29 stycznia 1886 roku Carl Benz otrzymał w Urzędzie Patentowym w Berlinie patent (nr DRP 37435) na swój trzykołowy pojazd silnikowy. Ta data wyznacza początek ery automobilizmu. Dokładnie 127 lat później, 29 stycznia 2013 roku, w życie weszła Karta Turyńska – dokument naświetlający kulturowe i historyczne znaczenie pojazdów zabytkowych. Karta przypomina, jak ważne jest odpowiedzialne traktowanie historycznych samochodów i motocykli. Zasady i wskazówki w niej zawarte dostarczają właścicielom takich pojazdów informacji dotyczących ich użytkowania, utrzymania, napraw i restauracji.
Karta Turyńska to dokument przełomowy, uznany na całym świecie. Stanowi on reakcję Międzynarodowej Federacji Pojazdów Zabytkowych na prace instytucji takich jak Parlament Europejski i UNESCO. Jest kolejnym dokumentem w tej prawnej batalii o ochronę światowego dziedzictwa, obok Karty Barcelońskiej w kwestii historycznych okrętów i Karty Ryskiej dla historycznych kolei.
W Karcie Turyńskiej FIVA zwraca uwagę na prawo poruszania się historycznymi pojazdami na publicznych drogach. „Jeśli chcemy móc obcować z pojazdami zabytkowych w przyszłości, musimy zadbać o to, by były uznane za element naszej kultury, wart ochrony już dzisiaj” – mówi prezes FIVA Horst Brüning. Nie oznacza to jednak zaparkowania ich w muzeach. „Zupełnie przeciwnie – mamy nadzieję, że ta Karta doprowadzi do tego, że na drogach będzie można podziwiać coraz więcej pojazdów zabytkowych. To może być jedyny sposób na podzielenie się ich historią i fascynacją nimi z każdym” – kontynuuje Brüning. Karta instruuje posiadaczy, by zachować jak najwięcej oryginalnych elementów pojazdu, by prowadzić pełną dokumentację przeprowadzonych prac renowacyjnych i, oczywiście, by utrzymywać jego sprawność do poruszania się po drogach.