Sukces Poloneza na Bałkanach

We wrześniu FSO Polonez 2000 przypomniał wszystkim, że był kiedyś sprawną rajdówką. Legenda rajdowego Poloneza tym razem ożyła na Bałkanach. Kiedyś Polacy odnosili tu sukcesy na rajdzie Złote Piaski, teraz Polonez wygrał w swojej klasie podczas Balkan Classic Rallye.

Mało osób wiedziało, że od dwóch lat budowany jest w Warszawie dla Jacka i Michała Bujańskich samochód według homologacji FIA z 1984 roku. Dopiero na tydzień przed samym rajdem pojazd ujrzał światło dzienne w stylizacji Alitalia, przypominając nawet szczegóły znane z Lancii Stratos takie jak żaluzja tylnej szyby.

Silnik 2.0 DOHC z Fiata 131 wyposażony w 2 gaźniki Weber i skrzynia Abarth gwarantowały dynamikę na leśnych duktach, a napęd poza seryjnymi elementami został wyposażony przez Rafała Winiarskiego w szperę Bacci Romano.

Rajd zaczynał się od prologu długości 2,7 km. Już po tym odcinku auto wymogło podniesienie tyłu o dodatkowe pióra resorów. Głębokość kolein powodowała, że nie dawało się jechać bez szarpania podwoziem. Kamienie niemiłosiernie masakrujące podłogę podczas pierwszych etapów zniszczyły 2 felgi ATS, a tylny most zaczynał się wyginać środkiem do dołu. Dopiero ściągnięcie przez mechanika zespołu Marcina Palusińskiego pasem za resory poskutkowało.

Na prostych polnych drogach Balkan Classic polski samochód osiągał nawet 128 km/h. Rajd nie był prosty, nawigacja okazała się na tyle trudna, że nawet kierowcy startujący wielokrotnie w Rajdzie Safari mieli kłopoty. Zaś załoga Poloneza Alitalia jechała jak po sznurku awansując z miejsca 13 na 6.

Jak mówią zawodnicy : warto było zbudować taki samochód, którym można się wyszaleć po leśnych i polnych drogach. A i kibice brawami i entuzjazmem docenili szaleństwa Bujańskich na trasie.

Udało się nieco wskrzesić legendę rajdowego Poloneza i przypomnieć markę FSO przy okazji tego trudnego, bardziej offroadowego niż szutrowego rajdu. Nawet sam organizator docenił nasz pojazd określając go "polisz porsze".

W rajdzie Balkan Classic Rallye brała udział jeszcze jedna załoga z Polski startująca Mercedesem. Niestety silnik nie wytrzymał uderzenia od spodu, które pozbawiło go smarowania.

Strona rajdu: http://balkanclassic.com/

Share

News

Persony z gratami czyli V runda MOWPZ PZM
W niedzielę 17 czerwca odbyła się kolejna runda Mistrzostw Okręgu Warszawskiego... więcej
Zapraszamy na III rundę MPPZ w Tarnowie
III Runda MPPZ 2018 odbędzie się w dniach 14-17.06.2018rBazą tegorocznego rajdu... więcej
II Rajd Trzech Koron - Szwedzi i przyjaciele - relacja
Kręte drogi Warmii i Mazur wijące się pośród łąk, lasów i jezior, malownicze... więcej
Zapisy na Rajd Łosia (MOWPZ)
W dniu 6.06.2018 (środa) o godzinie 20:00 rozpoczynają się zapisy na Rajd Łosia... więcej
Zapraszamy na 3 rundę MPHRR w Częstochowie
Automobilklub Częstochowski zaprasza na III rundę Mistrzostw Polski w... więcej
42 Rotor Rajd - 14-17 czerwca 2018
Klub Miłośników Weteranów Rotor serdecznie zaprasza na42 Rotor Rajd 14 -17... więcej
Zapraszamy na IV runde motocyklowych MPPZ do Soczewki
TMD Weteran Płock zaprasza na IV rundę motocyklowych Mistrzostw Polski Pojazdów... więcej
Urodziny Małego Fiata w AK Polski
W niedzielę 3 czerwca na terenie Automobilklubu Polski przy ul. Powstańców... więcej
Galeria zdjęć ze zlotu z okazji 45-lecia Fiata 126p
Zdjecia z 45. urodzin Polskiego Fiata 126p - Zlotu Okolicznościowego... więcej
Galeria zdjęć z 23. Mazowieckiego Rajdu Weteranów Szos Magnet 2018
Galeria zdjęć z 23. Mazowieckiego Rajdu Weteranów Szos Magnet 2018, będącego II... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych


Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Krotki film z 55 Rajdu Barbórka. Autor: Sebastian Czerwiński / Automobilklub Polski

Strony

Fédération Internationale des Véhicules Anciens