V Rajd Ziemi obiecanej - relacja z ostatniej rundy MPPZ

W weekend 22 - 24 września br., Stowarzyszenie „Motocykl Moje Hobby”, członek rzeczywisty Polskiego Związku Motorowego, zorganizowało V edycję Turystycznego Rajdu Motocykli Zabytkowych i Klasycznych pod nazwą „RAJD ZIEMI OBIECANEJ”. Rajd był także VI Rundą Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych dla motocykli, ostatnią w tegorocznej „karuzeli” tych weterańskich mistrzostw, rozgrywanych na zlecenie Zarządu Głównego PZM.

Już po raz piąty, patronat nad rajdem objął Starosta Pabianicki, pan Krzysztof Habura. Patronem rajdu został też Prezydent Miasta Pabianic, pan Grzegorz Mackiewicz. Motto tegorocznego rajdu brzmiało: „Jak 120 lat temu - ku Pabianicom” i nawiązywało do 120-tej rocznicy osiedlenia się w Pabianicach rodziny późniejszego św. Maksymiliana Marii Kolbego - dziś patrona tego miasta. Z organizatorami współpracowały władze administracyjne i samorządowe: Urząd Marszałkowski w Łodzi, Pabianickie Starostwo Powiatowe, Urząd Miejski w Pabianicach i Urząd Gminy Lutomiersk. Bazę rajdu stanowił Salezjański Ośrodek Młodzieżowy „Don Bosco” w Lutomiersku (powiat pabianicki).

Deszczowa pogoda przestraszyła wielu motocyklistów i nie wszyscy wcześniej zgłoszeni stawili się na starcie. Nie mniej jednak w imprezie wzięło udział 26 załóg. Gościliśmy 31 uczestników (kierowców i pasażerów) z całego kraju. W klasie „Pre-55” startowało 6 motocykli; w klasie „Post-55” - 9; w klasie „Post-70” - 6; zaś w klasie „Otwartej” - 5 maszyn (w tym 4 były też motocyklami zabytkowymi).

Rajd ukończyły 23 załogi. Trasa rajdu miała nieco ponad 78 km, w trzech odcinkach zakończonych punktami kontroli czasu PKC. Był też ok. kilometrowy odcinek pieszy po pabianickiej starówce. Przejazd odbywał się przy normalnym ruchu otwartym, przy czym średnia prędkość nie przekraczała 30 km/h. Dzięki gościnności leśników z Nadleśnictwa Kolumna możliwe było poprowadzenie części trasy pięknymi drogami leśnymi, normalnie niedostępnymi dla pojazdów mechanicznych.

Uczestnicy obejrzeli 18 miejsc - atrakcji turystycznych, będących obiektami rajdowych zadań: zabytkowych dworów, pałaców i obiektów sakralnych - kapliczek, kościołów i cmentarzy, związanych z historycznymi wydarzeniami na Ziemi Łódzkiej: Powstaniem Styczniowym 1863 r., Powstaniem Łódzkim 1905 r., Bitwą o Łódź 1914-15, oraz Wojną Obronną we wrześniu 1939 r.. Także wspomniany odcinek pieszy po starym centrum Pabianic obfitował w takie zadania turystyczne - uczestnicy poznali 10 takich miejsc oraz zwiedzili Muzeum Miasta Pabianic.

Wszystkie pokazywane podczas rajdu miejsca zostały opisane w specjalnym wydaniu biuletynu „Motocykl Moje Hobby”, będącym połączeniem przewodnika turystycznego i karty drogowej rajdu. Uczestnicy wpisywali doń odpowiedzi na zadania turystyczne a sędziowie - wyniki sprawnościówek. Na mecie zebrano te broszury a po podliczeniu punktów, oddano zawodnikom na pamiątkę. Takie specjalne wydania biuletynu są już tradycją tego rajdu, bardzo chwaloną przez uczestników.

Oczywiście, rajd to też konkurencje sprawnościowe. Zorganizowano je na metach dwóch pierwszych odcinków: na placu manewrowym Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Widzewie (Ksawerowie) i na Starym Rynku w Pabianicach. W dwóch Punkach Kontroli Przejazdu na trasie rajdu, uczestnicy rozwiązywali zadania testowe z historii motoryzacji i bezpieczeństwa ruchu drogowego, natomiast na mecie odcinka ostatniego, w Lutomiersku, przeprowadzono „Konkurs Elegancji”, czyli tradycyjne i widowiskowe współzawodnictwo w dopasowaniu stroju kierowcy do wieku i charakteru motocykla.

Na Starym Rynku w Pabianicach uczestnicy zostali ugoszczeni gorącą ... „zalewajką” (żurem z kiełbasą i ziemniakami) - tradycyjną zupą łódzkich robotników z okresu reymontowskiej „Ziemi Obiecanej”. Poczęstunek serwowali pabianiccy radni a fundatorem był Prezydent Miasta, który też osobiście - razem z wieloma mieszkańcami Pabianic - oglądał wystawione na placu motocykle uczestników.

Rajdową sobotę zwieńczył, należący do tradycji weterańskich rajdów, „Bal Komandorski”, czyli wspólna kolacja z muzyką i tańcem. Bawiono się prawie do rana.

Dzięki wytężonej pracy komisji obliczeń, kierowanej przez dwukrotnego Mistrza Polski Pojazdów Zabytkowych w klasie motocykli „Pre-55”, kol. Waldemara Drabika, udało się ogłosić wyniki jeszcze późnym wieczorem.

Rozdanie nagród, które rozpoczęto o 10:00 w niedzielę, zaszczycił swą obecnością Wiceprezes Zarządu Głównego Polskiego Związku Motorowego ds. Turystyki i Pojazdów Zabytkowych - pan Stanisław Reterski, który osobiście wręczał puchary i gratulował nagrodzonym. Komandor rajdu - kol. Krystyna Jusis, oraz inni organizatorzy odebrali wiele gratulacji za udaną imprezę od Prezesa i uczestników: zawodników, pilotów i osób towarzyszących.

Rajd udał się tak znakomicie, dzięki licznym przyjaciołom - instytucjom, firmom i osobom prywatnym - którzy wsparli rajd nagrodami, materiałami promocyjnymi, współpracą organizacyjną i ofiarną pracą społeczną. Uczestnicy wyrażali się o imprezie w samych superlatywach.

Organizator poleca obejrzenie fotoreportażu z rajdu.

Galeria zdjęć na naszej stronie.

Pojazdy zabytkowe: 
Share

News

Gala zakończenia sezonu GKPZ 2018 - galeria zdjęć
Kilka zdjęć z zakończenia sezonu GKPZ 2018, które odbyło się 1 grudnia w Hotelu... więcej
Rajd Barbórka 2018 - Start honorowy
Dziś (tj. w piątek 30 listopada) o godzinie 20.00 pod Hotelem Bristol odbył się... więcej
Start honorowy Rajdu Barbórka - zdjęcia
Kilka zdjęć ze startu honorowego Rajdu Barbórka 2018.Fot. K. Pawłowski
Polskie załogi w RMCH 2019
Po sukcesie w tym roku kiedy to Mistrz Polski 2017 w Historycznych Rajdach na... więcej
Harmonogram narad środowiskowych i zakończenia sezonu 2018
W zakładce "Komunikaty" pojawił się nowy dokument o sygnaturze 6/2018... więcej
Obfite obchody w FSO - relacja ze zlotu na Żeraniu
Nie była to okrągła rocznica, bo 67. Mimo to tradycyjne spotkanie jubileuszowe... więcej
67. Rocznica rozpoczęcia produkcji w FSO - galeria zdjęć
Galeria zdjęć ze zlotu z okazji 67. rocznicy rozpoczęcia produkcji w FSO.... więcej
Automobilklub Wielkopolski na Retro Motor Show
Automobilklub Wielkopolski Komisja Pojazdów Zabytkowych zorganizował w czasie... więcej
67 rocznica rozpoczęcia produkcji w FSO
W imieniu Stowarzyszenia FSO Auto Klub, Klubu Pracowników i Przyjaciół FSO oraz... więcej
Oficjalne wyniki MPPZ i MPHRR 2018
Informujemy, że na stronie PZM.pl pojawił się komunikat nr 4/2018. A w nim... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych


Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Fédération Internationale des Véhicules Anciens