Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski (GSMP) osiągnęły w sezonie 2016 bardzo wysoki poziom sportowej rywalizacji oraz atrakcyjności dla kibiców i zawodników. Był to niewątpliwy sukces:
- wszystkich zawodników, którzy wykazali się emocjonującą rywalizacją od pierwszej do ostatniej rundy,
- organizatorów zawodów, którzy zapewnili wysoki poziom organizacji imprez ze szczególną starannością dotyczącą bezpieczeństwa zawodów,
- sponsorów, którzy wspierają zawodników oraz organizatorów.
Sezon 2017 w GSMP.
Pod względem sportowym zapowiada się równie ciekawie jak sezon 2016. Podstawą do optymistycznego stwierdzenia jest:
- pozytywna opinia zawodników, którzy startowali w sezonie 2016 i w większości deklarowali starty w następnych latach,
- wzrost zainteresowania nowych zawodników, którzy mają szeroką możliwość przygotowania samochodów sportowych na poziomie odpowiadającym możliwościom technicznym, ekonomicznym i kształtowania własnego rozwoju,
- wzrost zainteresowania sponsorów i coraz większej grupy kibiców i sympatyków sportów motorowych,
- zapewnienie w GSMP bezpieczeństwa, atrakcyjności, dobrego klimatu na zawodach oraz stabilności zapisów regulaminowych.
Poniżej krótki opis kalendarza na rok 2017:
Najważniejsze zmiany przepisów wprowadzone w GSMP oraz przez FIA, na sezon 2017.
- Grupa HS - samochody historyczne. Wprowadzono dodatkową klasę dla samochodów o pojemności skokowej do 750 cm3 , która jest dedykowana w szczególności dla samochodów Fiat 126 p. Liczymy, że te kultowe samochody zbudowane i przygotowane jako historyczne (z zachowaniem oryginalności) zaczną pojawiać się w większej ilości na trasach GSMP oraz na zawodach międzynarodowych.
- Grupa narodowa N/PL oraz A/PL czyli samochodów post-homologacyjnych. W tej grupie mogą startować samochody, które posiadają karty homologacyjne, które utraciły już ważność, jednak nie starsze jak homologowane od 01.01.1991 roku. Samochody z tych grup w roku 2017 mają możliwość zgłaszania się do startów w ramach międzynarodowych zawodów CEZ-FIA.
W sezonie 2017 z inicjatywy zawodników utworzona została ciekawa klasa markowa przewidziana tylko dla samochodów Renault Clio.
- Grupa samochodów E-0 jest to grupa utworzona z myślą o początkujących zawodnikach/kierowcach. Doprecyzowano zasadę, określającą maksymalny czas startów do dwóch sezonów, dla zawodników/kierowców, którzy zdobędą tytuły mistrzowskie.
- Organizacja zawodów.
W tym roku cykl zawodów Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski otrzymał nowe logo, nowe również będą plakaty, które to będą zachowane w podobnym schemacie. Powołane do działania przez Polski Związek Motorowy nowe biuro prasowe, będzie regularnie dostarczać informacji zarówno z zawodów jak również między nimi. Na stronie facebook.com/pzmGSMP znajdą się wszystkie niezbędne i najciekawsze informacje o Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski.
- Tabela z opisami wszystkich grup samochodów dopuszczonych do startów w GSMP. Tradycyjnie i podobnie jak w artykule opublikowanym w roku ubiegłym podajemy krótki opis wszystkich grup.
Lp.
|
Określenie grupy
|
Opisy samochodów
|
Obowiązujące przepisy
|
1
|
Grupa N /FIA
(grupa międzynarodowa)
|
- Samochody posiadające homologację FIA oraz możliwość startu dodatkowo 4 lata po zakończeniu jej ważności tylko w zawodach krajowych.
- Zakres dozwolonych modyfikacji jest bardzo ograniczony samochody tej grupy przypominają najbardziej samochody produkcyjne. Pod względem kompletacji wszystkie zespoły i większość części pozostają oryginalne np. nie są dozwolone modyfikacje mechaniczne silnika i skrzyni biegów a dozwolone zmiany dotyczą głównie
- możliwości zastosowania sportowych elementów w zawieszeniach kół jezdnych, - modyfikacji układów wydechowych, - modyfikacji oprogramowania centralek sterowania silnikiem, -stosowania dowolnych filtrów paliwa i powietrza.
- Pod względem osiągów moc silnika może być wyższa o ok. 10-20% jak w samochodzie seryjnym.
|
Zał J FIA, art. 252, 253, 254
|
2
|
Grupa A/FIA
(grupa międzynarodowa)
|
- Samochody posiadające homologację FIA oraz możliwość startu dodatkowo 4 lata po zakończeniu jej ważności, tylko w zawodach krajowych.
- Zakres dozwolonych modyfikacji jest szerszy jak dla grupy N. Dozwolone są m. in. modyfikacje:
- części silnika (głowica, tłoki, wałki rozrządu, - stosowanie homologowanych sportowych przełożeń przekładni głównej i skrzyni biegów.
- Samochody te charakteryzują się wysokimi osiągami, np. moc silnika może być ok. 50% wyższa od mocy silnika seryjnego.
|
Zał J FIA, art. 252, 253, 255
|
3
|
Grupa N/PL i A/PL
|
- Samochody posiadające homologację FIA, która utraciła ważność z powodu upływu czasu.
- Zakres dozwolonych modyfikacji identyczny jak opisano w powyżej w punktach 1 oraz 2.
|
Zał J FIA, art. 252, 253, 254 i 255 (wydanie Zał. J z okresu wydania homologacji FIA na samochód)
|
4
|
Grupa E-1
(grupa międzynarodowa)
|
- Samochody min. 4 miejscowe, posiadające aktualną lub utraconą ważność homologację FIA.
- Zakres modyfikacji jest bardzo szeroki i dotyczy całego samochodu np.nadwozi, silników, układów napędowych, zawieszeń kół.
- Moce silników mogą być 2-krotnie wyższe od mocy silników seryjnych a osiągi tych samochodów z uwagi na ich niską masę mogą być zbliżone do samochodów wyścigowych.
|
Zał. J FIA, art. 277 oraz Reg. Techn. PZM
|
5
|
Grupa
E-2/SH
(grupa międzynarodowa)
|
- Samochody min. 4 miejscowe, posiadające homologację FIA lub niehomologowane.
- Zakres modyfikacji jest szerszy jak w samochodach E1.
- Dopuszczona jest mozliwość stosowania nadwozi zbudowanych na bazie przestrzennej konstrukcji rurowej.
|
Zał. J FIA, art. 277 oraz Reg. Techn. PZM
|
6
|
Grupa E 2 SC
i SS
(grupa międzynarodowa)
|
SS - samochody wyścigowe jednomiejscowe tzw. „formuły.
SC – samochody wyścigowe dwumiejscowe np. CN.
|
Zał. J FIA, art. 277
|
7
|
Grupa E-0
(grupa narodowa)
|
- Samochody posiadający aktualną homologację FIA lub utraconą ważność homologacji.
- Pojemność skokowa silników ograniczona została do 2000 cm3.
- Grupa tych samochodów jest dedykowana głównie dla początkujących i młodych zawodników
|
Zał. J FIA, art. 277 oraz Reg. Techn. PZM
|
8
|
Grupa historyczna
(grupa narodowa)
|
- Samochody dla których skończyła się ważność homologacji FIA.
- Samochody są podzielone na tzw. grupy wiekowe aby mogły rywalizować na poziomie rozwoju technicznego odpowiednio do ich wieku.
- Przepisy techniczne wymagają aby samochód został zbudowany zgodnie z wymaganiami jakie obowiazywały w okresie ważności ich homologacji.
|
Zał. K FIA, Zał. J z okresu historycznego oraz Reg. Techn. PZM
|
9
|
Grupa/Klasa
utworzona na
wniosek sponsora
lub zawodników
|
- Samochody „pucharowe” lub „markowe”.
- Konieczność przygotowania dodatkowego regulaminu określającego zasady rozgrywek oraz przepisy techniczne
|
Regulamin PZM
|
Podstawowe informacje dotyczące charakterystyki wyścigów górskich, istotne dla kibiców, sponsorów oraz zawodników GSMP.
- Wyścigi górskie zapewniają:
- obiektywizm konkurowania gdyż założeniem jest żeby każdy zawodnik pokonywał trasę w identycznych warunkach jak jego konkurenci z grupy i klasy (czystość i przyczepność nawierzchni a także warunki bezpieczeństwa na trasie),
- możliwość konkurowania przy relatywnie niskich kosztach udziału w zawodach oraz bardzo niskim współczynniku zużywania się sprzętu.
- Możliwość rywalizowania dla wielu grup samochodów zgodnych z międzynarodowymi przepisami FIA a także grup narodowych wg przepisów PZM.
- Możliwość współzawodnictwa z zawodnikami zagranicznymi podczas zawodów międzynarodowych. Dodatkowo wszystkie rundy GSMP są „otwarte” tzn. mogą się do nich zgłaszać zawodnicy zagraniczni.
Nowe możliwości.
Z inicjatywy GKSS utworzono możliwość uczestniczenia i konkurowania na trasach GSMP według zasad tzw. jazdy na regularność. Regulamin jest dostępny na stronie PZM/samochody/regulaminy/wyścigi górskie. Możliwość ta w sezonie 2017 została wprowadzona dla uczestników, którzy nie posiadają jeszcze licencji zawodnika/kierowcy a posiadają samochody, których obecność na trasach GSMP będzie dodatkową atrakcją dla kibiców i sympatyków motoryzacji. Na uwagę zasługuje fakt, że samochody mogą uczestniczyć w wersji „cywilnej” tj. np. bez konieczności montażu klatki bezpieczeństwa.
Krótki opis grup pucharowych:
- PSH, puchar samochodów historycznych. Mogą być zgłaszane tylko samochody wyprodukowane do 31.12.1990 roku.
- PSE, puchar samochodów elektrycznych. Mogą być zgłaszane tylko samochody produkcyjne lub prototypowe posiadające paszport techniczny PZM.
Uczestniczenie w/w samochodów w pucharze PSH lub PSE daje dodatkową możliwość uczestnikom (właścicielom) zaprezentowania swoich samochodów tysiącom kibiców na trasach GSMP.
W sezonie 2017 utrzymana została możliwość organizowania Amatorskich Samochodowych Wyścigów Górskich w ramach rund GSMP lub jako oddzielne rundy. Wprowadzono zmiany w regulaminie, które ułatwiają organizatorom przygotowanie zawodów. Regulamin jest dostępny na stronie PZM/samochody/regulaminy/wyścigi górskie.
Amatorskie Samochodowe Wyścigi Górskie dają możliwość:
- organizowania zawodów na nowych trasach przez różne kluby,
- uczestniczenia w zawodach szerokiej grupie zawodników z różnych regionów tj. przyczynić się do łatwiejszego dostępu do profesjonalnie zorganizowanych zawodów,
- organizowania klubowych rozgrywek pucharowych.