42 Rajd Rotor - III runda Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych (motocykle)

Piękna pogoda, niesamowite widoki krainy lasów i jezior, do tego wszędobylska woń "pyrkających" weteranów, muzycznie okraszona niepowtarzalnym dźwiękiem ich silników. To kwintesencja tego, co powoduje uśmiech na twarzach miłośników zabytkowych motocykli.

Te wszystkie piękne okoliczności zagwarantował po raz 42. Olsztyński Klub Rotor. Była to dobiegająca już półwiecza odsłona Warmińsko-Mazurskich rajdów, w którego ramach odbyła się również III runda MPPZ. Do bazy zlotu - rajdu już od czwartkowego poranka nadciągały z całej Polski (i nie tylko) liczne rzesze motocyklistów - weteraniarzy, których biuro zarejestrowało aż 250! Po integracyjnym, pełnym przyjacielskich gawęd wieczorze, przyszła pora na start. Tu też frekwencja wręcz powalająca, bowiem, w dwuetapowe szranki stanęło 161 motocykli. Organizatorzy mieli zatem pełne ręce roboty i uwijali się w iście pszczelim tępie, aby wszystko przebiegało jak na tak wielką tradycję przystało. Udało się znakomicie. Z malowniczo położonej bazy w Ostrowie Pieckowskim, będącym istną zachodno-południową bramą, otwierającą szlak wielkich jezior, ruszył sznur motocykli, stanowiący cały przegląd tego, co jeździło niegdyś na dwóch lub trzech kołach drogami świata. Były tam bowiem jednoślady produkowane na wszystkich "zmotoryzowanych" kontynentach. Mijając wioski i miasta, rywalizując w kolejnych próbach uczestnicy objechali niemal wszystkie flagowe punkty tej malowniczej krainy. Wydawać by się mogło i to bez zbędnej przesady, że inaczej niż zwykle w tych stronach więcej było statków z napędem kołowym, niż żaglowym. Poza ciekawym rajdem, organizatorzy zapewnili rzadką w naszym kraju atrakcję towarzyszącą motocyklowym spotkaniom - wyścig weteranów na profesjonalnym torze. Niestety moc ciekawostek sprawia szybszy upływ czasu, zatem nim się człowiek obejrzał trzeba było opuścić gościnne, mazurskie strony.

Długo byłoby pisać o tym wydarzeniu. Może to, że Rotor Rajd przestał być imprezą, a stał się już pewnym zjawiskiem. Takim, które każdy miłośnik zabytkowych jednośladów nie tylko powinien, ale musi odwiedzić.

Galeria zdjęć.

tekst: Daniel Gągol

Pojazdy zabytkowe: 
Share

News

Biuletyn PZM Nr 18 - Luty 2020
Rok 2020 jest szczególny dla Polskiego Związku Motorowego, który obchodzi... więcej
Potocki, Stoch i Balicki w Le Mans Classic
Zgodnie z zapowiedziami z sezonu 2019 panowie Jan Potocki, Marian Stoch i... więcej
PZM świętował 70-lecie działalności
Działacze z całego kraju, wybitni zawodnicy sportów motorowych ... więcej
RMCH 2020: Pechowa końcówka Polaków
Polskie załogi w komplecie zakończyły rywalizację w tegorocznym Rallye Monte... więcej
RMCH 2020: Polacy robią swoje
Jak widać na powyższym obrazku Rallye Monte Carlo Historique to nie... więcej
RMCH 2020: Świetna jazda Polaków
Dobre wieści dochodzą do nas z Monte Carlo. Dziś polskie załogi dały pokaz... więcej
RMCH po dwóch etapach
Jesteśmy po dwóch etapach Rallye Monte Carlo Historique 2020. Na razie... więcej
Dziś startuje Rallye Monte Carlo Historique
Dziś, w piątek, z Monte Carlo wystartuje 5 polskich załóg startujących w Rallye... więcej
Zaproszenie na Retro Carpathia 2020 - I rundę MPHRR
Automobilklub Doliny Sanu zaprasza na drugą edycję Rajdu Retro Carpathia. ... więcej
Bałtycki Rajd - I runda motocyklowych MPPZ - zapowiedź
W dniach 23.04 – 24.04.2020 roku w Łebie, ośrodek Inter Camp'84, ul.... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych


Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Wracamy na chwilę na Retro Motor Show 2019 na Międzynarodowe Targi Poznańskie gdzie w dniach 25-27.10.2019r. Komisja Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Wielkopolski zaprezentowała historię motoryzacji na wystawie zatytułowanej „Państwa i miasta”.

Na powierzchni 3000 m2 przedstawiono:

  • okres 20-lecia międzywojennego w Polsce z Fiatem 508 Junak z 1937r. czy Fiatem 508 Łazik z 1938r. umiejscowionych tuż obok pracowni krawieckiej z charakterystycznym dla tego okresu wystrojem,
  • czasy PRL-u gdzie wśród blokowiska z trzepakiem prezentowały się warszawy, syreny, fiaty 125p i 126p, polonez czy mikrus oraz autobus Jelcz zwany „ogórkiem” wraz z żukami, nysami i tarpanem,
  • typową uliczkę włoską ze skuterami Vespa i Lambretta oraz fiatami m.in. Fiat 509 SM z 1926r. czy Fiat 514 z 1929r.,
  • w strefie amerykańskiej automobile przedwojenne jak Reo Roadster z 1908r. czy też Ford T z 1914r. w towarzystwie cadillac’ów, plymouth’ów, studebaker’ów, dodge’a czy też buick’a a wędrując dalej przenieśliśmy się do szalonych lat 50-tych i 60-tych prezentując dorobek motoryzacyjny tamtych lat: mustangi, chevrolety czy też corvetty z muzyką Elvisa Presley’a i szafy grającej w tle czy też uśmiechem Marylin Monroe,
  • w ‘30 rocznicę obalenia muru berlińskiego pojazdy z DDR: wartburgi, trabanty czy P70 a po drugiej stronie drutów kolczastych bogatą kolekcję volkswagenów, mercedesów czy BMW z Horch’em 853 Sport Cabrio z 1938r. na czele, którego wyjątkowość i piękność została nagrodzona w konkursie Retro Motor Show Awards 2019 w kategorii Retro Pojazd.

Całość wystawy dopełniała wyjątkowa scenografia, wystylizowani w stroje z dalej epoki członkowie Komisji Pojazdów Zabytkowych wczuwający się w swoje role, muzyka na żywo, konkursy i inscenizacje co zostało docenione przez kapitułę Retro Motor Show Awards 2019 przyznając nam nagrodę w Kategorii Retro Stoisko.

Tekst: Lidia Matuszek

Strony

Fédération Internationale des Véhicules Anciens