Podczas ostatniej tegorocznej rundy wyścigów samochodowych, rozgrywanej w dniach 23-24 września 2017 r. na Torze „Poznań” byliśmy świadkami niecodziennej rywalizacji odbywającej się w ramach cyklu Greenpower Polska – wyścigu pojazdów elektrycznych.

Idea wyścigów greenpower „zielonej energii” narodziła się w Wielkiej Brytanii. Grupa studentów Politechniki Śląskiej w Gliwicach budująca pojazdy rywalizujące na wyspach, postanowiła przenieść ten pomysł do Polski. W ten sposób w 2014 roku powstała Fundacja Greenpower Polska, której głównym zadaniem obok promocji i organizacji wyścigów pojazdów elektrycznych w naszym kraju jest upowszechnianie szeroko pojętej inżynierii wśród młodzieży. Ta sama projektując i budując pojazdy elektryczne, uczy się podstawowych zasad fizyki i mechaniki. Wartość dodaną stanowi tu wymiar ekologiczny nauki, bowiem napędy pojazdów startujących w wyścigach są elektryczne, co stanowi swoistą alternatywę dla tradycyjnych konstrukcji silników.

Ekologia, to już nie tylko nauka, moda, czy styl życia. To zaawansowany proces przemian technologicznych. Koncerny samochodowe prześcigają się w osiąganiu przewagi konkurencyjnej na tym polu, jak i prezentowaniu coraz śmielszych innowacyjnych rozwiązań, co możemy zauważyć również we współczesnym motorsporcie. Czy wyścigi greenpower to początek rewolucji w sportach motorowych? Automobilklub Wielkopolski już od 2010 roku udostępnia Tor „Poznań” do przeprowadzania testów samochodów elektrycznych, z zaciekawieniem obserwując z roku na rok coraz większy postęp, jaki w tej dziedzinie się dokonuje.

Greenpower Polska zorganizowała dotychczas w naszym kraju trzy imprezy wyścigowe. Pierwsza z nich miała miejsce we wrześniu 2016 roku na Torze „Poznań”. Druga odbyła się w czerwcu 2017 roku w Bydgoszczy, w ramach I Ogólnopolskiego Dnia Bezpieczeństwa i Ekologii (ECOsafe). Ostatnia impreza miała miejsce na Torze „Poznań” w dniach 23-24 września 2017 r.

Do rywalizacji na Torze „Poznań” stanęło wówczas 6 drużyn liczących średnio 8-10 zawodników, a w sumie 10 pojazdów o tak wyszukanych i tajemniczych nazwach, jak np.: Bullet, Probation 4, Renovation, Złota Trójka, Rec 349, Blue Arrow, Rebelt, Circuit Breaker, czy Kapiszon. Każdy pojazd w rozgrywkach Greenpower dysponuje takim samym modelem silnika o mocy 240 W oraz kompletem dwóch akumulatorów o pojemności 36 Ah każdy. Co ważne, w trakcie wyścigów nie następuje wymiana akumulatorów.

W trakcie poznańskich zawodów miały miejsce dwa typy rywalizacji. W sobotę – rozegrany został Lap Race. Na kilka godzin przed wyścigiem zawodnicy informowani są o ilości okrążeń, które będą musieli pokonać w jak najkrótszym czasie. W niedzielę natomiast rozegrano standardowy wyścig 1-godzinny, w czasie którego zadaniem zawodników było przejechanie jak największej liczby okrążeń. Odnotowano, iż średnia prędkość bolidów wynosiła ponad 52 km/h.

W sobotę, w wyścigu Lap Race, w kategorii F24 (zawodnicy w wieku 11-16 lat) zwyciężyła drużyna z Gimnazjum nr 3 z Gliwic. Drugie miejsce zajął zespół z Gimnazjum nr 2 z Ustronia.
W kategorii F24+ (zawodnicy w wieku 16-25 lat) zwyciężyła drużyna Silesian Greenpower z Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Drugie i trzecie miejsce zajęły drużyny zespołu Renishaw z Wielkiej Brytanii. W niedzielę z kolei w kategorii F24 podium należało jak w sobotę do drużyn z Gimnazjów w Gliwicach i Ustroniu. W kategorii F24+ podium zdominował zespół Renishaw z Wielkiej Brytanii zajmując wszystkie trzy miejsca.

Zmagania pojazdów elektrycznych były swoistym ukoronowaniem 9. i 10. rundy Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski, 5. rundy Mistrzostw Polski Pucharu 318 IS Cup PL, 4. rundy Mistrzostw Polski Hour Race oraz rundy niemieckiego cyklu ADAC Haigo Historic Cup, wyścigów kończących tegoroczny sezon samochodowy na Torze „Poznań”.

Ponownie zapraszamy do Poznania w 2018 roku! Do zobaczenia!

Komisje: