Sukces Poloneza na Bałkanach

We wrześniu FSO Polonez 2000 przypomniał wszystkim, że był kiedyś sprawną rajdówką. Legenda rajdowego Poloneza tym razem ożyła na Bałkanach. Kiedyś Polacy odnosili tu sukcesy na rajdzie Złote Piaski, teraz Polonez wygrał w swojej klasie podczas Balkan Classic Rallye.

Mało osób wiedziało, że od dwóch lat budowany jest w Warszawie dla Jacka i Michała Bujańskich samochód według homologacji FIA z 1984 roku. Dopiero na tydzień przed samym rajdem pojazd ujrzał światło dzienne w stylizacji Alitalia, przypominając nawet szczegóły znane z Lancii Stratos takie jak żaluzja tylnej szyby.

Silnik 2.0 DOHC z Fiata 131 wyposażony w 2 gaźniki Weber i skrzynia Abarth gwarantowały dynamikę na leśnych duktach, a napęd poza seryjnymi elementami został wyposażony przez Rafała Winiarskiego w szperę Bacci Romano.

Rajd zaczynał się od prologu długości 2,7 km. Już po tym odcinku auto wymogło podniesienie tyłu o dodatkowe pióra resorów. Głębokość kolein powodowała, że nie dawało się jechać bez szarpania podwoziem. Kamienie niemiłosiernie masakrujące podłogę podczas pierwszych etapów zniszczyły 2 felgi ATS, a tylny most zaczynał się wyginać środkiem do dołu. Dopiero ściągnięcie przez mechanika zespołu Marcina Palusińskiego pasem za resory poskutkowało.

Na prostych polnych drogach Balkan Classic polski samochód osiągał nawet 128 km/h. Rajd nie był prosty, nawigacja okazała się na tyle trudna, że nawet kierowcy startujący wielokrotnie w Rajdzie Safari mieli kłopoty. Zaś załoga Poloneza Alitalia jechała jak po sznurku awansując z miejsca 13 na 6.

Jak mówią zawodnicy : warto było zbudować taki samochód, którym można się wyszaleć po leśnych i polnych drogach. A i kibice brawami i entuzjazmem docenili szaleństwa Bujańskich na trasie.

Udało się nieco wskrzesić legendę rajdowego Poloneza i przypomnieć markę FSO przy okazji tego trudnego, bardziej offroadowego niż szutrowego rajdu. Nawet sam organizator docenił nasz pojazd określając go "polisz porsze".

W rajdzie Balkan Classic Rallye brała udział jeszcze jedna załoga z Polski startująca Mercedesem. Niestety silnik nie wytrzymał uderzenia od spodu, które pozbawiło go smarowania.

Strona rajdu: http://balkanclassic.com/

Share

News

Klasykiem Wokół Komina w maju
Pora na pierwsze zaproszenia na rajdy i zloty. Dziś proponujemy imprezę... więcej
Przekaż 1% Fundacji PZM
Okres rozliczania dochodów za 2017 rok to okazja do wsparcia potrzebujących... więcej
RMCH 2018: Sukces Polaków
Po kilkunastu latach startów wreszcie udało się polskiej załodze stanąć na... więcej
RMCH 2018: Tak trzymać!
Polacy na RMCH nadal jadą znakomicie. Po trzynastu RT Stanisław i Andrzej... więcej
RMCH 2018: Postawka w pierwszej trójce
Ten poniedziałek na długo zapamiętają Stanisław i Andrzej Postawkowie. Załoga... więcej
RMCH 2018: Lubimy poniedziałki
Znakomicie zaczął się poniedziałek dla najlepszych polskich załóg w Rallye... więcej
Świetna jazda Millera i Postawki
Polska załoga Fiata X1/9 w składzie Jacek Miller – Maciej Orzechowski... więcej
Rallye Monte Carlo Historique 2018
314 załóg startujących w 21-ej edycji Rallye Monte Carlo Historique szykuje sie... więcej
Pamiętaj o przekazaniu aktualnego ubezpieczenia OC
Ten kto sprzedaje pojazd ma obowiązek przekazać kupującemu aktualne obowiązkowe... więcej
Zmarł Krzysztof "Szaya" Szaykowski
Z ogromnym smutkiem informujemy, że dzisiaj zmarł Krzysztof SZAYA Szaykowski.... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych


Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Krotki film z 55 Rajdu Barbórka. Autor: Sebastian Czerwiński / Automobilklub Polski

Strony

Fédération Internationale des Véhicules Anciens