Domek z kart, który nie runął

5 lutego 1878 w Paryżu urodził się - zwany czasem francuskim Henry’m Fordem – Andre Citroen.

Citroen zrewolucjonizował europejski przemysł samochodowy, tworząc samochód, który znajdował się w zasięgu przeciętnego obywatela.

Przed wejściem w samochodowy business, Citroen studiował inżynierię i pracował w firmie produkującej przekładnie. Podczas I Wojny Światowej prowadził fabrykę amunicji, gdzie wprowadził technologię produkcji masowej. Po wojnie Citroen, zainspirowany nowoczesnymi liniami produkcyjnymi Henry’ego Forda, przekształcił swoją fabrykę amunicji w obiekt przeznaczony do produkcji nisko-kosztowych pojazdów. W tym czasie tylko zamożni Europejczycy mogli pozwolić sobie na posiadania automobilu. Pierwszy samochód Citroena, typ A, zadebiutował w 1919 r. Czterodrzwiowy automobile o mocy 10 koni mechanicznych z elektrycznym zapłonem, światłami I zapasową oponą osiągał 60km/h. Typ A osiągnął sukces, po części dzięki marketingowemu talentowi Citroena. Pozwolił, by potencjalni kupcy zabrali samochód na jazdę testową – co wówczas było zupełną nowością – i pozwolił także kupować na kredyt. Umieścił nazwę marki w światłach Wieży Eiffla, zamówił pisane na niebie reklamy i zorganizował przyciągające uwagę publiki wyprawy do Afryki  Azji swoimi samochodami.

W 1934 r. Citroen wypuścił na rynek Traction Avant – pierwszy masowo produkowany samochód pasażerski z napędem na przód. Samochód okazał się niezwykle popularny i podczas 23-letniego okresu jego produkcji powstało ponad 750 000 sztuk. Jednak w czasie debiutu Traction Avant, firma Citroena była na skraju bankructwa z powodu znacznych inwestycji właściciela w nowe technologie – a także długów karcianych… W 1935 r. firma Citroen została przejęta przez największego wierzyciela, Kompanię Oponiarską Michelin. Andre Citroen, zmuszony do wycofania się z interesu, który stworzył, zapadł na ciężką chorobę i zmarł 3 lipca 1935 r.

Citroen pozostał częścią Michelin aż do lat 70, kiedy został sprzedany francuskiej marce Peugeot. Dzisiaj Peugeot Citroen jest jednym z największych w Europie producentów samochodów.

 

 

Pojazdy zabytkowe: 
Share

News

Wypełnij ankietę FIVA
Pojazdy klasyczne potrzebują waszego głosu. Gorąco zachęcamy do... więcej
Rajd Retro Carpathia 2020 odwołany
Automobilklub Doliny Sanu z przykrością informuje, że ze względu na niską... więcej
Rajd Wspomnienie Warszawskiego odwołany
Automobilklub Rzemieślnik informuje o odwołaniu planowanego na 02-03... więcej
Biuletyn PZM nr 20 - Wrzesień 2020
Szanowni Czytelnicy,Dopiero rozpoczynaliśmy tegoroczny, opóźniony sezon, a ten... więcej
Na zachód od Warszawy czyli III Rajd Zachodniego Mazowsza
Wreszcie na terenie Mazowsza wystartowały rajdy okręgowe przeznaczone także dla... więcej
III Rajd Zachodniego Mazowsza - galeria zdjęć
Zdjęcia z III Rajdu Zachodniego Mazowsza - rundy Mistrzostw Okręgu... więcej
Skwer Dawnych Motocykli w Mińsku Mazowieckim
Słoneczna niedziela, 6 września obfitowała w Mińsku Mazowieckim w ciekawe... więcej
Pandemiczny Rajd Motocyklowy - galeria zdjęć
Pandemiczny Rajd Motocyklowy – IX Runda MOWPZ. Mińsk Mazowiecki, 6.09.... więcej
Zmiana daty Rajdu Wspomnienie Warszawskiego - rundy MPHRR
Komunikat o zmianie daty Rajdu Wspomnienie WarszawskiegoAutomobilklub... więcej
Trzy polskie załogi w Alpine Challenge
Miło nam poinformować, że polskie załogi wracają na europejskie trasy po... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych


Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Automobilklub Wielkopolski zaprasza w dniach 10 - 13 września 2020r. na odbywający się już po raz 47 - Poznański Międzynarodowy Rajd Pojazdów Zabytkowych - najstarszy w Polsce tego typu rajd!

Bazą rajdu jest w tym roku Hotel Leobus zlokalizowany w Grodzisku Wielkopolskim, ul. Poznańska 38B.

Trasa rajdu przebiegać będzie śladami generała Kazimierza Sosnkowskiego. W dniu 11 września 2020r. (piątek) uczestnicy ruszą w kierunku stadionu piłkarskiego Dyskobolii Grodzisk Wielkopolski, który w 1925r. został uroczyście otwarty przez generała Sosnkowskiego. Następnie przez Woźniki (klasztor oo. Franciszkanów) uczestnicy dotrą do posiadłości Generała – pałacu w Porażynie. Stamtąd trasa prowadzić będzie do pałacu w Wąsowie należącego do rodziny Sczanieckich aby zakończyć rajd prezentacją wszystkich pojazdów w Grodzisku Wielkopolskim - na Rynku pod Ratuszem:
10.00 - 11.20 - start rajdu - Hotel Leobus
12.15 - 14.30 - Pałac Porażyn
13.30 - 16.00 - Pałac Wąsowo
15.30 - 18.00 - Rynek w Grodzisku Wielkopolskim

W sobotę 12 września 2020r. od ok. godz. 12.00 odbędzie się prezentacja pojazdów biorących udział w rajdzie na Torze Poznań, gdzie m.in. zorganizowane będą liczne próby sprawnościowe, wyścig pojazdów zabytkowych ze startem typu Le Mans najstarszej kategorii - Memoriał im. Henryka Rucińskiego oraz konkurs elegancji. - ok. godz. 15.00

Zainteresowane załogi zapraszamy do zapisów do dnia 15 sierpnia 2020r. - szczegóły na stronie: http://www.aw.poznan.pl/aktualnosci/10-13-09-2020-47-poznanski-miedzynar...
Liczba miejsc ograniczona.
Oto zapowiedź rajdu: https://www.youtube.com/watch?v=6xqYLk9OmDw&t=4s

Komandor Rajdu: Jacek Paczyński, kontakt: 695 609 179
Wicekomandor Rajdu: Tomasz Kaczor, kontakt: 604 344 166

Strony

Fédération Internationale des Véhicules Anciens