Domek z kart, który nie runął

5 lutego 1878 w Paryżu urodził się - zwany czasem francuskim Henry’m Fordem – Andre Citroen.

Citroen zrewolucjonizował europejski przemysł samochodowy, tworząc samochód, który znajdował się w zasięgu przeciętnego obywatela.

Przed wejściem w samochodowy business, Citroen studiował inżynierię i pracował w firmie produkującej przekładnie. Podczas I Wojny Światowej prowadził fabrykę amunicji, gdzie wprowadził technologię produkcji masowej. Po wojnie Citroen, zainspirowany nowoczesnymi liniami produkcyjnymi Henry’ego Forda, przekształcił swoją fabrykę amunicji w obiekt przeznaczony do produkcji nisko-kosztowych pojazdów. W tym czasie tylko zamożni Europejczycy mogli pozwolić sobie na posiadania automobilu. Pierwszy samochód Citroena, typ A, zadebiutował w 1919 r. Czterodrzwiowy automobile o mocy 10 koni mechanicznych z elektrycznym zapłonem, światłami I zapasową oponą osiągał 60km/h. Typ A osiągnął sukces, po części dzięki marketingowemu talentowi Citroena. Pozwolił, by potencjalni kupcy zabrali samochód na jazdę testową – co wówczas było zupełną nowością – i pozwolił także kupować na kredyt. Umieścił nazwę marki w światłach Wieży Eiffla, zamówił pisane na niebie reklamy i zorganizował przyciągające uwagę publiki wyprawy do Afryki  Azji swoimi samochodami.

W 1934 r. Citroen wypuścił na rynek Traction Avant – pierwszy masowo produkowany samochód pasażerski z napędem na przód. Samochód okazał się niezwykle popularny i podczas 23-letniego okresu jego produkcji powstało ponad 750 000 sztuk. Jednak w czasie debiutu Traction Avant, firma Citroena była na skraju bankructwa z powodu znacznych inwestycji właściciela w nowe technologie – a także długów karcianych… W 1935 r. firma Citroen została przejęta przez największego wierzyciela, Kompanię Oponiarską Michelin. Andre Citroen, zmuszony do wycofania się z interesu, który stworzył, zapadł na ciężką chorobę i zmarł 3 lipca 1935 r.

Citroen pozostał częścią Michelin aż do lat 70, kiedy został sprzedany francuskiej marce Peugeot. Dzisiaj Peugeot Citroen jest jednym z największych w Europie producentów samochodów.

 

 

Pojazdy zabytkowe: 
Share

News

Biuletyn PZM - Grudzień 2019
Koniec roku! Okres świętowania oraz podsumowania mijających 12 miesięcy. Nie... więcej
27 grudnia 2019 r. Biuro ZG PZM będzie nieczynne
Informujemy, że w dniu 27 grudnia 2019 r. (piątek)  Biuro Zarządu Głównego... więcej
Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku 2020
Życzy Polski Związek Motorowy - Zarząd Główny     ... więcej
Uroczyste zakończenie sezonu MPPZ i MPHRR 2019 - galeria zdjęć
W dniu 6 grudnia w Hotelu Lamberton odbyło się uroczyste zakończenie sezonu... więcej
Bałtycki Rajd - I runda motocyklowych MPPZ - zapowiedź
W dniach 23.04 – 24.04.2020 roku w Łebie, ośrodek Inter Camp'84, ul.... więcej
Sukces Automobilklubu Wielkopolski na Retro Motor Show 2019
W dniach 25-27.10.2019r. odbyła się czwarta edycja targów Retro Motor Show. Jak... więcej
AK Wielkopolski podczas Retro Motor Show 2019 - galeria zdjęć
Galeria zdjęć ze stoiska Automobilklubu Wielkopolski podczas targów Retro Motor... więcej
Automobilklub Wielkopolski na Retro Motor Show 2019
Wracamy na chwilę na Retro Motor Show 2019 na Międzynarodowe Targi... więcej
Wzrost zniżki OC dla „klasyków” w Compensa lub Benefia. Do końca roku zyskasz do 30%
PROMOCJA OBOWIĄZUJE TYLKO DLA CZŁONKÓW KLUBU PZM Okres obowiązywania... więcej
Zakończenie Sezonu GKPZ 2019
Główna Komisja Pojazdów Zabytkowych z przyjemnością informuje, że w dniu 7... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych


Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Wracamy na chwilę na Retro Motor Show 2019 na Międzynarodowe Targi Poznańskie gdzie w dniach 25-27.10.2019r. Komisja Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Wielkopolski zaprezentowała historię motoryzacji na wystawie zatytułowanej „Państwa i miasta”.

Na powierzchni 3000 m2 przedstawiono:

  • okres 20-lecia międzywojennego w Polsce z Fiatem 508 Junak z 1937r. czy Fiatem 508 Łazik z 1938r. umiejscowionych tuż obok pracowni krawieckiej z charakterystycznym dla tego okresu wystrojem,
  • czasy PRL-u gdzie wśród blokowiska z trzepakiem prezentowały się warszawy, syreny, fiaty 125p i 126p, polonez czy mikrus oraz autobus Jelcz zwany „ogórkiem” wraz z żukami, nysami i tarpanem,
  • typową uliczkę włoską ze skuterami Vespa i Lambretta oraz fiatami m.in. Fiat 509 SM z 1926r. czy Fiat 514 z 1929r.,
  • w strefie amerykańskiej automobile przedwojenne jak Reo Roadster z 1908r. czy też Ford T z 1914r. w towarzystwie cadillac’ów, plymouth’ów, studebaker’ów, dodge’a czy też buick’a a wędrując dalej przenieśliśmy się do szalonych lat 50-tych i 60-tych prezentując dorobek motoryzacyjny tamtych lat: mustangi, chevrolety czy też corvetty z muzyką Elvisa Presley’a i szafy grającej w tle czy też uśmiechem Marylin Monroe,
  • w ‘30 rocznicę obalenia muru berlińskiego pojazdy z DDR: wartburgi, trabanty czy P70 a po drugiej stronie drutów kolczastych bogatą kolekcję volkswagenów, mercedesów czy BMW z Horch’em 853 Sport Cabrio z 1938r. na czele, którego wyjątkowość i piękność została nagrodzona w konkursie Retro Motor Show Awards 2019 w kategorii Retro Pojazd.

Całość wystawy dopełniała wyjątkowa scenografia, wystylizowani w stroje z dalej epoki członkowie Komisji Pojazdów Zabytkowych wczuwający się w swoje role, muzyka na żywo, konkursy i inscenizacje co zostało docenione przez kapitułę Retro Motor Show Awards 2019 przyznając nam nagrodę w Kategorii Retro Stoisko.

Tekst: Lidia Matuszek

Strony

Fédération Internationale des Véhicules Anciens