Sukces Poloneza na Bałkanach

We wrześniu FSO Polonez 2000 przypomniał wszystkim, że był kiedyś sprawną rajdówką. Legenda rajdowego Poloneza tym razem ożyła na Bałkanach. Kiedyś Polacy odnosili tu sukcesy na rajdzie Złote Piaski, teraz Polonez wygrał w swojej klasie podczas Balkan Classic Rallye.

Mało osób wiedziało, że od dwóch lat budowany jest w Warszawie dla Jacka i Michała Bujańskich samochód według homologacji FIA z 1984 roku. Dopiero na tydzień przed samym rajdem pojazd ujrzał światło dzienne w stylizacji Alitalia, przypominając nawet szczegóły znane z Lancii Stratos takie jak żaluzja tylnej szyby.

Silnik 2.0 DOHC z Fiata 131 wyposażony w 2 gaźniki Weber i skrzynia Abarth gwarantowały dynamikę na leśnych duktach, a napęd poza seryjnymi elementami został wyposażony przez Rafała Winiarskiego w szperę Bacci Romano.

Rajd zaczynał się od prologu długości 2,7 km. Już po tym odcinku auto wymogło podniesienie tyłu o dodatkowe pióra resorów. Głębokość kolein powodowała, że nie dawało się jechać bez szarpania podwoziem. Kamienie niemiłosiernie masakrujące podłogę podczas pierwszych etapów zniszczyły 2 felgi ATS, a tylny most zaczynał się wyginać środkiem do dołu. Dopiero ściągnięcie przez mechanika zespołu Marcina Palusińskiego pasem za resory poskutkowało.

Na prostych polnych drogach Balkan Classic polski samochód osiągał nawet 128 km/h. Rajd nie był prosty, nawigacja okazała się na tyle trudna, że nawet kierowcy startujący wielokrotnie w Rajdzie Safari mieli kłopoty. Zaś załoga Poloneza Alitalia jechała jak po sznurku awansując z miejsca 13 na 6.

Jak mówią zawodnicy : warto było zbudować taki samochód, którym można się wyszaleć po leśnych i polnych drogach. A i kibice brawami i entuzjazmem docenili szaleństwa Bujańskich na trasie.

Udało się nieco wskrzesić legendę rajdowego Poloneza i przypomnieć markę FSO przy okazji tego trudnego, bardziej offroadowego niż szutrowego rajdu. Nawet sam organizator docenił nasz pojazd określając go "polisz porsze".

W rajdzie Balkan Classic Rallye brała udział jeszcze jedna załoga z Polski startująca Mercedesem. Niestety silnik nie wytrzymał uderzenia od spodu, które pozbawiło go smarowania.

Strona rajdu: http://balkanclassic.com/

Share

News

MPHRR 2017 analogowo
Polecamy analogowe zdjęcia autorstwa Adriana Urbańskiego. Fotografie pochodzą z... więcej
66 Rocznica rozpoczęcia produkcji w FSO - 4.11.2017r.
Stowarzyszenie FSOAUTOKLUB, Klub Pracowników i Przyjaciół FSO oraz Komisja... więcej
Zabytkowy Światowid czyli ostatnia runda MOWPZ PZM
Organizowany przez Komisję Sportów Popularnych i Turystyki Automobilklubu... więcej
V Rajd Ziemi obiecanej - relacja z ostatniej rundy MPPZ
W weekend 22 - 24 września br., Stowarzyszenie „Motocykl Moje Hobby... więcej
V Rajd Ziemi Obiecanej - galeria zdjęć
Zdjęcia z VI rundy motocyklowych MPPZ.fot. organizator
Sukces Poloneza na Bałkanach
We wrześniu FSO Polonez 2000 przypomniał wszystkim, że był kiedyś sprawną... więcej
Światowid 2017 - ostatnia runda MOWPZ
Komisja Sportów Popularnych i Turystyki oraz Pojazdów Zabytkowych... więcej
Retro Prząśniczka z Żubrem
Od kilku lat na jesień klub Classic Cars Łódź organizuje rajd turystyczny pod... więcej
Retro Prząśniczka - Pogoń za Żubrem 2017 - galeria zdjęć
Galeria zdjęć z rajdu zorganizowanego przez Classic Cars Łódź pod nazwą "... więcej
IV Jesienny Rajd Pojazdów Zabytkowych
Automobilklub Wielkopolski zaprasza na IV Jesienny Rajdu Pojazdów Zabytkowych w... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych


Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Film z rundy MPPZ w Częstochowie.

Strony

Fédération Internationale des Véhicules Anciens