. Na szybkich odcinkach Szprotawy Paweł Molgo zrobił dobry użytek z mocnego, benzynowego silnika swojego Hiluxa – wygrał wszystkie trzy przejazdy. W obliczu drobnych problemów Marcina Łukaszewskiego (na drugim przejeździe "Szprotawy" ukręciła się tylna półoś), Paweł wyszedł na drugie miejsce. O opinię na temat trasy poprosiliśmy lidera klasyfikacji generalnej – Piotra Białkowskiego: "przewagę zbudowaliśmy przede wszystkim w Żaganiu. Jechaliśmy naprawdę szybko – na tyle, ile można było. Woda trochę przeszkadzała, bo parowały nam szyby, ale domyślam się, że podobne kłopoty mieli też inni. W Szprotawie, mimo że jestem u siebie, notowaliśmy nieco gorsze rezultaty – na trawiastej nawierzchni naszemu autu brakowało mocy. Straty nie były tu jednak duże. Auto spisywało się idealnie. Trasa przygotowana fajnie – trochę nierówności, błota. W niedzielę trzeba jechać szybko, ale rozważnie – nie ma serwisu, a trzeba ukończyć rajd. To fajna impreza dla mieszkańców Szprotawy."

Rozgrywki w mocniejszej grupie S1 Rajdowego Puchara Polski Samochodów Terenowych toczyły się pod dyktando rodzinnej ekipy Tomasz Gołka/Filip Gołka. Kierowca opowiadał nam o starcie: "W tej okolicy ścigamy się już któryś raz, więc trasy są nam znane i mogliśmy się do nich przygotować. Lubię ten rajd, bo ma bardzo zróżnicowaną charakterystykę. Są głębokie piachy, w których lepiej radzą sobie mocniejsze samochody, są czołgowiska, gdzie zawsze można liczyć na wodę. Nie brak też szybkich partii, a nasze auto rozpędza się do 160 km/h dając sporo przyjemności z jazdy. Rajdówka jest przygotowana do pokonywania ciężkich tras, ma duży skok zawieszenia." Szybko pojechali też Paweł Liczycki oraz Mariusz Szałkowski, ale zanotowali oni też gorsze rezultaty. Po sobotniej części rajdu na drugim miejscu znajdują się równo i szybko jadący Jacek Soboń z Mariuszem Borowskim. W grupie S2 komfortową sytuację ma załoga Karol Zarycki/Marcin Michalski – główni konkurenci (Tomasz Stokłosa i Karol Trzebny) wrócili do serwisu na lawecie z uszkodzonym silnikiem. Teraz Karol Zarycki "gra do jednej bramki" – wystarczy, że zdobędzie wystarczającą liczbę punktów a puchar trafi w jego ręce.

Wśród zawodników rywalizujących w Pucharze Polski w Rajdach Baja w sobotę najszybszy był Sebastian Kałużny, jadący motocyklem Husaberg. Wygrał też oczywiście kategorię Moto. W grupie Q2 najlepiej pojechał Maciej Albinowski. Paweł Samek zadowolił się trzecim miejscem: "pogoda dała mi w kość. Na jednej z kałuż zgubiłem gogle, potem trochę pobłądziłem, dlatego czas nie był rewelacyjny. Za to udało mi się wygrać drugą próbę i wskoczyłem na trzecią lokatę. Na tym rajdzie to mi w zupełności wystarcza." Wśród zawodników grupy Q4 zwyciężył Arkadiusz Lindner. Sporo działo się w gronie faworytów grupy UTV – Waldemar i Kaja Wojnarowie uszkodzili zawieszenie, zaś  Robert Lamenta z Mateuszem Budziło zaliczyli dachowanie.

W niedzielę na zawodników czeka próba Karliki, którą wszyscy będą musieli pokonać dwukrotnie. Dodatkowym utrudnieniem jest brak serwisu – w sobotę wieczorem był czas na dokładne przejrzenie rajdówek, do końca imprezy zawodnicy muszą już radzić sobie sami.

Więcej informacji na temat rajdu można znaleźć na stronie www.bajaintercars.pl, zaś pełne wyniki umieszczone są na www.baja2015.pl

Baja Inter Cars 2015 to szósta (ostatnia) eliminacja cykli: Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych (RMPST), Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych (RPPST) i Pucharu Polski w Rajdach Baja (PPRB). To również ósma (ostatnia) eliminacja rozgrywek FIA Strefy Europy Centralnej w Rajdach Terenowych oraz czwarta (ostatnia) runda Mistrzostw Republiki Czeskiej w Rajdach Terenowych.

Samochody: 

News

Szkolenie sędziów technicznych sportu samochodowego, 04-05.05.2024, Łódź
1. Zakres szkolenia: Szkolenie dla Sędziów Technicznych Sportu Samochodowego w... więcej
Rallycross i Autoccross wracają na Tor Poznań
Po wielomiesięcznej przerwie na Tor Poznań wracają wyścigi Rallycross... więcej
Fundacja PZM: 1.5 proc. ma znaczenie
Okres rozliczania dochodów za 2023 rok to okazja do wsparcia potrzebujących... więcej
Nowości, powroty i niespodzianki – kto wystartuje w 52. Rajdzie Świdnickim?
77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w... więcej
Powracamy na asfalty – WRC Rajd Chorwacji na żywo w Motowizji
Padok Rajdowych Mistrzostw Świata powrócił już z wyprawy do Afryki.... więcej
Millers Oils partnerem tytularnym HRSMP
Nowym partnerem tytularnym Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw... więcej
Szkolenie na licencję stopnia N-Drift, 22.04.2024, Autodrom Słomczyn
1. Termin: 22 kwietnia 2024 (poniedziałek)2. Miejsce: – Autodrom Słomczyn... więcej
Szkolenie sędziów sportu samochodowego, 23-25.04.2024, Mikołajki
PROGRAM SZKOLENIA I EGZAMINU NA LICENCJĘ SĘDZIEGO SPORTU SAMOCHODOWEGO STOPNIA... więcej
Rajd Chorwacji 2024: Jakub Matulka i Daniel Dymurski wracają na trasy Rajdowych Mistrzostw Świata!
W najbliższy weekend załoga LOTTO Matulka Rally Team przystąpi do ... więcej

Strony

- Archiwum