TRZECIE MIEJSCE POLAKÓW W ROTAX GRAND FINALS 2018

Ponad 360 kierowców z 62 krajów rywalizowało w tegorocznej edycji Rotax Grand Finals. Po raz pierwszy impreza zawitała do Ameryki Południowej i kierowcy ścigali się na brazylijskim torze Circuito Internacional Paladino, położonym w malowniczej okolicy miejscowości Conde Paraiba. Polska reprezentacja składała się z 10 kierowców, którzy awans uzyskali przez zwycięstwo w Rotax Max Challenge Poland, albo przez wygranie europejskich rywalizacji.

Na brazylijskim torze mogliśmy zobaczyć: Maksymiliana Obsta, Gustawa Wiśniewskiego, Karola Kręta, Marcela Surmacza, Piotra Świeżaczyńskiego, Adama Szydłowskiego, Piotra Wiśnickiego, Kacpra Bieleckiego, Sławomira Murańskiego oraz Tomasza Wilczyńskiego.

Cała impreza rozpoczęła się od losowania gokartów, na których mieli ścigać się zawodnicy. Na tym polega między innymi wyjątkowość tego eventu - wszyscy ścigają się na identycznym sprzęcie, by wybrać najlepszego kierowcę.

To samo podwozie, ten sam silnik, te same opony, w tej rywalizacji ważne jest, by ścigali się zawodnicy, a nie ich mechanicy. Po losowaniu mieliśmy dwa dni treningów.

Tor na którym odbywała się tegoroczna rywalizacja jest jedynym w Ameryce Południowej obiektem, który ma certyfikaty FIA, niestety nie był on znany naszym kierowcom, dlatego pierwsze dni spędzili na jego poznawaniu. 1280 m długości, 13 zakrętów, ale najbardziej charakterystyczny element tego toru, to różnica poziomów między początkiem i końcem prostej start-meta. Wynosi ona bowiem 4 metry, a sami kierowcy mówili, że pokonując ten fragment toru, z prędkościami powyżej 100 km/h czuli się jak na rollercosterze.

Dwa dni treningów, dwa i pół dnia rywalizacji w wyścigach kwalifikacyjnych, a wszystko po to, by wystartować w sobotnich biegach finałowych, do których kwalifikowało się 36 najlepszych kierowców w każdej kategorii. Polacy ze zmiennym szczęściem przechodzili kwalifikacje. W finale zameldowało się 7 biało-czerwonych, a dwóm zabrakło JEDNEGO punktu, by pojechać w upragnionym finale.

Najbliżej podium w tegorocznej rywalizacji był Maksymilian Obst, który w kategorii Micro Max (kierowcy w wieku 8-11 lat) zajął czwarte miejsce, powtarzając tym wynikiem swój ubiegłoroczny start. To jest najlepsza pozycja Polaka w 19 letniej historii Rotax Grand Finals. Pozostali nasi reprezentanci poza pierwszą dziesiątką. Najlepszy - Kacper Bielecki w kategorii DD2 Max (kierowcy w wieku powyżej 15 lat) zajął 12 miejsce, w tej samej kategorii jechał też Piotr Wiśnicki, który zaliczył najbardziej spektakularny wyścig finałowy spośród całej naszej reprezentacji. Po starcie bowiem Piotrek spadł na 34 miejsce i mozolnie odrabiał straty wyprzedzając 15 (!!!) kierowców, ostatecznie kończąc rywalizację na 17 miejscu (dwóch kierowców dostało kary i wyprzedził ich Polak).

Start naszej reprezentacji przyczynił się do zdobycia pucharu w klasyfikacji Rotax Nations Cup. Polacy zajęli w niej najniższy stopień podium. To nagroda za skuteczność kierowców (zdobywane punkty, dzielona przez liczbę kierowców i ilość wyścigów w której brali udział). Okazały puchar promotorzy serii Rotax Max Challenge Poland przekazali najskuteczniejszemu naszemu kierowcy, który walnie przyczynił się do tego sukcesu - Maksymilianowi Obstowi.

Tegoroczny Rotax Grand Finals to już historia, kierowcy już zaczęli przygotowania do przyszłorocznego, jubileuszowego - 20. Grand Finals, który odbędzie się we Włoszech. Dziękujemy sponsorowi serii Rotax Max Challenge Poland - PKN Orlen, partnerowi - RallyShop.pl, kierowcom, mechanikom i rodzicom za zaangażowanie i godne reprezentowanie barw Polski.

Karting: 

News

28 Polaków we Włoszech. Podium Daniela Zająca
Przed nami start polskiego sezonu Rok Cup, a za nami pierwsza... więcej
Podium Davida Aulejtnera w Campillos
David Aulejtner był jedynym polskim kierowcą, który rywalizował w ... więcej
Komunikat GKSK PZM nr 6 /2024 z dnia 12.03.2024r. - wprowadzenie licencji Hobby do systemu Inside
Główna Komisja Sportu Kartingowego informuje o uruchomieniu licencji Hobby w... więcej
Niesamowity wyczyn Borysa Łyżenia w Walencji
Spektakularnego wyczynu w finale inauguracyjnej rundy cyklu Euro Series... więcej
Komunikat GKSK PZM nr 5 /2024 z dnia 10.03.2024r. - aktualizacja RSK 2024
W związku z aktualizacją Regulaminu Technicznego FIA KARTING z dnia 02.02.2024... więcej
Fundacja PZM: 1.5 proc. ma znaczenie
Okres rozliczania dochodów za 2023 rok to okazja do wsparcia potrzebujących... więcej
Komunikat GKSK PZM nr 4 /2024 z dnia 05.03.2024r. - Komisje Egzaminacyjne
Główna Komisja Sportu Kartingowego zatwierdza skład Komisji Egzaminacyjnych na... więcej
Pięć podiów polskich kierowców na otwarcie sezonu Rotax CEE
Polscy kierowcy znów nawiązują do najlepszych czasów rywalizacji w ... więcej
Polak zwycięzcą w Sarno. WSK Super Master Series 2024 zakończona
Polski kierowca Leo Górski wygrał w sobotę ostatnią rundę cyklu Super Master... więcej
Ruszył sezon serii monomarkowych. Polacy na podium dwóch imprez
Polscy kierowcy mocno zaznaczyli swoją obecność w dwóch otwierających... więcej
Komunikat GKSK PZM nr 3 /2024 z dnia 28.02.2024r.
Zmiana terminu II Rundy Kartingowych Mistrzostw Polski.Szczegóły w Komunikatach... więcej
Komunikat GKSK PZM nr 1 /2024 z dnia 02.02.2024r. - seminarium sędziów sportu kartingowego
Główna Komisja Sportu Kartingowego serdecznie zaprasza na Seminarium sędziów... więcej

Strony

- Archiwum