ORLEN 77. Rajd Polski - Łukjaniuk na czele po dramacie Griazina

(19.06.2021) Przez sześć pierwszych oesów ORLEN 77. Rajdu Polski Nikołaj Griazin i Konstantin Aleksandrow (Volkswagen Polo GTI R5) w imponującym tempie budowali przewagę nad rywalami. Karta odwróciła się na drugim przejeździe najdłuższego w rajdzie oesu Wieliczki. Griazin złapał dwa kapcie i stracił nie tylko ponad 50 sekund, ale także pozycję lidera, którą przejął jego rodak – Aleksiej Łukjaniuk, pilotowany przez Aleksieja Arnautowa (Citroen C3 Rally2). Na drugim miejscu pierwszy etap zakończyli Norwegowie – Andreas Mikkelsen i Ola Floene (Skoda Fabia Rally2), a najszybszymi z Polaków są Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk, sklasyfikowani na trzecim miejscu.

Griazin i Aleksandrow prowadzili w ORLEN 77. Rajdzie Polski już od piątkowego wieczora, kiedy to wygrali inauguracyjny oes rozgrywany na torze Mikołajki Arena (2,5 km). To było jednak tylko preludium do imponującej jazdy jaką dziś zaprezentowali. Zwycięzcy Rajdu Polski z 2018 r. wręcz nokautowali utytułowanych i doświadczonych rywali na odcinkach specjalnych pierwszej pętli (Świętajno - 18,2 km, Olecko - 17,16 km, Wieliczki - 28,7 km). Już po OS 4 Griazin miał 35,9 sekundy przewagi nad Łukjaniukiem – dwukrotnym mistrzem Europy i triumfatorem poprzedniej edycji Rajdu Polski. Sklasyfikowany na trzecim miejscu Andreas Mikkelsen tracił do Griazina już blisko minutę (+52,2 s).

Na drugiej pętli przewaga Griazina nie była już tak wyraźna, ale i tak kierowca Volkswagena zdołał odskoczyć rywalom na kolejne 4,6 sekundy. Zgodnie z przewidywaniami, kluczowy dla losów dzisiejszej rywalizacji w ORLEN 77. Rajdzie Polski był drugi przejazd najdłuższego w rajdzie oesu Wieliczki. Szutrowa droga była już w znacznie gorszej kondycji niż podczas pierwszej pętli, zatem znacznie łatwiej było przebić oponę czy uszkodzić samochód. Nie ustrzegł się tego właśnie Griazin, który „złapał kapcia” w obu przednich kołach i nie tylko nie zdołał utrzymać prowadzenia w rajdzie, lecz także nie ukończył pierwszego etapu, ponieważ z dwoma uszkodzonymi oponami nie mógł wrócić do serwisu. 

Nowym liderem został Aleksiej Łukjaniuk, a pozycję wicelidera przejął Andreas Mikkelsen. Pierwszy etap zakończyła widowiskowa rywalizacja na oesie Mikołajki Arena (2,5 km), którą na swoje konto zapisali Polacy – Wojciech Chuchała i Sebastian Rozwadowski (Skoda Fabia Rally2).

- To miłe uczucie kończyć etap w roli lidera. Jestem zadowolony ze strategii jaką dziś realizowaliśmy – komentował Aleksiej Łukjaniuk. – Ten etap był dla nas OK. Uczyłem się nowych opon, więc nie mogłem zrobić dużo więcej – tłumaczył Andreas Mikkelsen. – Jestem bardzo zadowolony, dziś wszystko poszło zgodnie z naszym planem. Teraz czas na krótki odpoczynek i jutro znowu będziemy cisnąć na 100 proc. – deklarował Mikołaj Marczyk, kierowca ORLEN Team i najszybszy z Polaków.

Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel rozbili swoją Skodę Fabię Rally2 na OS 7, ale ich samochód został naprawiony, a duet ORLEN Team znalazł się na liście startowej do jutrzejszego. Siódma próba została ponownie przerwana po wypadnięciu z trasy jednej z załóg, w skutek czego ucierpiały dwie osoby stojące przy trasie.. Poszkodowanym błyskawicznie udzielono pomocy medycznej i przetransportowano do szpitali w Ełku i Suwałkach.

 

Klasyfikacja ORLEN 77. Rajdu Polski po OS 8:

1. Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 Rally2) +01:10:23,2 s

2. Mikkelsen/Floene (NOR/NOR, Skoda Fabia Rally2) +29,7 s

3. Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Skoda Fabia Rally2) +1:15,6 s

4. Chuchała/Rozwadowski (POL/POL, Skoda Fabia Rally2) +1:46,4 s

5. Solans/Marti (ESP/ESP, Skoda Fabia Rally2) +2:22,3 s

6. Herczig/Ferencz (HUN/HUN, Skoda Fabia Rally2) +2:38,6 s

7. Bonato/Boulloud (FRA/FRA, Citroen C3 Rally2) +2:41,9 s

8. Llarena/Fernandes (ESP/ESP, Skoda Fabia Rally2) +2:43,9 s

9. Cais/Zakova (CZE/CZE, Ford Fiesta Rally2) +2:46,2 s

10. Scandola/D’Amore (ITA/ITA, Hyundai i20 R5) +3:27,9 s

Samochody: 

News

Nowości, powroty i niespodzianki – kto wystartuje w 52. Rajdzie Świdnickim?
77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w... więcej
Powracamy na asfalty – WRC Rajd Chorwacji na żywo w Motowizji
Padok Rajdowych Mistrzostw Świata powrócił już z wyprawy do Afryki.... więcej
Millers Oils partnerem tytularnym HRSMP
Nowym partnerem tytularnym Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw... więcej
Szkolenie na licencję stopnia N-Drift, 22.04.2024, Autodrom Słomczyn
1. Termin: 22 kwietnia 2024 (poniedziałek)2. Miejsce: – Autodrom Słomczyn... więcej
Szkolenie sędziów sportu samochodowego, 23-25.04.2024, Mikołajki
PROGRAM SZKOLENIA I EGZAMINU NA LICENCJĘ SĘDZIEGO SPORTU SAMOCHODOWEGO STOPNIA... więcej
Rajd Chorwacji 2024: Jakub Matulka i Daniel Dymurski wracają na trasy Rajdowych Mistrzostw Świata!
W najbliższy weekend załoga LOTTO Matulka Rally Team przystąpi do ... więcej
Memoriał w Wieliczce: Ratajczyk z Szcześniakiem zgarniają wszystko!
Michał Ratajczyk pilotowany przez Jędrzeja Szcześniaka (Skoda Fabia Rally... więcej
Sześć razy w terenie
Długie odcinki specjalne, widowiskowa jazda po bezdrożach, zróżnicowana... więcej
6. miejsce Miko Marczyka i Szymona Gospodarczyka w Rajdzie Węgier
Pierwsza z ośmiu rund tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Europy ERC... więcej

Strony

- Archiwum