I Runda Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych - 10-13 maja, Stalowa Wola.

W dniach 10 – 13 maja 2012r. odbyła się  I Runda Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Uczestnicy przy pięknej pogodzie rywalizowali w próbach sportowych i zabawowych, rozwiązywali zadania historyczne.

Trasa rajdu w piątek biegła przez Gorzyce, Sandomierz, Obrazów, Klimontów. Po zwiedzeniu Pałacu Hrabiów Ossolińskich w Ujeździe, zawodnicy udali się w drogę powrotną do bazy w Stalowej Woli poprzez Konary, Koprzywnicę i Tarnobrzeg.

Malownicze widoki Sandomierza, wąwozy Gminy Obrazów pośród tysięcy hektarów sadów, manierystyczna kolegiata w Klimontowie i wspomnienia o jednym z najbardziej znanych futurystów Bruno Jasieńskim pozostawiły wśród uczestników Zlotu niezatarte wrażenia. Ogrom ruin największego wówczas w Europie Pałacu zbudowanego rękami jeńców tatarskich przez Krzysztofa Ossolińskiego – Krzyżtopór, skłaniało do zadumy - jak niewiele dzieli niewyobrażalną wielkość dumę i sławę od upadku i ruiny.

Trasa rajdu wiodła wąskimi dróżkami wąwozów Konar, gdzie w 1915 roku Legioniści pod dowództwem Józefa Piłsudskiego uczestniczyli w krwawych bojach.

Burmistrz Koprzywnicy przyjął nas przy XII wiecznym Klasztorze Cystersów, miejscu bardzo szczególnym, bowiem stanowiąc najbardziej wysuniętą na wschód placówkę zakonu, nie zamykało się jednocześnie na wpływy Wschodu.

Po przeprawie promem przez Wisłę pod Tarnobrzegiem (po 3 samochody na 1 kurs promu napędzanego prądem rzeki), na rynku tego miasta odbyła się próba sportowa. Zawodnicy nie odpoczywali długo, bo już o godzinie 19.30 rozpoczęło się tradycyjne ognisko. Wspaniała atmosfera i niekończące się rozmowy były zwieńczeniem pierwszego dnia Zlotu.

 

Piękny, ciepły sobotni poranek powitał zawodników, którzy po odprawie rozwiązywali test z BRD i historii motoryzacji, by wyruszyć w trasę poprzez Pysznicę, Jastkowice, Dwór Horodyńskich w Zbydniowie, gdzie gościł nas Wójt Gminy Zaleszany poczęstunkiem i występami zespołu folklorystycznego. Po zwiedzeniu Muzeum w dawnym Pałacu Książąt Lubomirskich, otwarto dla zawodników podziemia toskańskiego Klasztoru Kapucynów w Rozwadowie, gdzie złożono książęce trumny. Historia rodu jest tajemnicza i skomplikowana: fundator Klasztoru Kapucynów w Rozwadowie miał dwa pogrzeby (niezwykle wystawne) a jego ostatni potomek, właściciel tych ziem, leży gdzieś w nieznanym miejscu, zamordowany przez tarnobrzeski UB.

Gwałtowne załamanie pogody utrudniło przebieg ulicznego wyścigu, który mimo ulewnego deszczu ukończyli wszyscy zawodnicy. Coraz gorsza pogoda uniemożliwiła przeprowadzenie na ulicach miasta konkursu Elegancji i tradycyjnego przejazdu w kolumnie za platformą z orkiestrą.

Wspaniała atmosfera Balu Komandorskiego, liczne puchary z artystycznego szkła oraz spontaniczne gratulację i podziękowania dla organizatorów, były miłym zakończeniem I Rundy Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych, organizowanej przez nasz Automobilklub.

 

W I Rundzie Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych wzięło udział 34 załóg,

w tym dwie z Ukrainy i jedna z Niemiec. 

 

Komandor

Stanisław Popowicz

 

Pojazdy zabytkowe: 
Słowa kluczowe: 
Share

News

Drive it Day 2020 - 5 czerwca jeździmy klasykami cały dzień
Polski Związek Motorowy wraca do idei Drive it Day. Na 5 czerwca zaplanowano... więcej
FotoSpot Okolicznościowy – 47. urodziny Fiata 126p
Ze względu na wciąż trwający stan epidemii oraz zalecenia PZM, tegoroczna... więcej
Klasyczny Koneser - zaproszenie
Komisja Pojazdów Zabytkowyh Automobilklubu Polski rozpoczęła rejestrację... więcej
9. Rajd Polski Historyczny przełożony na 2021
Na trzy miesiące przed startem, z wielkim żalem organizator poinformował, ... więcej
44 Rotor Rajd odwołany
Oświadczenie organizatora w sprawie Rotor Rajdu:Długo czekaliśmy z podjęciem... więcej
17th International Citroen Car Club Rally Toruń 2020 przeniesione na sezon 2022
Po konsultacji z Prezydentem Miasta Torunia Michałem Zaleskim oraz Prezydentem... więcej
Zmiana daty Rajdu "Wspomnienie Warszawskiego" - rundy MPHRR
W związku z bardzo niepewną sytuacją epidemiczną, kierując się bezpieczeństwem... więcej
Flaga narodowa „Dla wszystkich, którzy niosą pomoc” - PKN ORLEN
Z okazji Dnia Flagi, który przypada 2 maja, PKN ORLEN przygotował kampanię... więcej
Komunikat PZM dot. pracy Biura Zarządu Głównego w Warszawie w okresie 04-15.05.2020 r.
Uprzejmie informujemy, że w dniach 04.05-15.05.2020r. Biuro Zarządu Głównego... więcej
Komunikat PZM dot. pracy Biura Zarządu Głównego w Warszawie w okresie 20-30.04.2020 r.
Komunikat PZM dot. pracy Biura Zarządu Głównego w Warszawie w okresie 20-30.04.... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych


Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Wracamy na chwilę na Retro Motor Show 2019 na Międzynarodowe Targi Poznańskie gdzie w dniach 25-27.10.2019r. Komisja Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Wielkopolski zaprezentowała historię motoryzacji na wystawie zatytułowanej „Państwa i miasta”.

Na powierzchni 3000 m2 przedstawiono:

  • okres 20-lecia międzywojennego w Polsce z Fiatem 508 Junak z 1937r. czy Fiatem 508 Łazik z 1938r. umiejscowionych tuż obok pracowni krawieckiej z charakterystycznym dla tego okresu wystrojem,
  • czasy PRL-u gdzie wśród blokowiska z trzepakiem prezentowały się warszawy, syreny, fiaty 125p i 126p, polonez czy mikrus oraz autobus Jelcz zwany „ogórkiem” wraz z żukami, nysami i tarpanem,
  • typową uliczkę włoską ze skuterami Vespa i Lambretta oraz fiatami m.in. Fiat 509 SM z 1926r. czy Fiat 514 z 1929r.,
  • w strefie amerykańskiej automobile przedwojenne jak Reo Roadster z 1908r. czy też Ford T z 1914r. w towarzystwie cadillac’ów, plymouth’ów, studebaker’ów, dodge’a czy też buick’a a wędrując dalej przenieśliśmy się do szalonych lat 50-tych i 60-tych prezentując dorobek motoryzacyjny tamtych lat: mustangi, chevrolety czy też corvetty z muzyką Elvisa Presley’a i szafy grającej w tle czy też uśmiechem Marylin Monroe,
  • w ‘30 rocznicę obalenia muru berlińskiego pojazdy z DDR: wartburgi, trabanty czy P70 a po drugiej stronie drutów kolczastych bogatą kolekcję volkswagenów, mercedesów czy BMW z Horch’em 853 Sport Cabrio z 1938r. na czele, którego wyjątkowość i piękność została nagrodzona w konkursie Retro Motor Show Awards 2019 w kategorii Retro Pojazd.

Całość wystawy dopełniała wyjątkowa scenografia, wystylizowani w stroje z dalej epoki członkowie Komisji Pojazdów Zabytkowych wczuwający się w swoje role, muzyka na żywo, konkursy i inscenizacje co zostało docenione przez kapitułę Retro Motor Show Awards 2019 przyznając nam nagrodę w Kategorii Retro Stoisko.

Tekst: Lidia Matuszek

Strony

Fédération Internationale des Véhicules Anciens