Sukces Poloneza na Bałkanach

We wrześniu FSO Polonez 2000 przypomniał wszystkim, że był kiedyś sprawną rajdówką. Legenda rajdowego Poloneza tym razem ożyła na Bałkanach. Kiedyś Polacy odnosili tu sukcesy na rajdzie Złote Piaski, teraz Polonez wygrał w swojej klasie podczas Balkan Classic Rallye.

Mało osób wiedziało, że od dwóch lat budowany jest w Warszawie dla Jacka i Michała Bujańskich samochód według homologacji FIA z 1984 roku. Dopiero na tydzień przed samym rajdem pojazd ujrzał światło dzienne w stylizacji Alitalia, przypominając nawet szczegóły znane z Lancii Stratos takie jak żaluzja tylnej szyby.

Silnik 2.0 DOHC z Fiata 131 wyposażony w 2 gaźniki Weber i skrzynia Abarth gwarantowały dynamikę na leśnych duktach, a napęd poza seryjnymi elementami został wyposażony przez Rafała Winiarskiego w szperę Bacci Romano.

Rajd zaczynał się od prologu długości 2,7 km. Już po tym odcinku auto wymogło podniesienie tyłu o dodatkowe pióra resorów. Głębokość kolein powodowała, że nie dawało się jechać bez szarpania podwoziem. Kamienie niemiłosiernie masakrujące podłogę podczas pierwszych etapów zniszczyły 2 felgi ATS, a tylny most zaczynał się wyginać środkiem do dołu. Dopiero ściągnięcie przez mechanika zespołu Marcina Palusińskiego pasem za resory poskutkowało.

Na prostych polnych drogach Balkan Classic polski samochód osiągał nawet 128 km/h. Rajd nie był prosty, nawigacja okazała się na tyle trudna, że nawet kierowcy startujący wielokrotnie w Rajdzie Safari mieli kłopoty. Zaś załoga Poloneza Alitalia jechała jak po sznurku awansując z miejsca 13 na 6.

Jak mówią zawodnicy : warto było zbudować taki samochód, którym można się wyszaleć po leśnych i polnych drogach. A i kibice brawami i entuzjazmem docenili szaleństwa Bujańskich na trasie.

Udało się nieco wskrzesić legendę rajdowego Poloneza i przypomnieć markę FSO przy okazji tego trudnego, bardziej offroadowego niż szutrowego rajdu. Nawet sam organizator docenił nasz pojazd określając go "polisz porsze".

W rajdzie Balkan Classic Rallye brała udział jeszcze jedna załoga z Polski startująca Mercedesem. Niestety silnik nie wytrzymał uderzenia od spodu, które pozbawiło go smarowania.

Strona rajdu: http://balkanclassic.com/

Share

News

2 Miński Rajd Motocyklowy - relacja
W miniony weekend miński Klub Dawnych Motocykli Magnet zorganizował po raz... więcej
VII runda MPPZ (motocykle) VI runda Ziemi Obiecanej
Stowarzyszenie Motocykl Moje Hobby zaprasza na VII rundę MPPZ (motocykle) VI... więcej
VIII Miński Zlot Pojazdów Zabytkowych WARKOT 2018 - relacja
Po raz ósmy, tym razem 9 września Klub Dawnych Motocykli Magnet wraz z Muzeum... więcej
Hydrozagadka na Warszawskim
W miniony weekend odbył się 39. Warszawski Rajd Pojazdów Zabytkowych, ostatnia... więcej
39. Warszawski Rajd Pojazdów Zabytkowych - galeria zdjęć
Galeria zdjęć z Warszawskiego Rajdu Pojazdów Zabytkowych, ostatniej rundy MPPZ... więcej
2. Miński Rajd Motocyklowy - zaproszenie
Miński Rajd Motocyklowy jest XII rundą Mistrzostw Okręgu Warszawskiego Pojazdów... więcej
ZMIANA TERMINU PRZYJMOWANIA ZGŁOSZEŃ - 64 Rajd Wsły VI runda MPHRR
Zmianie ulega punkt programu rajdu - zakończenie przyjmowania zgłoszeń było; 7.... więcej
39 Warszawski Rajd Pojazdów Zabytkowych - zaproszenie
Komisja Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Polski ma zaszczyt zaprosić na 39... więcej
45. Poznański Międzynarodowy Rajd Pojazdów Zabytkowych - galeria zdjęć
Zdjecia z 45. Poznańskiego Rajdu Pojazdów Zabytkowych, który odbył się w dniach... więcej
7. Rajd Polski Historyczny oraz 1. Rajd Polski Nowych Energii za nami! (galeria)
7. Rajd Polski Historyczny został rozegrany w międzynarodowej odsadzie z... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych


Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Krotki film z 55 Rajdu Barbórka. Autor: Sebastian Czerwiński / Automobilklub Polski

Strony

Fédération Internationale des Véhicules Anciens