Komentarz do Ankiety FIVA cz. II - YOUNGTIMERY

Kontynuujemy nasz komentarz do ankiety FIVA i PZM w sprawie pojazdów zabytkowych w Polsce i w Europie. Ważnym elementem badania była sprawa youngtimerów. Każdy z respondentów odpowiedział także na pytania z zakresu pojazdów wyprodukowanych w latach 1984 – 1989 czyli przyszłych zabytków.

Okazuje się, że nie wszyscy posiadacze zabytków interesują się pojazdami młodszymi. W Europie na każdego zainteresowanego tematem prawdziwych zabytków przypada zaledwie 0,4 youngtimera. W Polsce współczynnik jest nieco wyższy i wynosi 0.6 pojazdu. Nad Wisłą 35% respondentów posiada przynajmniej jeden samochód w wieku od 25 do 29 lat. W Europie takich ludzi jest zaledwie 21%. Przypuszczalnie na tym polega różnica wśród kolekcjonerów europejskich i  polskich – u nas, zapewne z powodu finansów, podobają się wciąż auta młodsze i tańsze. Stąd aż 16% polskich kolekcjonerów (największy współczynnik) zaznaczyło, że nie posiada żadnego pojazdu zabytkowego – zapewne byli to właściciele tylko youngtimerów. W Polsce mimo małej średniej na jednego kolekcjonera i tak jest najwięcej samochodów tego typu w Europie.

Zarówno polski, jak i europejski średni rocznik youngtimera to 1987. Najwięcej aut pochodzi z 1988 roku (42% w Europie, 44% w Polsce). Jak zwykle zaskakują Czesi, którzy mają najwięcej aut starszych (30%). Podobne wyniki osiągnęła Holandia. W przypadku motocykli, skuterów i pozostałych pojazdów średni rocznik w większości krajów to 1986.

Wśród marek znów popularne są Mercedesy (11% w Europie) oraz Citroeny (10%). Ale tym razem wśród nowszych wozów zdecydowanie więcej jest BMW (7%) i Volkswagenów (7%). W pierwszej dziesiątce są także: Renault (7%), Porsche (7%), Volvo (6%) i Peugeot (5%). Wśród wymienionych w zestawieniu marek pojawiają się już Saaby, Alfa Romeo czy Land Rovery, ale brakuje takich firm jak Skoda, Polski Fiat, Lincoln, Cadillac, Chevrolet, SEAT, Łada, Talbot, Chrysler, Dodge, Honda, Nissan czy Toyota.  Mimo to samochody innych marek stanowią zaledwie 19%. W Polsce oczywiście najpopularniejszą marką jest Mercedes Benz (16%), co akurat nikogo nie dziwi. Na podium znalazły się także: Fiat (13%) oraz BMW (10%). Dalsze miejsca zajmują: Volkswagen (7%), Volvo (4%) i Ford (3%). Zdecydowanie większy odsetek w porównaniu do innych krajów stanowią wozy innych marek (33%). Zapewne wśród nich są produkty FSO, FSM oraz Skody, Dacie, Łady itp. Taki sam wynik wśród pozostałych marek możemy zaobserwować w Czechach, gdzie Skoda na pewno zajmuje pierwsze miejsce, ale nie jest wyszczególniona w spisie marek. Mercedes oprócz zwycięstwa w Polsce pierwsze miejsce zajął tylko w Niemczech. W Austrii najwięcej jest Citroenów (aż 20%), francuska marka triumfuje także w Holandii i Danii. Inna firma z Francji, Renault, jest najpopularniejsza w Czechach i we Francji, zaś BMW wygrywa w Grecji i Hiszpanii. We Włoszech bezkonkurencyjne są marki Fiat (14%) oraz Alfa Romeo (13%), a w Szwecji oczywiście Volvo (21%) oraz Saab (8%). W Wielkiej Brytanii, podobnie jak w zabytkach padł rekord ilości aut jednej marki, aż 44% youngtimerów posiada logo Jagura (choć zapewne Skoda w Czechach ma podobny lub lepszy wynik). W Belgii też jest luksusowo, gdyż na pierwszym miejscu znalazło się Porsche z wynikiem aż 13%. Volkswagen wygrał tylko w jednym kraju – w Irlandii.

Wśród motocykli nie ma niespodzianek – najpopularniejszymi markami są: Honda (22%), Yamaha (17%), BMW (15%) oraz Suzuki (10%). W Polsce na pierwszym miejscu znalazła się Honda z wynikiem 22%, a zaraz za nią uplasowała się enerdowska MZ (17%). Na dalszych miejscach są: Yamaha, BMW, Kawasaki, Suzuki, Moto Guzzi (po 4%). Inne marki (w wśród nich zapewne dużo czeskich Jaw) to aż 39%, czyli znacznie więcej niż średnia europejska wynosząca 16%. W Czechach aż 75% to marki inne (z pewnością są to Jawy i CZ).

Najbardziej popularną marką wśród motorowerów i skuterów jest Honda (11%), ale aż 71% egzemplarzy znalazło się w rubryce inne, zatem rynek tych pojazdów jest mocno rozproszony. Zaś w zestawianiu samochodów militarnych, terenowych, ciężarówek, autobusów i innych dziwolągów najpopularniejszymi markami są Land Rover i Volkswagen mające po 13% rynku. Na dalszych miejscach znalazły się: Renault, Chevrolet, Mercedes Benz i Citroen. Warto wspomnieć, że w tej rubryce po raz pierwszy pojawiają się marki japońskie (Toyota i Nissan, które zebrały po 2%).

W przypadku aut młodszych zmniejszyła się w Polsce ilość aut niezdatnych do wyjazdu na drogi publiczne. Tylko 12% samochodów nie spełnia wymagań przeglądu rejestracyjnego przy 15% w Europie. Okazuje się, że największą ilością „gratów” może się pochwalić Irlandia (33%) oraz Czechy (31%). Najmniejszą liczbę aut niezdatnych do użytku posiada Francja (7%).

W motocyklach jest podobnie – w Europie 14% jednośladów nie wyjedzie na ulice, w Polsce współczynnik ten wynosi 13%. Największym wynikiem w tym zestawieniu mogą się pochwalić Irlandia i Wielka Brytania (po 33%).

A ile kolekcjonerzy youngtimerów jeżdżą swoimi wozami? Nie jest źle, gdyż Polacy wychodzą poza średnią. Najprawdopodobniej dlatego, że więcej naszych youngtimerów jest użytkowanych na co dzień niż u naszych kolegów z zachodu i południa. Na kontynencie youngtimer średnio przejeżdża 3837 km, w Polsce 4354 km. Najwięcej jeździ się we Francji 5454 oraz w Niemczech 4698 km. Najmniej we Włoszech 1675 km oraz w Szwecji 1756.

W przypadku wartości naszych samochodów nie ma niespodzianek. Podobnie jak w zabytkach posiadamy jedne z najtańszych wozów. Aż 82% pojazdów z Polski nie przekracza wartości 5 tys. euro, a średnia cena wynosi 4242 euro. Tym razem jednak nie jesteśmy na szarym końcu, bowiem aż 79% aut w Irlandii nie przekracza magicznej wartości 5 tys. euro, a średnia cena youngtimerów z wyspy to zaledwie 4061 euro. Średnia europejska wynosi 9383 euro, a ilość pojazdów nieprzekraczających wartości 5 tys. euro wynosi 55%. Najbardziej wartościowe auta mają Niemcy (ponad 13 tys. euro) oraz Austriacy (12 tys. euro). Motocykle średnio kosztują prawie 3 tys. euro, w Polsce zaledwie 1/3 tej kwoty czyli 1050 euro.

Zobacz ankietę FIVA

Opracował: Kamil Pawłowski

Pojazdy zabytkowe: 
Share

News

Gala zakończenia sezonu GKPZ 2018 - galeria zdjęć
Kilka zdjęć z zakończenia sezonu GKPZ 2018, które odbyło się 1 grudnia w Hotelu... więcej
Rajd Barbórka 2018 - Start honorowy
Dziś (tj. w piątek 30 listopada) o godzinie 20.00 pod Hotelem Bristol odbył się... więcej
Start honorowy Rajdu Barbórka - zdjęcia
Kilka zdjęć ze startu honorowego Rajdu Barbórka 2018.Fot. K. Pawłowski
Polskie załogi w RMCH 2019
Po sukcesie w tym roku kiedy to Mistrz Polski 2017 w Historycznych Rajdach na... więcej
Harmonogram narad środowiskowych i zakończenia sezonu 2018
W zakładce "Komunikaty" pojawił się nowy dokument o sygnaturze 6/2018... więcej
Obfite obchody w FSO - relacja ze zlotu na Żeraniu
Nie była to okrągła rocznica, bo 67. Mimo to tradycyjne spotkanie jubileuszowe... więcej
67. Rocznica rozpoczęcia produkcji w FSO - galeria zdjęć
Galeria zdjęć ze zlotu z okazji 67. rocznicy rozpoczęcia produkcji w FSO.... więcej
Automobilklub Wielkopolski na Retro Motor Show
Automobilklub Wielkopolski Komisja Pojazdów Zabytkowych zorganizował w czasie... więcej
67 rocznica rozpoczęcia produkcji w FSO
W imieniu Stowarzyszenia FSO Auto Klub, Klubu Pracowników i Przyjaciół FSO oraz... więcej
Oficjalne wyniki MPPZ i MPHRR 2018
Informujemy, że na stronie PZM.pl pojawił się komunikat nr 4/2018. A w nim... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych


Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Fédération Internationale des Véhicules Anciens