Finaliści FIA Rally Star gotowi spełnić swoje marzenia o WRC

Wszystko już gotowe na Estering w Niemczech na jedno z najważniejszych wydarzeń w poszukiwaniu przyszłego zwycięzcy Rajdowych Mistrzostw Świata FIA.

Osiemdziesiąt dziewięć młodych talentów, w tym 14 kobiet, z 22 krajów, zbierze się w dniach 28-30 stycznia w Buxtehude pod Hamburgiem, aby wziąć udział w Europejskim finale FIA Rally Star, a zwycięzca będzie miał okazję pokazać, że ma wszystko, czego potrzeba, aby rywalizować w WRC.

Podczas gdy większość zawodników uzyskała prawo do reprezentowania swojego kraju w Europejskim Finale FIA Rally Star, wyróżniając się w krajowych „Wyzwaniach Digital” lub „Slalomie Samochodowym” podczas imprez organizowanych przez krajowe władze sportowe (jak PZM w Polsce), inni finaliści zakwalifikowali się za pośrednictwem internetowych wyzwań #RallyAtHome lub otrzymali dziką kartę.

Z Polski w Finale Europejskim udział weźmie sześcioro kandydatów: Patryk Gerber, Aleksandra Gorczyca, Wojciech Grzybek, Natalia Lelek, Tomasz Poznański oraz Gracjan Predko. Polskie eliminacje do projektu, organizowane według wytycznych Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA) przez Polski Związek Motorowy (PZM), odbyły się w dniach 25-26 września 2021 roku na Torze Modlin. Uczestnicy mogli wybrać jedną z dwóch ścieżek rywalizacji: e-sportową „Wyzwanie Digital” lub motorsportową „Slalom Samochodowy”. Slalom odbywał się z udziałem wyścigowych samochodów startujących w pucharze Mazda MX-5 Cup.

Finał Europejski FIA Rally Star jest pierwszym z sześciu finałów kontynentalnych FIA Rally Star, które odbędą się w 2022 roku. Wyniki finałów kontynentalnych zdecydują o wyborze sześciu z siedmiu członków zespołu FIA Rally Star na rok 2023. Siódmym członkiem zespołu zostanie zwyciężczyni finału kobiet, w którym udział wezmą kobiety z najlepszymi wynikami w poszczególnych sześciu finałach kontynentalnych.

CO MOŻNA WYGRAĆ NA ESTERING?

Do wygrania na torze Estering jest miejsce reprezentanta Europy w sezonie szkoleniowym 2023 FIA Rally Star, który obejmuje sześć rajdów w samochodzie M-Sport Ford Fiesta Rally3, ocenę fizyczną i psychiczną, coaching kierowcy i testy. Celem programu jest wyposażenie uczestników w umiejętności, których potrzebują, aby spełnić swoje marzenia o udziale w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA.

CO NASTĘPNIE?

Na koniec 2023 roku czterech najlepszych członków zespołu FIA Rally Star uzyska prawo do udziału w Rajdowych Mistrzostwach Świata Junior WRC FIA w 2024 roku. W sezonie 2025 trzech kierowców weźmie udział w drugim sezonie Mistrzostw Junior WRC. Jeśli jeden z członków zespołu FIA Rally Star zdobędzie tytuł, zapewni sobie prawo do uczestniczenia w Mistrzostwach WRC2 w samochodzie klasy Rally2 w 2026 roku, a jego kolejnym celem będzie jazda w samochodzie klasy Rally1.

Oprócz kosztów podróży na kwalifikacje krajowe i finał kontynentalny, wszystkie inne koszty będą w pełni pokryte przez FIA przy wsparciu z Funduszu Innowacji FIA i udziale innych partnerów FIA Rally Star. Partnerami są M-Sport, Pirelli, FIA World Rally Championship, Nacon, Thrustmaster, Playseat, Digital-Motorsports.com, OMP i LifeLive.

Uwzględniając sezon treningowy w 2023 roku i dwa lata udziału w Mistrzostwach Junior WRC, oznacza to w zasadzie darmowy udział w trzech sezonach rajdów dla trzech kierowców. Ponadto, wszyscy członkowie zespołu FIA Rally Star uzyskają istotne korzyści w postaci doświadczenia i umiejętności zdobytych w 2023 roku, a także możliwości zaprezentowania swoich umiejętności mediom, potencjalnym sponsorom i partnerom, zespołom rajdowym i producentom samochodów.

EUROPEJSKI FINAŁ KONTYNENTALNY FIA RALLY STAR: CO I JAK?

Europejski Finał Kontynentalny FIA Rally Star odbędzie się w ciągu trzech dni od 28 do 30 stycznia, a wszystkie jego części będą zorganizowane na torze Estering, na południowy zachód od Hamburga.

Pierwszego dnia (piątek, 28 stycznia) kierowcy zostaną podzieleni na grupy. Każdy kierowca będzie mógł wykonać podczas Etapu 1 jeden przejazd zapoznawczy oraz dwa przejazdy na czas na dystansie około 750 metrów.

Najlepsza trójka z każdej grupy po Etapie 1 przejdzie do Etapu 2, który odbędzie się 29 stycznia. Kierowcy będą mogli wykonać jeden przejazd zapoznawczy, a następnie dwa przejazdy na czas na 2-kilometrowym odcinku testowym.

Trzeci etap, mierzący około 3 kilometrów, przeznaczony jest dla 10 najlepszych kierowców w klasyfikacji generalnej po Etapie 2 i zaplanowany jest na 30 stycznia. Tak jak poprzednio, w Etapie 3, każdy kierowca będzie miał do dyspozycji jeden przejazd zapoznawczy oraz dwa przejazdy na czas.

WYZWANIE DIGITAL DA DODATKOWĄ SZANSĘ

Kierowcy, którzy nie awansowali po Etapie 1 lub Etapie 2 mogą zarejestrować się w „Wyzwaniu Digital”, aby przejść do kolejnego etapu konkursu. Kandydaci, którzy zajęli czwarte lub piąte miejsce w każdej z grup po Etapie 1 lub miejsca od 11 do 20 w klasyfikacji ogólnej po Etapie 2 mogą wygrać jedno z dwóch pozostałych miejsc w trzecim dniu Finału. Do „Wyzwania Digital” zostanie użyta zmodyfikowana wersja dodatku FIA Rally Star DLC do gry WRC 9.

WYBÓR ZWYCIĘZCY TO STARANNIE PRZEMYŚLANY PROCES

Klasyfikacje będą publikowane po każdym etapie, a ostateczna klasyfikacja Finału Europejskiego FIA Rally Star będzie oparta na tych wynikach oraz innych osiągnięciach, takich jak wywiady dla mediów podczas imprezy. Wyniki będą oceniane przez pięcioosobowe Jury, które zadecyduje o wyborze zwycięzcy Finału Europejskiego FIA Rally Star, a także o wyborze europejskiej kandydatki do zespołu FIA Rally Star na rok 2023. Dwoje zwycięzców zostanie ogłoszonych na torze Estering wieczorem w niedzielę 30 stycznia.

JURY FINAŁU EUROPEJSKIEGO FIA RALLY STAR

Pięcioosobowe Jury będzie przewodniczyć Europejskiemu Finałowi FIA Rally Star w składzie:

Robert Reid (przewodniczący): Zwycięzca Rajdowych Mistrzostw Świata FIA 2001 dla pilotów i nowo mianowany Zastępca Prezesa FIA ds. Sportu.

Thierry Neuville (członek): Belg ma na swoim koncie 15 zwycięstw w WRC i pięć razy był wicemistrzem. Jest założycielem firmy LifeLive Cross Car.

Pernilla Solberg (Członek): Dawna zwyciężczyni klas rajdowych ze słynnej rodziny Walfridsson-Solberg.

Terenzio Testoni (członek): Kierownik ds. aktywności rajdowej Pirelli, Testoni ma duże doświadczenie w pracy z młodymi kierowcami i pomaganiu w kierowaniu ich karierą.

Malcolm Wilson MBE (członek): Były kierowca fabryczny WRC, Wilson jest dyrektorem zarządzającym M-Sport, siły napędowej mistrzostw FIA JWRC.

Ponadto, były międzynarodowy kierowca rajdowy Alexandre Bengué weźmie udział w Finale Europejskim FIA Rally Star jako doradca uczestników.

KIM SĄ UCZESTNICY?

Spośród 89 kierowców, którzy wezmą udział w Finale Europejskim FIA Rally Star, 20 wygrało wyzwania #RallyAtHome (łącznie 4,147 uczestników), 27 zapewniło sobie miejsce w Finale poprzez udział w kwalifikacjach krajowych „Wyzwania Digital”, 26 odniosło sukces w „Slalomie Samochodowym” organizowanym przez federacje narodowe i 18 otrzymało dziką kartę. Wśród finalistów jest 75 mężczyzn i 14 kobiet. W 42 krajowych kwalifikacjach zorganizowanych przez federacje narodowe w 18 krajach udział wzięło 1440 uczestników.

W Finale Europejskim FIA Rally Star reprezentowane będą następujące kraje:

  • Andora
  • Belgia
  • Republika Czeska
  • Estonia
  • Finlandia
  • Francja
  • Gruzja
  • Niemcy
  • Grecja
  • Węgry
  • Irlandia
  • Włochy
  • Litwa
  • Luksemburg
  • Holandia
  • Polska
  • Portugalia
  • Rumunia
  • Słowenia
  • Hiszpania
  • Szwecja
  • Wielka Brytania

PRZEDSTAWIAMY WYPOSAŻONY W PIRELLI TN5 CROSS CAR

Kierowcy uczestniczący w odcinkach czasowych będą korzystać z samochodu TN5 Cross Car, udostępnianego przez organizację LifeLive Thierry'ego Neuville'a. Kategoria Cross Car (XC) to odpowiednik kartingu w sportach motorowych off-road. XC to łatwo dostępne i ekonomiczne pojazdy jednomiejscowe, zbudowane na bazie podwozia o konstrukcji rurowej napędzanego silnikiem motocyklowym. Dzięki nim młodzi kierowcy mogą rozwijać swoje umiejętności na nawierzchniach szutrowych, zanim osiągną wiek pozwalający na posiadanie prawa jazdy. Pirelli wyposaży wszystkie pojazdy TN5 XC w opony zaprojektowane z myślą o zapewnieniu przyczepności i osiągów na poziomie rajdowym.

Pełna wersja informacji prasowej w języku angielskim: https://www.fia.com/news/rally-star-finalists-ready-make-their-wrc-dreams-come-true

Samochody: 
Słowa kluczowe: 
Źródło newsa: 
Źródło zdjęcia: 

News

Zimna runda Rallycross i Autocross
Druga runda Mistrzostw Polski Rallycross i Autocross, jaka odbyła się na... więcej
Rajd Chorwacji 2024: Jakub Matulka i Daniel Dymurski z trudną lekcją na chorwackich asfaltach
Jakub Matulka i Daniel Dymurski w miniony weekend rywalizowali w... więcej
Fundacja PZM: 1.5 proc. ma znaczenie
Okres rozliczania dochodów za 2023 rok to okazja do wsparcia potrzebujących... więcej
Szkolenie sędziów technicznych sportu samochodowego, 04-05.05.2024, Łódź
1. Zakres szkolenia: Szkolenie dla Sędziów Technicznych Sportu Samochodowego w... więcej
Rallycross i Autoccross wracają na Tor Poznań
Po wielomiesięcznej przerwie na Tor Poznań wracają wyścigi Rallycross... więcej
Nowości, powroty i niespodzianki – kto wystartuje w 52. Rajdzie Świdnickim?
77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w... więcej
Powracamy na asfalty – WRC Rajd Chorwacji na żywo w Motowizji
Padok Rajdowych Mistrzostw Świata powrócił już z wyprawy do Afryki.... więcej
Millers Oils partnerem tytularnym HRSMP
Nowym partnerem tytularnym Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw... więcej
Szkolenie na licencję stopnia N-Drift, 22.04.2024, Autodrom Słomczyn
1. Termin: 22 kwietnia 2024 (poniedziałek)2. Miejsce: – Autodrom Słomczyn... więcej

Strony

- Archiwum