Rusza nowa kampania "Więcej widzieć, bezpieczniej podróżować".

 

Wrzesień i październik to miesiące, podczas których dochodzi do największej liczby wypadków drogowych. Szybko zapadający zmrok i częste opady znacznie ograniczają widoczność. Prawie 70 proc. polskich kierowców czuje się niepewnie prowadząc pojazd w takich warunkach, a ponad 60 proc. z nich często zdarza się być oślepianym przez światła innych pojazdów.

W związku ze zbliżającym się okresem pogorszonej widoczności na drogach rusza druga edycja kampanii edukacyjno-informacyjnej „Więcej widzieć, bezpieczniej podróżować” oraz akcja bezpłatnej diagnostyki świateł. Organizatorem kampanii jest Philips Lighting Poland we współpracy z Polskim Związkiem Motorowym oraz siecią warsztatów i sklepów motoryzacyjnych Norauto.

Kampania jest odpowiedzią na wyniki badania „Co Polacy wiedzą na temat oświetlenia samochodowego”, przeprowadzonego w sierpniu przez instytut badawczy MillwardBrown na zlecenie Philips Lighting Poland[1].

Jesień najbardziej niebezpieczna

Okazuje się, że blisko 90 proc. kierowców uważa, że oświetlenie samochodowe ma duży bądź bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Jednocześnie niemal 70 proc. z nich twierdzi, że czuje się mniej pewnie bądź niepewnie podczas prowadzenia pojazdu w warunkach pogorszonej widoczności.

Główny wpływ na pogorszenie widoczności na drodze mają złe warunki pogodowe. Szybko zapadający zmrok, mgła oraz opady deszczu lub śniegu to wyzwania, z którymi kierowcy już wkrótce będą musieli się zmierzyć – mówi Tarek Hamed, ekspert firmy Philips Lighting Poland ds. oświetlenia samochodowego.

Wagę problemu potwierdzają tegoroczne statystyki Komendy Głównej Policji[2]. Zgodnie z nimi to właśnie wrzesień i październik są miesiącami, podczas których dochodzi do największej liczby wypadków. W każdym z tych miesięcy jest ich ponad 3600. Z kolei w październiku i listopadzie mamy do czynienia z największą liczbą wypadków śmiertelnych (ponad 350 w każdym z miesięcy).

Sprawdź bezpłatnie światła w aucie

Kolejnym problemem, który wykazało badanie „Co Polacy wiedzą na temat oświetlenia samochodowego” jest oślepianie. Ponad 60 proc. kierowców stwierdziło, że często lub bardzo często zdarza im się być oślepianym przez światła innych pojazdów.

Do oślepiania dochodzi najczęściej z powodu złego ustawienia świateł lub nieprawidłowego zamontowania żarówek mówi Paweł Zaręba, Dyrektor Centrum Norauto w Markach.

W czasie trwania kampanii Norauto oferuje darmową diagnostykę świateł oraz 20-procentowy rabat na zakup zestawów żarówek samochodowych Philips X-tremeVision, BlueVision Ultra lub LongLife EcoVision. Akcja odbędzie się we wszystkich salonach Norauto w Polsce i potrwa od początku września do końca października.

Z kolei, jak zwykle na początku każdego sezonu jesienno-zimowego, Polski Związek Motorowy prowadzi na swoich stacjach bezpłatne ustawienie świateł.

– Niestety pomimo powszechnego dostępu do takich badań, na polskich drogach spotyka się samochody z niesprawnym oświetleniem, żarówkami bez homologacji czy źle ustawionymi światłami – mówi Wiktoria Laskus, Specjalista ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w PZM.

Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak wyposażony, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu – mówi podkomisarz Wojciech Ratyński, ekspert w Biurze Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji w Warszawie. – Policjant zatrzyma dowód rejestracyjny kontrolowanego pojazdu za pokwitowaniem, jeżeli stwierdzi lub będzie miał uzasadnione podejrzenie, iż pojazd ten zagraża bezpieczeństwu – dodaje.

Akcja „Więcej widzieć, bezpieczniej podróżować” ma na celu uświadomienie kierowcom, jak ważne jest zadbanie o oświetlenie samochodowe przed zbliżającym się okresem pogorszonej widoczności na drogach.




[1] Oświetlenie samochodowe w Polsce w 2013 r., badanie przeprowadzone przez MillwardBrown na zlecenie firmy Philips Lighting Poland w okresie 9-11 sierpnia 2013 roku na próbie N=1003 (ogólnopolska reprezentatywna grupa osób w wieku 18+).

[2] Wypadki drogowe w Polsce w 2012 roku, Komenda Główna Policji, Warszawa, 2013 r.

Dodatkowych informacji o kampanii udziela:

Magdalena Pawlak

kom.: 605 227 229

e-mail: magdalena.pawlak@fleishmaneurope.com

 

News

Fundacja PZM: 1.5 proc. ma znaczenie
Okres rozliczania dochodów za 2023 rok to okazja do wsparcia potrzebujących... więcej
Odszedł Jerzy Żukowski
Z żalem przyjeliśmy informację, że w dniu 10 lutego zmarł Jerzy Żukowski,... więcej
Nowe przepisy Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym wchodzące w życie w 2024 r.
Główna Komisja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przypomina o nowych przepisach w... więcej
Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku!
 W tym wyjątkowym czasie, pełnym światła i ciepła, pragniemy... więcej
Fundacja PZM rozdysponuje 700 tysięcy zł zebranych podczas Wielkiej Wyprawy Maluchów
700 tysięcy złotych dla Fundacji PZM, a w sumie ponad dwa miliony złotych dla... więcej
Pamiętajmy o ofiarach wypadków drogowych
19 Listopada obchodzony jest Światowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków Drogowych.... więcej
Składy komisji i zespołów na kadencję 2023-2027
Zarząd Główny Polskiego Związku Motorowego uchwalił w dniu 18.11.2023r. składy... więcej

Strony

- Archiwum