29 stycznia 1886 roku Carl Benz otrzymał w Urzędzie Patentowym w Berlinie patent (nr DRP 37435) na swój trzykołowy pojazd silnikowy. Ta data wyznacza początek ery automobilizmu. Dokładnie 127 lat później, 29 stycznia 2013 roku, w życie weszła Karta Turyńska – dokument naświetlający kulturowe i historyczne znaczenie pojazdów zabytkowych. Karta przypomina, jak ważne jest odpowiedzialne traktowanie historycznych samochodów i motocykli. Zasady i wskazówki w niej zawarte dostarczają właścicielom takich pojazdów informacji dotyczących ich użytkowania, utrzymania, napraw i restauracji.

Karta Turyńska to dokument przełomowy, uznany na całym świecie. Stanowi on reakcję Międzynarodowej Federacji Pojazdów Zabytkowych na prace instytucji takich jak Parlament Europejski i UNESCO. Jest kolejnym dokumentem w tej prawnej batalii o ochronę światowego dziedzictwa, obok Karty Barcelońskiej w kwestii historycznych okrętów i Karty Ryskiej dla historycznych kolei.

 

W Karcie Turyńskiej FIVA zwraca uwagę na prawo poruszania się historycznymi pojazdami na publicznych drogach. „Jeśli chcemy móc obcować z pojazdami zabytkowych w przyszłości, musimy zadbać o to, by były uznane za element naszej kultury, wart ochrony już dzisiaj” – mówi prezes FIVA Horst Brüning. Nie oznacza to jednak zaparkowania ich w muzeach. „Zupełnie przeciwnie – mamy nadzieję, że ta Karta doprowadzi do tego, że na drogach będzie można podziwiać coraz więcej pojazdów zabytkowych. To może być jedyny sposób na podzielenie się ich historią i fascynacją nimi z każdym” – kontynuuje Brüning. Karta instruuje posiadaczy, by zachować jak najwięcej oryginalnych elementów  pojazdu, by prowadzić pełną dokumentację przeprowadzonych prac renowacyjnych i, oczywiście, by utrzymywać jego sprawność do poruszania się po drogach.

 

 

Karta Turyńska – treść

 

 

Pojazdy zabytkowe: 
Źródło newsa: